Aeroportul Timişoara: Statul român, acuzat de UE că favorizează Wizz Air

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Ministerul Transporturilor a acordat în urmă cu trei ani administratorilor Aeroportului Internaţional Timişoara abilitatea de a reduce tarifele de aeroport, măsură de care a beneficiat compania aeriană Wizz Air. Acum, Comisia Europeană consideră că aceste tarife preferenţiale reprezintă ajutor de stat, care ar putea prejudicia „semnificativ şi ireparabil“ concurentul CarpatAir. Comisia solicită României o poziţie în te

„Comisia adoptă opinia preliminară potrivit căreia acordul din 2008, care a condus la neplata taxelor de aeroport, precum şi norma care acordă rabaturi suplimentare de 72% până la 85% la toate taxele de aeroport pentru aeronavele de peste 70 MTOW, constituie fără îndoială, în conformitate cu o practică consacrată, ajutor de stat“, se arată într-un document al Comisiei publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.

Investigaţie declanşată la sesizarea Carpat Air

Comisia Europeană (CE) a deschis la finele lunii mai o investigaţie la sesizarea Carpat Air cu privire la relaţiile contractuale dintre aeroportul din Timişoara şi Wizz Air, respectiv un contract de marketing încheiat în 2008 şi neplata unor taxe de aeroport în valoare de 2,6 milioane de euro, precum şi reduceri suplimentare de 72% până la 85% la toate taxele de aeroport pentru aeronavele de mare capacitate.
CE consideră că un astfel de tratament preferenţial ar putea avea drept efect scoaterea forţată de pe piaţă pe unele rute a unicului concurent al Wizz Air, compania Carpat Air.
„Comisia adoptă opinia preliminară potrivit căreia, fără o recuperare provizorie a ajutorului acordat companiei Wizz Air, Carp Atair ar putea să fie obligată să solicite insolvenţa. Prin urmare, Comisia adoptă opinia preliminară potrivit căreia, în acest caz, sunt îndeplinite condiţiile privind existenţa unui risc grav de prejudiciere semnificativă şi ireparabilă a unui concurent“, se precizează în document.

Pericol şi pentru pasageri

Totodată, Comisia a observat că Wizz Air, în cazul celor cinci perechi de oraşe pe care concurează cu Carp Atair, încearcă să o elimine pe aceasta de pe piaţă folosindu-se de ajutor de stat ilegal. Astfel, CE consideră că dacă firma Carp Atair ar fi obligată să renunţe la cele cinci rute pe care concurează, acest lucru ar conduce, de asemenea, la o situaţie de monopol al companiei Wizz Air pe aceste rute.
„Un astfel de monopol ar putea conduce la prejudicierea substanţială şi ireparabilă nu doar a companiei Carp Atair, dar şi a consumatorilor. În ceea ce priveşte măsura şi datorită caracterului urgent al chestiunii, autorităţile române sunt invitate să îşi prezinte observaţiile în termen de o lună de la data primirii prezentei scrisori“, arată sursa citată.
Ministrul Transporturilor Anca Boagiu a declarat la deschiderea anchetei că susţine demresul Comisiei şi că dacă schema aplicată companiei Wizz Air se va dovedi a fi incorectă, ministerul va lua „măsurile care se impun“.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite