Comisia Europeană, cu ochii pe "Drumul lui Băsescu" din Retezat
0Adevărul prezintă în exclusivitate imagini care demonstrează că lucrările DN 66A continuă chiar dacă nu există toate avizele necesare Este un proiect de care preşedintele României
Adevărul prezintă în exclusivitate imagini care demonstrează că lucrările DN 66A continuă chiar dacă nu există toate avizele necesare
Este un proiect de care preşedintele României s-a declarat foarte ataşat. Tocmai de aceea, DN 66A este cunoscut ca fiind "Drumul lui Băsescu". Un drum naţional cu impact distrugător asupra Parcului Naţional Retezat. Ultimul peisaj forestier intact din Europa este măcelărit, iar legile sunt călcate în picioare: fără studiu de impact actualizat, fără acordul de mediu al Agenţiei de Protecţia Mediului Hunedoara şi fără avizul Consiliului Ştiinţific al Parcului Naţional Retezat. Singurul răspuns coerent primit de Greenpeace nu vine din România, ci de la Comisia Europeană, care se declară profund îngrijorată pentru ceea ce se întâmplă în Retezat.
Traian Băsescu este considerat părintele DN 66A. Era ministru al transporturilor în 1999, când a demarat acest proiect. Atât de mult ţine la această "operă", încât şi acum, ca preşedinte al României, vine să verifice stadiul lucrărilor. Nu contează că ele se fac ilegal! Nu contează nici că marile organizaţii ecologiste ale lumii militează pentru stoparea lucrării şi implicit pentru stoparea distrugerii ultimului peisaj forestier intact din Europa: Parcul Naţional Retezat.
Ambiţie personală sau necesitate?
"Drumul lui Băsescu" este proiectat astfel încât să lege localităţile Petroşani şi Băile Herculane pe terasamentul unui drum forestier vechi, clasificat de Guvernul României la rangul de drum naţional, iar lucrările la sectorul 2 al acestui drum afectează deja Parcul Naţional Retezat, sectorul 1 fiind încheiat în 2002 şi ajungând până la Câmpu lui Neag (judeţul Hunedoara). În cazul continuării lucrărilor, este afectat şi Peisajul Forestier Intact (PFI) localizat în partea de vest a Carpaţilor Meridionali, la răscrucea dintre Banat, Transilvania şi Oltenia, şi care include cea mai mare parte a Parcului Naţional Retezat, suprafeţe din Parcul Naţional Domogled-Valea Cernei şi din Geoparcul Dinozaurilor Haţeg, dar şi suprafeţe semnificative din împrejurimi, încă neincluse în arii naturale protejate. Artizanii şi susţinătorii acestui proiect încearcă să convingă prin profitabilitatea "Drumului lui Băsescu", invocând dezvoltarea turismului în zonă. Pe de altă parte, contestatarii susţin că acest drum nu se justifică atât timp cât aceleaşi legături rutiere se pot face pe un drum deja existent, care nu ar trebui decât să suporte îmbunătăţiri. "Există deja un drum naţional modernizat care leagă Petroşani de Băile Herculane prin Târgu Jiu, iar DN 66A, pe lângă faptul că este realizat din bani publici, va fi doar un alt Transfăgăraşan închis opt luni pe an. Lucrările la DN 66A distrug biodiversitatea, sunt ilegale, nerentabile şi nu trebuie să mai avanseze niciun metru", afirmă Gabriel Păun, coordonator de proiecte Greenpeace. Pe de altă parte, subprefectul de Hunedoara, Dezsi Attila, ne declara că va verifica dacă, într-adevăr, lucrările la DN 66A sunt continuate, deşi el susţine necesitatea acestui drum. "Acest drum de tranzit va aduce beneficii incomensurabile prin dezvoltarea turismului şi prin crearea unei infrastructuri moderne în zonă", susţine Dezsi Attila.
DN 66A se construieşte pe furiş
În noiembrie 2006, reprezentantul Ministerului Mediului, Silviu Megan, a participat la întâlnirea Consiliului Ştiinţific al Parcului Naţional Retezat, întâlnire la care au participat şi prefectul judeţului Hunedoara, precum şi reprezentanţi ai constructorului şi beneficiarului DN 66A. La această întâlnire s-a convenit ca modernizarea drumului să se întrerupă cel puţin până la obţinerea avizului de la Consiliul Ştiinţific al PN Retezat, respectiv a acordului de mediu. Avizul Consiliului Ştiinţific a fost condiţionat şi de îndeplinirea unor condiţii, cum ar fi refacerea/completarea studiului de evaluare a impactului asupra mediului şi reanalizarea/refacerea PUZ, cu evaluarea impactului de mediu prin respectarea prevederilor HG 1076/2004 (evaluare de mediu pentru planuri şi programe). De asemenea, se stabilise să se ţină cont de Planul de Management al Parcului şi de faptul că din 2007 zona va fi propusă şi ca viitor sit Natura 2000. Adevărul a intrat în posesia unor fotografii făcute în urmă cu câteva zile, care demonstrează faptul că la "Drumul lui Băsescu" se lucrează intens şi, mai ales, ilegal.
Guvernul român tace, cel european reacţionează
Greenpeace şi WWF, cele mai influente organizaţii ecologiste, au informat încă din toamna anului 2006 Guvernul României în legătură cu lucrările ilegale la DN 66A, care ar urma să lege Petroşani de Băile Herculane. Astfel, guvernul afla că acest proiect "ambiţios" se derulează fără studiul de impact actualizat, fără acordul de mediu al Agenţiei de Protecţia Mediului Hunedoara şi fără avizul Consiliului Ştiinţific al Parcului Naţional Retezat. Pentru îndârjirea de care dau dovadă beneficiarii acestui drum şi constructorii lui s-a mai arătat că nici măcar amenda aplicată de Garda de Mediu beneficiarului pentru desfăşurarea lucrărilor în lipsa documentaţiei necesare "nu a însemnat nimic, iar lucrările avansează ameninţător şi beneficiază de sprijinul preşedintelui Traian Băsescu". Mai mult, în urmă cu câteva zile, aceleaşi organizaţii cereau public, într-o scrisoare deschisă, ca preşedintele Traian Băsescu să înceteze imediat susţinerea DN 66A, iar primul-ministru Călin Popescu Tăriceanu să se ocupe personal de această problemă şi să oprească definitiv construcţia drumului la Câmpuşel. În aceeaşi scrisoare, ecologiştii i-au cerut încă o dată prefectului de Hunedoara, Cristian Marius Vladu, să realizeze planul urbanistic zonal pentru DN 66A până la Câmpuşel. Însă mult mai repede a reacţionat Comisia Europeană. Într-o scrisoare transmisă către Greenpeace - Austria, Comisia Europeană se arată "îngrijorată" de modul în care se desfăşoară lucrările la drumul 66A din Munţii Retezat, care au început fără să existe o evaluare precisă privind impactul asupra mediului înconjurător. Reprezentanţii Comisiei Europene mai precizează în scrisoare că autorităţile române ar trebui să identifice şi să clasifice siturile din rezervaţie.
Printre ultimele păduri virgine din Europa
Încă o dată, noi, românii, nu suntem în stare să ne bucurăm de ceea ce ne bagă Dumnezeu în traistă. Peisajul forestier intact din Retezat, afectat de "Drumul lui Băsescu", este ultimul din Europa Centrală, Vestică şi de Sud, şi adăposteşte păduri cu valoare ridicată de conservare, populaţii semnificative de urs, lup şi râs, precum şi specii locale de faună şi floră rare, ameninţate cu dispariţia. Cu alte cuvinte, încă le mai putem spune copiilor noştri poveşti, fără a-i minţi, despre Vulpoiul Viclenilă sau despre Moş Martin, care îşi caută singuri mâncare (nu ca urşii tomberonişti, din Bucegi), care se hârjonesc fără frica de a fi călcaţi de maşină sau de a fi împuşcaţi de vânătorul cel rău. Asta pentru că în această pădure, într-adevăr, omul nu a interacţionat cu animalele. Totul rămăsese cum a vrut Dumnezeu. Însă a intervenit omul…
Există şi varianta unui drum care să îmbine utilul cu… natura
Pe ambele porţiuni (Câmpu lui Neag - Câmpu Mielului şi Câmpu Mielului - Câmpuşel), drumul este înălţat cu 2,5 - 3 metri (vezi foto), ceea ce va face aproape imposibilă traversarea acestuia de către animalele sălbatice, unul din versanţi fiind vertical. Ce-i drept, există câteva subtraversări (între 10 şi 15 în total), unele mai mici, altele mai mari, însă nimeni nu poate spune în ce măsură vor fi acestea folosite de către animalele sălbatice care obişnuiau să treacă de la un masiv muntos la altul. În acest context, se impune ca, după terminarea drumului, să se realizeze un studiu care să urmărească pe o perioadă de 2-3 ani folosirea subtraversărilor de către animalele sălbatice (mamifere, amfibieni). În cazul amfibienilor s-ar putea ajunge la concluzia necesităţii instalării unor garduri de protecţie în anumite zone, pentru a împiedica trecerea acestora peste drum în perioada de împerechere.
Sunt câteva condiţii de bun simţ, care ar putea permite derularea acestui proiect ambiţios, chiar dacă el este inutil, dat fiind existenţa celuilalt drum naţional. În ceea ce priveşte interesele de grup (financiare şi imobiliare) ale celor care se află în spatele acestui proiect, asupra lor vom reveni cu amănunte.
Am venit să văd ce se întâmplă cu lucrarea asta, la care ţin foarte mult. Asta e tot. Şi vă pot spune că se lucrează bine, nu se poate reproşa nimic constructorului.
Traian Băsescu - 27 oct. 2006