Terminator la 14 ani, eroul negativ al școlilor însângerate

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Săptămâna trecută, pe 23 septembrie, un elev înarmat a deschis focul într-un liceu din Finlanda, asasinând zece persoane. Este al doilea caz petrecut în această ţară, în mai puţin de un an. Ambii elevi criminali postaseră pe YouTube un film în care îşi anunţaseră intenţiile. Se pare că “modelul” american a pătruns în Europa, chiar şi în cele mai “reci” ţări.

Jari Neulaniemi, anchetatorul care s-a ocupat de cele două cazuri, a remarcat că asasinii aveau multe interese şi hobby-uri în comun: ambii se “relaxau” în orele libere cu tragerea la ţintă în cluburi de tir, ascultau muzică “grea”, cu versuri incitante, precum cele ale formaţiei Rammstein, şi aveau înclinaţii naziste. “Erau asemănători“, a declarat Neulaniemi.

Atacurile armate ale elevilor erau considerate “apanajul” şcolii americane! Pekka-Eric Auvinen (18 ani) şi Matti Juhani Saari (22 ani) chiar s-au­ inspirat din masacrele comise în liceele din SUA. O atenţie mai mare acordată de autorităţi asupra “nimicurilor” postate de elevi pe YouTube ar da măcar o şansă de prevenire a unor astfel de incidente sângeroase, pentru că “nu este în firea tinerilor să facă asemenea grozăvii pe muteşte, fără să se laude în prealabil cu ce le-a dat prin minte”, după cum observa un psiholog finlandez, Juka Patero, specializat în psihologia elevului.

Auvinen postase imaginile celor doi elevi de la Liceul Columbine, Colorado, care au asasinat 15 elevi în aprilie 1999. Înregistrarea video prin care Auvinen îşi anunţa intenţiile purta titlul „Masacru la institutul Jokela - 7.11.2007” şi prezenta imagini copiate după cele postate de studentul sud-coreean Cho Seung Hui, care a ucis 32 de persoane la Universitatea Politehnică din Virginia (SUA) în aprilie 2007.

Auvinen, ca şi Cho, se filmase îndreptând arma - modelul Sig Sauer Mosquito de calibrul 22 de mm - spre cameră, cu ţeava acoperind o parte din faţă. Ca şi Cho, finlandezul lua antidepresive. Profesorii săi spun că avea o inteligenţă peste medie, dar, din cauză că era mai ciudat, fusese ţinta batjocurii colegilor săi, pe care îi considera „o ruşine la adresa speciei umane“.

El însuşi se descria ca fiind  “un cinic existenţialist”, “umanist antiuman”, “ateist mistic”, “darwinist antisocial”, “teza” sa fiind selecţia naturală prin care o minoritate supradotată să lupte împotriva “idiocraţiei” maselor. La 7 noiembrie 2007, Auvinen a ucis nouă persoane din liceul său.

Bucătarul obsedat de sânge

Matti Juhani Saari, elev al şcolii profesionale de bucătari din Kauhajoki, a ucis zece persoane înainte de a se sinucide. El îşi cumpărase arma dintr-un magazin de profil din Tuusula, oraşul unde a avut loc atacul armat de anul trecut de la liceul Jokela. De la acelaşi magazin îşi procurase arma şi Auvinen.­

Anchetatorii cred că între cei doi au existat contacte şi speră să demonstreze acest lucru cu ajutorul calculatorului lui Saari. Spre deosebire de atacul de anul trecut, când nu au existat motive pentru a-l bănui pe Auvinen de intenţii criminale, Saari fusese interogat cu o zi înainte de poliţie, după ce publicase pe YouTube o înregistrare în care era înfăţişat antrenându-se cu o armă.

Filmuleţul era însoţit de un mesaj ciudat: „Toată viaţa e un război şi toată viaţa e durere. Vei lupta singur în războiul tău personal“, versurile formaţiei germane Wumpscut. La interogatoriu şi la percheziţia de la domiciliu, tânărul s-a purtat normal, a fost chiar glumeţ, iar poliţiştii nu au sesizat motive de îngrijorare pentru a-i suspenda permisul de portarmă.

După atac, în locuinţa lui Saari s-au găsit mai multe bilete în care tânărul îşi justifica gestul prin ura profundă faţă de specia umană. “Soluţia este Walther 22” , scria el. Mărturisea că a plănuit atacul încă din 2002. Mai mult decât atât, televiziunea naţională finlandeză a relatat că agresorul ar fi lansat un avertisment pe internet cu cinci zile înainte de atac.

Într-un alt poster, Saari ameninţa cu arma spre cameră: „You will die next!“, imagine urmată de zgomotul a patru focuri de armă, ca în “clipul” lui Cho. În dimineaţa zilei de 23 septembrie, Saari a intrat în şcoală îmbrăcat în negru, cu o mască de schi trasă pe faţă, înarmat cu un Walther P22 şi cocktailuri Molotov.

A ucis nouă persoane aflate într-o sală de curs, o alta pe un culoar, după care a incendiat şcoala. Apoi, atacatorul a încercat să se sinucidă şi a fost transportat de urgenţă la spital, în stare gravă, decedând după câteva ore.

Asasinii, pasionați de filme horror, arme, computere şi hard-rock

Specialiştii consideră că toate atacurile din şcoli sunt “crime la indigo”, ceea ce le transformă în “model” pentru toţi tinerii cu probleme din toate colţurile lumii. Statistica le confirmă ipoteza. În Finlanda, primul atac s-a petrecut în 1989, la Rauma, când un elev de 14 ani şi-a împuşcat mortal doi colegi.

Acesta a fost socotit o întâmplare nefericită. După cel comis de Auvinen, s-au mai înregistrat câteva tentative. În noiembrie 2007, poliţia a arestat trei elevi care postaseră ameninţări pe internet. Unul dintre liceele-ţintă era Hyryla, în Tuusula, de unde era şi Auvinen, iar celelalte două în Kirkkonummi şi Maaninka. Un elev de 16 ani postase în maniera deja cunoscută pe YouTube, un filmuleţ intitulat “Masacrul de la Maaninka”. Suspectul a spus că nu era decât o glumă, dar autorităţile nu s-au­ lăsat înşelate.

În Suedia, doi elevi, de 16 şi 17 ani, au fost arestaţi la Stockholm pentru conspiraţie în vederea uciderii dirigintelui care îi certa pentru că se arătau încântaţi de ce se întâmplase la Columbine şi în Finlanda. Şi în Germania, poliţia a anunţat că a prevenit un masacru pus la cale de mai mulţi tineri la o şcoală de lângă Köln.

Cum ajung elevii să ucidă

Pentru comportamentul criminal al elevilor sunt învinovăţiţi în primul rând părinţii, care ar trebui să observe primii şi să corecteze din timp orice deviere comportamentală. Apoi, profesorii, care trebuie să semnaleze comportamentul antisocial şi să recomande supravegherea atentă a elevilor cu probleme. Caracteristicile elevilor cu potenţial criminal nu sunt greu de observat.

Conform profilului întocmit de FBI, pasiunea pentru filme horror, arme, computere, hard rock, tendinţa de a fi singuratici, ciudăţenii care îi transformă în victime ale colegilor şi reacţiile violente în împrejurări care nu le justifică sunt principalele elemente de alarmă.

De asemenea, vânătoarea, unul dintre cele mai frecvente sporturi în Finlanda şi Elveţia, este, conform multor psihologi, dăunătoare pentru educaţia copilului, uciderea unei vietăţi fără să fie strict necesar diminuând responsabilitatea faţă de o fiinţă. În unele ţări europene nordice, pentru vânătoare nici nu trebuie permis special, adolescenţii de 15 ani participând alături de adulţi la partide de vânătoare. Există o practică mai dăunătoare, tatăl luând la vânătoare şi copii sub 15 ani.

Internetul vine pe locul trei la capitolul vinovaţi, iar pentru activitatea acestuia se cere o lege drastică de monitorizare continuă. Înregistrarea la scară naţională a tuturor deţinătorilor de arme, cu sancţiuni majore pentru deţinere sau vânzare ilegală, aşa cum se cere tot mai des în statele UE, nu poate preveni astfel de incidente.

Principii pentru pedagogi

Pedagogul francez Rene Hubert enunţa cinci principii fundamentale ale acţiunii educative sănătoase, de care ar trebui să ţină seama toţi pedagogii. Principiul maturizării, care acordă individului posibilitatea să funcţioneze armonios în timpul transformărilor biologice, etapa adolescentină şi trecerea la stadiul de adult fiind cele ce necesită o atenţie deosebită din partea părinţilor şi a pedagogilor.

Principiul socializării şi profesionalizării formează individul pentru a-l integra în societate cu conştiinţa că are de îndeplinit sarcini practice. Principiul civilizării  presupune atragerea individului în acţiuni culturale şi crearea de valori statornice. Principiul individualizării cultivă libertatea creativă a individului, îl învaţă să fie stăpân şi responsabil de gândirea şi faptele sale, în sensul pozitiv. Principiul spiritualizării îl formează ca om integru, complet. Dacă pedagogii ar ţine cont de aceste principii şi le-ar aplica tuturor elevilor, nu ar mai exista elevi criminali şi tineri cu comportament antisocial.

Regimul armelor va fi schimbat în UE

Vânzările de arme vor fi mult mai strict reglementate pe teritoriul european, deoarece „într-o lume a vânzărilor de arme pe internet şi a graniţelor deschise, problema controlului armelor nu poate fi rezolvată doar prin legile naţionale”, după cum se arată în raportul Parlamentului European. Reglementările survin în urma incidentelor din Finlanda şi din Germania, când, în 2002, 17 oameni au murit într-un  schimb de focuri la o şcoală din Erfurt.

Finlanda a introdus deja reguli mai stricte pentru obţinerea permiselor de port-armă după atacul în care 11 studenţi şi-au pierdut viaţa, anunţă BBC. Permisele nu vor mai putea fi acordate celor care aplică pentru prima oară. Cei care doresc să obţină acest document se vor antrena cel puţin un an în poligon, vor avea nevoie de acordul unui medic care va atesta că sunt stabili psihic şi vor susţine un interviu cu reprezentanţi ai poliţiei.

Numărul de arme la 100 de persoane în UE este de 56 pentru Finlanda, care deţine primul loc în Europa, 42 în Elveţia, 36 în Cipru, nouă în Estonia şi Irlanda, trei în Olanda şi una în Polonia şi România, comparativ cu SUA (90 la 100 de oameni). Va deveni obligatorie identificarea fiecărei arme, cu marca, seria, calibrul, precum şi numele, şi adresele celor ce furnizează şi deţin arme. Termenul de transpunere în legislaţia naţională este 2010.

Evenimente

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite