Afacerile cu lumânări sunt „topite“ de criză

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Dacă în urmă cu trei ani piaţa lumânărilor decorative părea inepuizabilă, în prezent mulţi producători sunt ameninţaţi de faliment din cauza scumpirii materiei prime şi a vânzărilor în scădere. Lumânările decorative se folosesc în general la nunţi şi botezuri. Astfel de evenimente se fac şi în recesiune, însă românii renunţă mai degrabă la lumânări decât la sarmale.

De la apartamentele românilor simpli şi până la saloanele de înfrumuţesare, SPA-uri sau săli de nunţi şi botezuri, toată lumea foloseşte lumânări decorative.

Sub formă de căţeluşi, inimioare sau candele colorate, producătorii de lumânări decorative au făcut profituri consistente între anii 2006 şi 2009. Însă criza financiară şi faptul că singura fabrică de parafină din România, „Steaua Română", s-a închis i-au făcut pe producători să piardă bani. Importatorii de parafină au dublat preţurile materiei prime, profitând de falimentul Steaua Română, iar afacerile cu lumânări colorate au început să se „topească" una după alta.

Cristian Drăguţ, un producător de lumânări din Breaza, care a investit în acest business peste 120.000 de euro, face haz de necaz: „Dacă situaţia nu se îmbunătăţeşte, schimb profilul firmei şi fac candele pentru înmormântări"...

Când a început această afacere, în 2007, Drăguţ a investit 120.000 de euro în linia de producţie, sperând să-şi amortizeze cheltuielile în cinci-şase ani. Criza şi importatorii de parafină i-au dat însă planurile peste cap. Deşi bucureştean de origine, Cristian Drăguţ a decis să-şi înceapă afacerea în provincie, unde mâna de lucru este mai ieftină, iar chiriile şi preţurile sunt mai mici.

PARAFINA, TOT MAI SCUMPĂ

Afacerile au mers bine chiar din primul an. „Lumânările de la nunţile lui Cătălin Măruţă şi Adrian Copilul Minune de la mine au fost. Şi cele de la «Dansez pentru tine»", ne povesteşte, mândru, Drăguţ. Dacă între 2007 şi 2009 firma a avut până la 11 angajaţi care lucrau chiar şi în două schimburi pentru a face faţă comenzilor, acum lucrurile stau cu totul altfel.

De anul trecut, cererea a început să scadă, însă abia în 2010 situaţia a devenit cu adevărat  îngrijorătoare. Totalul vânzărilor din primele luni ale acestui an este mai mic decât media vânzărilor dintr-o singură lună din 2009. Ce s-a întâmplat?

În iarna anului 2008, SC Rafinăria Steaua Română SA din Câmpina, singurul producător român de parafină, a sistat producţia materiei prime pentru lumânări.

Astfel, dacă în martie 2007 un kilogram de parafină costa între 1,8 şi 2,2 lei, afacerea a ajuns la mila importatorilor, care, un an mai târziu, aproape că au dublat preţurile. În prezent, aceasta poate fi achiziţionată cu preţuri cuprinse între 5,5 şi 6,8 lei per kilogram.

ROMÂNUL, MEREU INVENTIV

O parte dintre producători s-au conformat, crescând preţurile pentru a acoperi costurile suplimentare. Alţii au găsit modalităţi de a ocoli importatorii, folosind lumânări din China sau Polonia, pe care apoi le topesc pentru a-şi realiza propriul produs. Preţul acestora este competitiv, fiind de numai un euro pe kilogram.

Deşi nu se poate discuta de un „boicot", producătorii refuză să mai lucreze cu parafina de import. Ba mai mult, Drăguţ afirmă că, deşi nu ar fi înregistrat profituri comparative cu cele din anii anteriori izbucnirii crizei, multe dintre problemele pe care le întâmpină afacerea sunt rezultatul direct al preţurilor percepute de importatorii de parafină.

„Dacă noi am fost nevoiţi să micşorăm preţurile cu 40-50%, ei le-au majorat. Asta înseamnă tot profitul meu. Decât să muncesc degeaba, mai bine stau degeaba", a declarat pentru „Adevărul" Cristian Drăguţ.

EXPORTURILE, SINGURA SOLUŢIE

Şi Vasile Boboc din oraşul ilfovean Pantelimon este un producător de lumânări lovit de criza economică. „Cel mai probabil voi închide afacerea pentru că nu se întrevăd şanse de revenire", ne-a spus antreprenorul. Pe viitor, Boboc se va orienta către pieţele externe, dacă va supravieţui crizei. „România nu mai este o ţară în care să investeşti, cele mai profitabile afaceri se fac în străinătate", a declarat antreprenorul.

Pentru alţi producători, exporturile au reprezentat colacul de salvare necesar supravieţuirii pe timp de criză. Printre aceştia şi Cristi Mihai, un producător de lumânări din Râmnicu Vâlcea, care şi-a orientat produsele către pieţele internaţionale pentru că „românii nu ştiu să aprecieze o lumânare de calitate, pentru ei ce e ieftin e şi bun".

El a început afacerea în 2005, cu ajutorul unui credit bancar, folosind bucătăria din apartamentul lor ca „fabrică" de lumânări. În ultima perioadă însă românii sunt tot mai reticenţi faţă de elementele decorative.

Până în 2008, acestea se vindeau la fel de bine în România ca şi în străinătate, însă, în prezent, comenzile au scăzut dramatic, iar Mihai, ca mulţi alţii, încearcă să-şi promoveze marfa în afară. „Partea decorativă o voi promova în Italia şi Belgia", spune antreprenorul.

"Dacă nu se schimbă nimic, mut afacerea la Ruse. Bulgarii îmi dau terenul gratis, mă scutesc de TVA şi impozit cinci ani, iar mâna de lucru şi parafina adusă din Rusia sunt mai ieftine."
Cristian Drăguţ
producător de lumânări

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite