Afacerile cu statul vor fi verificate mai amănunţit

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Documentele care stau la baza oricărei licitaţii derulate prin Sistemul Electronic de Achiziţii Publice (SEAP) sunt, începând de azi, verificate mai întâi de ANRMAP, care vrea să se asigure astfel că toate licitaţiile „pornesc de la o bază corectă“, a anunţat preşedintele instituţiei, Cristina Trăilă.

Printr-o modificare a unei hotărâri de guvern din 2007, Cabinetul Boc a decis recent să redea Autorităţii Naţionale pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice (ANRMAP) prerogativa de a verifica documentaţia fiecărei licitaţii înainte de publicarea anunţului în SEAP. Până acum, ANRMAP verifica doar existenţa formală a documentelor, nu şi conţinutul acestora.

Trăilă: „insistăm pe prevenţie“

„Am primit înapoi o prerogativă ce a aparţinut instituţiei noastre încă de la înfiinţarea ei, din 2005, dar care ne-a fost luată odată cu înfiinţarea Unităţii Centrale de Verificare a Achiziţiilor Publice (UCVAP) în Ministerul Finanţelor. Este o revenire la ceea ce a fost iniţial şi sperăm ca de-acum înainte să avem mult mai puţine probleme la achiziţiile publice din moment ce insistăm pe componenta de prevenţie şi pornim la licitaţii de la o bază corectă“, a spus Cristina Trăilă.
„Cerem şi noi de ceva vreme modificarea legislaţiei în acest sens şi suntem mulţumiţi acum că ne-am primit înapoi această funcţie, cea de prevenire. Până acum noi nu făceam decât să verificăm formal respectarea condiţiilor legale, fiind obligaţi să intevenim doar după derularea licitaţiei în cauză, după semnalarea eventualelor nereguli. Acum este o revenire la normal", a declarat preşedintele ANRMAP.
Cristina Trăilă a refuzat să comenteze cine este, din punct de vedere politic, responsabil pentru perioada în care această funcţie nu a fost a ANRMAP, criticând totuşi decizia de a o transfera, pentru patru ani, către UCVAP. În context, Trăilă a declarat că au existat situaţii în care anumite licitaţii erau verificate iniţial de către UCVAP, care nu găsea nimic, pentru ca ulterior angajaţii ANRMAP să descopere nereguli, în unele cazuri confirmate apoi şi în justiţie.

Documentaţia de atribuire, la control!

Actuala modificare a legislaţiei presupune ca ANRMAP să primească de la autorităţile care intenţionează să achiziţioneze bunuri sau servicii aşa-numita "documentaţie de atribuire", care reprezintă totalitatea actelor, criteriilor şi condiţiilor pe care o firmă trebuie să le îndeplinească pentru a participa şi eventual câştiga licitaţia. Documentaţia ajunge prin SEAP de la autoritatea contractantă la ANRMAP, fără însă a fi publică. Inspectorii ANRMAP au termen şapte zile lucrătoare să verifice dacă totul este în regulă şi condiţiile impuse participanţilor sunt corecte. Dacă totul este în regulă, ANRMAP verifică, în alte trei zile lucrătoare, dacă anunţul de atribuire ce va fi publicat în SEAP este în perfectă corelare cu documentaţia şi, dacă totul este în regulă, anunţul de licitaţie este publicat. Dacă apar probleme, ANRMAP cere autorităţii cumpărătoare să le remedieze şi, după alte 14 zile de verificare, licitaţia poate porni, după verificarea anunţului care mai durează şi ea, ca în primul caz, alte trei zile.
Odată analizate de inspectorii ANRMAP, documentele de licitaţie nu mai pot fi schimbate, această faptă fiind, potrivit Cristinei Trăilă, "o chestiune ilegală".

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite