Achiziţii strategice pe timp de criză

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Oamenii de afaceri profită de ieftinirea companiilor. Majorarea cotei de piaţă şi intrarea pe noi pieţe sunt obiectivele vizate imediat cu redresarea economică.

Companiile specializate în consultaţă pentru fuziuni şi achiziţii consideră că în ciuda unei reveniri a economiei în 2010, recordul preluărilor din 2007 va fi atins abia peste 3 - 4 ani. Cu tot acest salt, analiştii de la firmele de consultanţă Morgan Stanley şi Sanford C. Bernstein & Co. prevăd că 2010 va fi sărac în achiziţii spectaculoase, cu toate că nu exclud unele surprize.

Economiştii intervievaţi de Bloomberg anticipează o creştere a economiei SUA de 3% în cel de-al patrulea trimestru din 2009, faţă de 2,2% în precedentele trei luni. Piaţa de consultanţă pentru preluări şi fuziuni este estimată la nivelul anului trecut la 17,5 miliarde de dolari, cea mai mică valoare de după 2005.

Stagnare în Europa şi Asia

În 2009, valoarea pieţii de fuziuni şi achiziţii a scăzut cu 37% la 1.750 de miliarde de dolari, mai puţin de jumătate din valoarea-record de peste 4.040 de miliarde de dolari stabilită în 2007.

Dacă se va păstra ritmul de creştere din ultimul trimestru al anului trecut, valoarea tranzacţiilor din 2010 va avansa cu 21%. Ieşirea mai rapidă din criză a economiei americane se va reflecta şi în mărirea numărului de preluări de companii, în timp ce în Europa şi în Asia piaţa fuziunilor şi a achiziţiilor va stagna în 2010.

În 2009, pe fondul unei pieţe în scădere, au surprins câteva tranzacţii strategice de mare anvergură. Astfel, cea mai mare companie petrolieră, Exxon Mobil, a achiziţionat pentru 30 de miliarde de dolari XTO Energy, ceea ce i-a permis accesul la majorarea capacităţii de producţie de gaze naturale pe piaţa SUA.

Buffet a finalizat în 2009 cea mai mare tranzacţie din cariera sa, achiziţionând prin intermediul Berkshire Hathaway 77% din Compania feroviară Burlington Northern Santa Fe, pentru care a plătit 26 de miliarde de dolari şi a preluat datorii de alte zece miliarde de dolari.
Tot spre finalul lui 2009 s-a consemnat vânzarea de către Blackstone a producătorului de sucuri Orangina Scheppes către compania niponă Suntory Holdings.

Kraft Foods şi Vivendi se numără printre cei care doresc să intre pe pieţe cu creştere rapidă precum Amercia de Sud. Astfel, Kraft încearcă o preluare ostilă de 16 miliarde de dolari a producătorului britanic Cadbury, iar Vivendi a cedat studiourile NBC Universal.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite