2010, anul declinului în transporturi

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Trenurile şi maşinile au avut mai puţini pasageri, astfel că transportatorii au ieşit pe minus. Pulsul economiei, dat de fluxurile de transport, a scăzut la cote alarmante în anul pe care-l vom încheia curând. Pentru 2011, prognozele sunt contradictorii.

Dezastrul creionat recent de ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, într-un interviu pentru „Adevărul", se vede în aproape toţi indicatorii importanţi ai acestui sector. Starea precară a infrastructurii a dus nu doar la întârzieri şi cheltuieli inutile, ci chiar la restrângerea numerică a utilizatorilor acesteia. Văzând aceste cifre, un medic ar zice că „sângele" economiei circulă tot mai încet, lucru care este, într-adevăr, alarmant. În primul rând, numărul de pasageri transportaţi a scăzut, în 2010 faţă de 2009, atât pe calea rutieră (-10%), cât şi pe cea ferată (-9%), arată datele centralizate la Institutul Naţional de Statistică (INS). În avioane, numărul de pasageri a crescut (+12%), dar afacerile companiilor aeriene au înregistrat scăderi din cauza majorării costurilor de operare.

Mai rău este că numărul de salariaţi din companiile de transport a scăzut cu peste 16.500 de persoane, de la 272.700, în octombrie 2009, la 256.100 în octombrie 2010. În fine, salariul mediu net pe ramură a stagnat, oscilând uşor în jurul cifrei de 1.490 de lei.Vestea bună vine doar din transportul de marfă, unde se regăsesc unele creşteri datorate revenirii pe plus a industriei şi exporturilor.

Autocare şi camioane mai goale

În sectorul rutier, transportatorii de pasageri au pierdut aproximativ 10% din clienţi, cel mai probabil din cauza scumpirii continue a biletelor, dar şi pentru că imaginea microbuzelor şi autocarelor a căpătat accente macabre în ultima perioadă. Starea extrem de proastă a drumurilor, inconştienţa unor şoferi şi înmulţirea accidentelor grave i-au determinat pe tot mai mulţi români să evite pe cât posibil şoselele în deplasările lor. Transportatorii de marfă, de asemenea, au avut mai puţine comenzi în 2010, volumul de produse transportate cu camionul scăzând aproape la jumătate faţă de media anilor trecuţi. Faptul că pe calea rutieră volumul de mărfuri transportate scade în timp ce pe calea ferată creşte se explică tot prin majorarea tarifelor percepute de şoferi - la rândul lor, obligaţi să plătească taxe tot mai mari, impuse de stat. Atenţie: aceste taxe, impuse şoferilor de pe camioane, aproape se vor dubla în 2011!

Avionul, între minus şi plus

Transportatorii aerieni au avut şi motive de bucurie în 2010, dar şi de îngrijorare. Pe de-o parte, chiar dacă suntem în plină criză financiară, numărul de pasageri din avioane a crescut cu 12% şi este posibil să se fi depăşit pragul de 10 milioane de persoane, iar gradul de ocupare a aeronavelor a fost tot mai ridicat. De cealaltă parte, însă, costurile de operare ale companiilor aeriene au crescut, ca şi preţul carburanţilor, astfel că plusul din încasările de la pasagerii tot mai numeroşi s-a risipit în cheltuielile inevitabile, tot mai mari, de deplasare şi manevrare. Poate aşa se explică şi statisticile oficiale, care arată că media cifrelor de afaceri în sectorul aerian a crescut cu mai puţin de un punct procentual în acest an faţă de 2009. În 2010, pe cele 17 aeroporturi româneşti au avut loc aproximativ 160.000 de mişcări de aeronave. Numărul avioanelor civile destinate transportului de pasageri se apropie de 100.

Marfarele accelerează, personalele frânează

Pe calea ferată, viteza medie de deplasare a crescut la trenurile de marfă şi a scăzut la cele de pasageri, reiese din datele INS. Astfel, marfarele au avut o viteză medie de deplasare de 28,7 km/h, în creştere cu 13,9%, în timp ce trenurile de pasageri s-au deplasat cu 44,3 km/h, viteză cu 0,2% mai mică în 2010 faţă de media din 2009. Statisticile oficiale arată că pe cei aproximativ 20.500 de kilometri de cale ferată s-au deplasat puţin peste 50 de milioane de tone de produse (+6% faţă de 2009), cu ajutorul a 45.000 de vagoane de marfă, şi 65 de milioane de pasageri (-9% faţă de 2009), în 5.100 de vagoane de călători. În anul 2010, în business-ul feroviar particularii au devenit tot mai agresivi, preluând atât unele portofolii importante de clienţi de la transportatorii de stat (a se vedea contractele pierdute de CFR Marfă în favoarea unor firme private), cât şi tronsoane de călători cu potenţial de creştere.

s
Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite