Regii marcajelor stradale scot milioane de euro spoind asfaltul Capitalei

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Firmele Vesta Investment, Marca Plast şi Marcatin, controlate de Radu Spirea şi Marin Spiru, au câştigat mai toate licitaţiile organizate de Primăria Capitalei pentru marcajele

Firmele Vesta Investment, Marca Plast şi Marcatin, controlate de Radu Spirea şi Marin Spiru, au câştigat mai toate licitaţiile organizate de Primăria Capitalei pentru marcajele rutiere.

Care este criteriul de performanţă pentru a obţine contracte de milioane de euro de la Primăria Capitalei? Să fii băiatul unui fost secretar de stat din Ministerul Transporturilor de pe vremea lui Traian Băsescu şi Gheorghe Dobre. Criteriul este îndeplinit de Radu Spirea, acţionar în Vesta Investment şi Marca Plast.

Toate licitaţiile organizate de Primăria Capitalei în anul 2007 pentru realizarea marcajelor stradale pe orizontală şi verticală au fost adjudecate de un trio de firme controlate de Radu Spirea şi Spiru Marin. Per total, Vesta Investment SRL, Marca Plast SA şi SC Marcatin au primit de la municipalitate milioane de euro.

Un alt contract, pentru semnalizarea a 451 de străzi din Bucureşti, în valoare de 28 milioane de euro, este pe cale de a fi atribuit de municipalitate. Contractul, care prevede posibilitatea de majorare cu 50%, nu a fost încă încheiat, pentru simplul motiv că procedura de desemnare a câştigătorului a fost contestată de una dintre firmele participante, evident niciuna din grupul Spirea&Spiru!

Trioul de firme controlat de Spirea&Spiru a început să câştige licitaţii organizate de Primăria Capitalei pentru realizarea marcajelor stradale în 2006. Numai că astfel de licitaţii au mai fost câştigate, anul trecut, şi de către EuroConstruct Trading 98 SRL.

O altă coincidenţă este aceea că, în unele dintre aceste cazuri, EuroConstruct a subcontractat, apoi lucrările tot uneia dintre firmele controlate de Spirea&Spiru. Fiul unui fost secretar de stat de la Transporturi, care a lucrat atât sub ministeriatul lui Gheorghe Dobre, cât şi sub cel al lui Traian Băsescu, Radu Spirea pare să fi găsit, mai nou, înţelegere în ograda altui democrat, Adriean Videanu.

"Teste" scumpe, dar proaste

Înfiinţată spre sfârşitul anului 2005 şi deci fără a avea experienţă în domeniul realizării de marcaje stradale, SC Marca Plast avea să înceapă să câştige, rapid, la începutul lui 2006, licitaţii organizate de Primăria Capitalei. Concret, Marca Plast şi EuroConstruct au împărţit, iniţial, contracte în valoare de 180.000 de euro, pentru realizarea de marcaje clasice pe 60 de străzi şi bulevarde din Bucureşti.

Costul per metru pătrat a fost de 5,44 şi 6 euro, valoare fără TVA, în condiţiile în care, cam în aceeaşi perioadă, CNADNR şi alte primării atribuiau astfel de lucrări cu 2,1-3 euro/mp. Odată patentată reţeta, s-a plusat cu 310.000, reprezentând realizarea de marcaje antepietonale în dreptul a 24 de
şcoli din Capitală, dar şi pe alte 15 străzi.

Toate acestea "la numai" 16 euro/mp pentru marcajele de culoare albă, respectiv 25 euro/mp pentru cele roşii, deşi preţurile practicate peste hotare sunt mult, mult mai mici. Mai mult, lucrările efectuate de noua generaţie de "băieţi deştepţi" au o calitate îndoielnică, majoritatea marcajelor stradale diluându-se pe perioada caniculei. Deşi lucrările erau garantate doi ani de zile, acestea s-au diluat, la propriu, în doar câteva luni.

Experienţă zero

Anul 2007 s-a dovedit unul cu adevărat benefic pentru "novicii" Spirea&Spiru. Pentru a păstra totuşi aparenţele, Spirea&Spiru au introdus în joc şi alte două firme: Vesta Investment SRL şi Marcatin SA. Ce-i drept, firme cu vechime, înfiinţate în 2002, respectiv 1996.

Prima are experienţă în afaceri profitabile, devenind celebră în urma scandalului privind monopolul pieţei truselor medicale şi a extinctoarelor auto. Vechimea celor două firme nu este însă în domeniul marcajelor stradale, ci în "producţia de piese şi accesorii pentru autovehicule şi motoare", respectiv "activităţi de arhitectură, inginerie şi servicii de consultanţă tehnică" - după cum reiese din codul CAEN al societăţilor menţionate.

2007 a adus milioane de euro!

Aşa cum spuneam, "adevăraţii bani" au început să curgă, din direcţia municipalitate către firmele controlate de Spirea&Spiru, abia în 2007. Astfel, Vesta Investment avea să primească 60.000 de euro în urma unei licitaţii organizate în luna aprilie de către Administraţia Străzilor, pentru livrarea unor separatori de sensuri.

Acestora li se adaugă 85.000 de euro primiţi de Vesta Investment la aceeaşi dată, 20 aprilie, pentru livrarea unor stâlpişori ornamentali. Lovitura cea mare a venit la jumătatea lunii mai, când cele trei firme controlate de Spirea&Spiru s-au ales cu 1,2 milioane de euro, pentru realizarea pistelor pentru biciclişti. ADP Sector 1 avea să fie, la rându-i, generoasă cu trioul de firme, atribuindu-le, în luna iulie, lucrări în valoare de 520.000 de euro.

Asta pentru ca, în luna august, Vesta şi, ce-i drept, încă o firmă, Dual Man, să primească de la municipalitate încă două contracte, ce însumează 1,45 milioane de euro. În total, peste trei milioane de euro, numai până în vară, iar 2007 nu s-a terminat încă.

Potul cel mare îl constituie totuşi ultima dintre licitaţiile anunţate de municipalitate, cea din 22 octombrie. Este vorba despre un contract în valoare de 28 milioane de euro, cu posibilitate de majorare cu 50%, ce are ca obiect gestionarea şi întreţinerea semnalizării rutiere pe 451 de străzi din Bucureşti pentru următorii patru ani. Procedurile de adjudecare a câştigătorului au fost, momentan, suspendate, ca urmare a unor contestaţii depuse de unele dintre firmele interesate, evident altele decât cele controlate de Spirea&Spiru!

În principiu, s-a reclamat modificarea condiţiilor impuse în caietele de sarcini cu doar câteva zile înainte de data licitaţiei, impunându-se un anumit agreement (modalitate) pentru realizarea semnelor de circulaţie. Evident că respectiva modalitate - se menţionează în contestaţii -, dintre cele mai mult de 10 existente în total, este folosită de grupul de firme controlat de Spirea&Spiru.

"Nu deţinem monopol"

Acţionar al Vesta şi Marca Plast, Radu Spirea ne comunică, în numele primeia dintre firmele menţionate, că "societatea noastră este cel mai mare producător român de semnalizare rutieră verticală (…), având o experienţă de peste 14 ani". Or, aşa cum am mai arătat, Vesta a fost reînfiinţată în 2002, având ca obiect principal de activitate "producţia de piese şi accesorii pentru autovehicule şi motoare", iar printre cele secundare, "comerţ cu ridicata de produse alimentare şi tutun".

În rest, Radu Spirea mai susţine sec: "Nu deţinem monopol (…). Am furnizat indicatoare rutiere în Bucureşti, atât Administraţiei Străzilor, cât şi primăriilor de sector".

Cazul truselor medicale auto

Societatea Vesta Investment nu se află la primul scandal de acest gen. Firma controlată de Radu Spirea a mai fost acuzată de instituirea de monopol pe anumite segmente de piaţă. Preşedintele Patronatului Comercianţilor şi Producătorilor de Piese Auto din România acuza, în ianuarie 2007, că Vesta Investment ar fi impus monopol pe acest segment de piaţă.

"Pentru a construi o piaţă de piese auto trebuie eliminat monopolul deţinut de Vesta Investment" - declara public, cam în aceeaşi perioadă, şi preşedintele Consiliului Naţional al Întreprinderilor Mici şi Mijlocii, Ovidiu Nicolăescu. Este vorba despre scandalul monopolului impus în ceea ce priveşte trusele medicale auto obligatorii, căci singurele omologate au fost cele comercializate de Vesta.

Din culisele unei licitaţii "bine organizate"

Licitaţia din data de 22 octombrie a arătat ca o simplă formalitate pentru Asocierea dintre firmele Marcatin, Marcaplast, EuroConstruct Trading şi Vesta. Membrii comisiei de licitaţie au parcurs în câteva minute, fără probleme, dosarele depuse de consorţiul format de cele patru firme.

Chiar dacă licitaţia din data de 22 octombrie a fost una publică, membrii comisiei s-au purtat de parcă erau stăpânii banului public. La o jumătate de oră de la începerea licitaţiei, conducătorul operaţiunii, Cristi Olteanu, a oprit şedinţa pentru a-l legitima pe reprezentantul ziarului "Adevărul". "Dumneavostră cine sunteţi? Aveţi o legitimaţie să vedem dacă se confirmă cine sunteţi?

Rog colegele să facă şi o copie după legitimaţia de serviciu să o ataşăm şi noi la procesul-verbal", a reacţionat Olteanu. Şi asta în condiţiile în care primarul general Adriean Videanu a lansat invitaţia către toţi jurnaliştii să participe la licitaţiile publice. În finalul verificării dosarelor pentru primul pachet de lucrări, comisia de licitaţie şi-a demonstrat încă o dată lipsa de respect pentru plătitorii de impozite.

Rugaţi să permită verificarea transcrierii sumelor ofertate, inginerul-şef de la Administraţia Străzilor, Radu Hoarţă, s-a opus şi a cerut să îi facem o solicitare în baza Legii 544, în condiţiile în care noi participam la o licitaţie publică. (Florel Manu)

Un grup după chipul şi asemănarea Golden Blitz

Gruparea care marchează din plin Capitala a fost înfiinţată în acelaşi "laborator" în care a fost creată gruparea Golden Blitz. Scenariul şi regia par a fi făcute tot în "teatrul" din Bacău. De acolo a fost adus, prin delegaţie, şeful Administraţiei Domeniului Public din Primăria Capitalei, Claudiu Bălan. Criteriul de "performanţă" - prietenia cu Adriean Videanu, fost coleg de facultate şi actual coleg de partid.

Aşadar, noua generaţie de goldenblitzi gravitează tot în jurul Primăriei Capitalei, sursă financiară inepuizabilă. Mai mult, directivele păreau clare, din moment ce, la început, grupul lui Spirea a făcut asocieri, pe anumite contracte, cu EuroConstruct. Treptat, firma goldenblitzilor a cedat teren pe acest segment, mulţumindu-se cu asfaltările. Cu alte cuvinte, ce asfaltează unii marchează ceilalţi.

Administraţia Străzilor: "Care monopol"!

Directorul executiv al Administraţiei Străzilor, Claudiu Bălan ,consideră, într-un răspuns scris înaintat redacţiei "Adevărul", ca Vesta Investment, Marcatin şi Marca Plast nu ar deţine niciun monopol în domeniu, căci unele dintre licitaţiile din 2006 au mai fost câştigate şi de EuroConstruct.

Mai mult (şi în pofida faptului că firmele controlate de Spirea&Spiru nu aveau experienţă în domeniul marcajelor stradale, aşa cum am arătat anterior), directorul Bălan ne comunică nonşalant: "Autoritatea contractantă a solicitat, prin cerinţele menţionate în documentaţia de achiziţie publică, înscrisuri din care să rezulte experienţa în domeniu pentru toate tipurile de activitaţi ce urmează a fi desfăşurate (…)". Cât despre faptul că numeroase marcaje rutiere s-au deteriorat cu mult înainte de a ieşi din garanţie, Primăria Capitalei susţine că acestea vor fi refăcute pe cheltuiala firmelor respective.

Administraţia Străzilor mai susţine că nu au fost operate modificări importante ale condiţiilor prevăzute în caietele de sarcini, în favoarea vreunei firme, invocând faptul că "modificările efectuate nu au prezentat un impact major pentru întocmirea ofertelor, ci s-au referit numai la mici îmbunătăţiri ale unor formulări".

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite