Afacerile depanatorilor tv - în pragul falimentului

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Scăderea accentuată a preţurilor la televizoare falimentează afacerile micilor întreprinzători profilaţi pe asigurarea service-ului pentru respectivele produse. Tendinţa a apărut în urmă cu

Scăderea accentuată a preţurilor la televizoare falimentează afacerile micilor întreprinzători profilaţi pe asigurarea service-ului pentru respectivele produse. Tendinţa a apărut în urmă cu circa 3 ani, dar a devenit tot mai evidentă în ultima vreme, agenţii economici preferând să îşi închidă businessul şi să se reprofileze spre alte domenii mai bănoase. şi asta, pentru că este tot mai rentabil să îţi schimbi televizorul stricat cu unul nou, decât să apelezi la service.
"Foarte puţini mai vin la service în postgaranţie, pentru că, doar dacă nu e vorba de ceva minor, de cele mai multe ori reparaţia poate ajunge şi la două milioane de lei", ne-a declarat Mihai Constantin, director de service la Rombiz.

Televizorul nou a luat faţa second-hand-ului
Afacerile bazate pe reparaţii tv au fost profitabile, atâta vreme cât a existat o cerere semnificativă şi o piaţă a produselor second-hand. "Veniturile din prestarea acestei activităţi îţi permiteau să trăieşti decent în urmă cu 5 ani, când existau pe piaţă televizoarele la mâna a doua. În prezent, am renunţat să mai reparăm televizoare, pe fondul cererii tot mai scăzute", ne-a declarat Daniel Gheorghe, patronul firmei Dell Service SRL. şi pentru ca închiderea să nu se facă simţită, Gheorghe s-a reorientat către instalarea sistemelor de supraveghere video sau alarme. Potrivit acestuia, lunar are în jur de 15-20 de solicitări, veniturile ridicându-se la 2.000 de euro. Nici firma Electronic Tudor din Capitală nu mai activează pe acest segment încă de anul trecut, preferând să instaleze sisteme de securitate şi chiar interfoane. Managerul Dan Rădulescu spune că, din punctul de vedere al scăderii cererii pentru service tv, românii se apropie tot mai mult de comportamentul occidentalilor, care preferă să îşi arunce televizorul în stradă, şi să îşi cumpere unul nou. "În condiţiile în care 80% din televizoarele existente acum în piaţă sunt moderne, iar durata medie de viaţă a unuia poate ajunge şi la şapte ani, este clar că service-urile nu mai au cum să fie profitabile", explică Rădulescu. După aceleaşi considerente, compania Dalex Com din Alba Iulia şi-a restrâns domeniul de activitate, în prezent ocupându-se doar de vânzări de piese noi pentru diferite sisteme electronice.

Supravieţuire la limită
Deşi nu şi-a închis încă porţile, Electrofit Buzău înregistrează venituri din ce în ce mai mici. "În ultimii trei-patru ani, veniturile au scăzut anual cu circa 10%, astfel că în curând nu o să mai aibă niciun sens să continuăm", spune Cristian Ilău, directorul firmei buzoiene. În cazul în care va lua decizia să renunţe la reparaţiile tv, Ilău va continua însă să vândă angro diferite componente electronice. Dacă practicarea acestei meserii devine tot mai grea în sistem organizat, în mod independent ea este aproape imposibilă. Daniel Blejean, care se ocupă cu reparaţiile tv, povesteşte că lucrează numai pe recomandări, iar veniturile medii lunare abia dacă ating valoarea unui salariu minim pe economie.

Televizoarele vor fi tot mai ieftine
Dacă reparaţiile tv nu mai sunt de mult la modă, vânzarea de televizoare noi este, în schimb, o afacere tot mai profitabilă. Anul trecut s-au vândut aproximativ 500.000 de unităţi tv, pentru acest an estimându-se un nivel al vânzărilor de circa 700.000 de unităţi. Tendinţa se va menţine şi în anii următori, când este de aşteptat ca preţul televizoarelor să scadă accentuat. Astfel, reprezentanţii importatorilor de televizoare se aşteaptă ca reducerea cu 28% a taxelor vamale la importurile de electronice de lux, respectiv plasme şi televizoare LCD, să scadă cu cel puţin 20% preţul produselor la raft.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite