„Rosencrantz şi Guildenstern sunt morţi“, cel mai bun spectacol, la Gala Premiilor UNITER

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Gala Premiilor UNITER s-a încheiat după un maraton de patru ore. Premiile Uniunii Teatrale din România (UNITER) pe anul 2009 sunt următoarele:

Cel mai bun spectacol

„Aniversarea“, la Teatrul „Nottara", Bucureşti
„Breaking the Waves sau Viaţa binecuvântată a lui Bess“, la Teatrul Naţional „Radu Stanca", Sibiu
„Rosencrantz şi Guildenstern sunt morţi“, la Teatrul Maghiar „Csiky Gergely", Timişoara

Cea mai bună regie

Alexandru Dabija pentru regia spectacolului „Pyramus & Thisbe 4 you“ la Teatrul Odeon, Bucureşti
Victor Ioan Frunză pentru regia spectacolului „Rosencrantz şi Guildenstern sunt morţi“ la Teatrul Maghiar „Csiky Gergely", Timişoara
Vlad Massaci pentru regia spectacolului „Aniversarea“ la Teatrul „Nottara", Bucureşti

Cel mai bun actor în rol principal

Ionuţ Caras pentru rolul „L. Gurevici“ din spectacolul „Noaptea Walpurgiei sau Paşii Comandorului“ la Teatrul Naţional „Lucian Blaga", Cluj-Napoca
Mihai Constantin pentru rolul „Clov“ din spectacolul „Sfârşit de partidă“ la Teatrul Metropolis, Bucureşti
George Mihăiţă pentru rolul „Alexandr Tarasovici Ametistov“ din spectacolul „Casa Zoikăi“ la Teatrul de Comedie, Bucureşti

Cea mai bună actriţă în rol principal

Virginia Mirea pentru rolul „Zoia Denisovna Pelţ“ din spectacolul „Casa Zoikăi“ la Teatrul de Comedie, Bucureşti
Ofelia Popii pentru rolul „Bess“ din spectacolul „Breaking the Waves sau Viaţa binecuvântată a lui Bess“ la Teatrul Naţional „Radu Stanca", Sibiu
Sanda Toma pentru rolul „Kate Keller“ din spectacolul „Toţi fiii mei“ la Teatrul Naţional Bucureşti

Cea mai bună scenografie

Ştefan Caragiu pentru scenografia spectacolului „Aniversarea“ la Teatrul „Nottara", Bucureşti
Adriana Grand pentru scenografia spectacolului „Rosencrantz şi Guildenstern sunt morţi“ la Teatrul Maghiar „Csiky Gergely", Timişoara
Iuliana Vâlsan pentru scenografia spectacolului „Herr Paul“ la Teatrul Tineretului, Piatra Neamţ

Cel mai bun actor în rol secundar

József Bíró pentru rolul „Cebutikin“ din spectacolul „Trei surori“ la Teatrul de Nord - Secţia maghiară, Satu Mare
Vlad Ivanov pentru rolul „Doctorul“ din spectacolul „Un duel“ la Teatrul Naţional Bucureşti
Gelu Niţu pentru rolul „Pavel Feodorovici Obolianinov“ din spectacolul „Casa Zoikăi“ la Teatrul de Comedie, Bucureşti

Cea mai bună actriţă în rol secundar

Ana Ciontea pentru rolul Maria din spectacolul Un duel la Teatrul Naţional Bucureşti
Catrinel Dumitrescu pentru rolul Else din spectacolul Aniversarea la Teatrul „Nottara", Bucureşti
Emilia Popescu pentru rolul Alla Vadimovna din spectacolul Casa Zoikăi la Teatrul de Comedie, Bucureşti

Debut

Cristina Florea pentru rolul „Tyler“ din spectacolul „Nişte fete“, producţie a Teatrului „George Ciprian", Buzău şi a Asociaţiei „Catharsis"
David Schwartz pentru regia spectacolului „România, te pup!“ la Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri" Iaşi
Crina Semciuc pentru rolul „Lena“ din spectacolul „Leonce şi Lena“, la Teatrul de Comedie, Bucureşti

Înaintea Galei Premiilor UNITER, regizorul Victor Ioan Frunză ne-a acordat un interviu în care a atacat dur UNITER, instituţia care astăzi a acordat cea mai importantă distincţie a galei, spectacolului său „Rosencrantz şi Guildenstern sunt morţi".

Iată un extras din interviu:

Adevărul: Aţi declarat recent pe site-ul yorick.ro că Uniunea Teatrală din România (UNITER) „deţine un monopol nefiresc, de tip totalitarist, care stabileşte axiologia teatrală şi care a dus la apariţia unei culturi oficiale ţâfnoase şi anacronice". Credeţi că nominalizările venite de la UNITER urmăresc să vă mai domolească acest discurs vehement?

Victor Ioan Frunză: Susţin ce am spus acolo şi nu cred că există vreo nominalizare care să mă facă să-mi schimb opinia. Eu le mulţumesc celor care se apleacă asupra operei mele. Nu-i desconsider. Însă, de atât de multe ori discursurile teatrale au fost neglijate în această competiţie, încât mi-e foarte greu să îi văd rostul. De altfel, dacă vă uitaţi, anul trecut n-au reuşit să umple nici măcar un mic studio al televiziunii. Şi asta spune mult despre interesul breslei pentru Gală.

Eu nu cred în artiştii cu coroniţă, ci într-o realitate simplă, care stă în sala de spectacol. Dacă aţi asista vreodată la o descindere a unui selecţioner al Festivalului Naţional de Teatru (FNT) aţi vedea „Revizorul" mai tare decât aici, la Teatrul de Comedie. Ce pot să spun este că cei care au fost în comisia de nominalizări de anul acesta au văzut toate spectacolele, ceea ce nu s-a întâmplat anul trecut, acum doi ani sau de când mă ştiu. În rest, eu am 49 de premii naţionale şi internaţionale. Nu mi-au folosit la nimic. Am auzit odată un regizor declarând, după ce a primit un premiu, că se simte liber. Vă spun sincer că m-am gândit la cât de multă nesiguranţă este în artistul acela, dacă libertatea lui depinde de o diplomă.

Citiţi interviul aici: „Nu cred în artiştii cu coroniţă"

Iată şi întreaga desfăşurare a ediţiei a XVIII-a a Galei Premiilor UNITER:

Regizorul Mircea Cornişteanu a fost recompensat cu Premiul pentru întreaga activitate.

Premiul pentru cea mai bună regie i-a fost acordat lui Alexandru Dabija pentru regia spectacolului „Pyramus & Thisbe 4 you" la Teatrul Odeon, Bucureşti. Pentru acelaşi premiu au concurat Victor Ioan Frunză cu regia spectacolului „Rosencrantz şi Guildenstern sunt morţi" la Teatrul Maghiar „Csiky Gergely", Timişoara şi Vlad Massaci, cu regia spectacolului „Aniversarea" la Teatrul „Nottara", Bucureşti.

image

Alexandru Dabija, cel mai bun regizor de teatru din 2009

„Am făcut la Odeon un spectacol despre noi, despre meseria noastră şi despre limba noastră“, a spus Alexandru Dabija, într-un mesaj citit de Ion Caramitru. Regizorul nu s-a aflat în sală pentru a-şi ridica premiul.

Premiul preşedintelui UNITER a mers către Aura Corbeanu, vicepreşedinte executiv al UNITER.

Premiul pentru critică de teatru, decis de Biroul de conducere al Secţiei române a Asociaţiei Internaţionale a Criticilor de Teatru (AICT) i-a fost acordat prof. univ. dr. Ludmila Patlanjoglu (Întreaga activitate) şi lui Ionuţ Sociu, colaborator la pagina de teatru a „Adevărului literar şi artistic“ (Nume noi în critică).

Senatul UNITER a acordat Premiul de excelenţă creatorilor Silviu Purcărete (regizor şi scenarist), Helmut Stürmer (scenograf-decor), Lia Manţoc (scenograf-costume), Vasile Şirli (compozitor), Andu Dumitrescu (scenograf-efecte video) pentru impactul internaţional al spectacolului „Faust" după Goethe (Teatrul Naţional „Radu Stanca" Sibiu) la Festivalul de Teatru de la Edinburgh din 2009.

Înainte să ridice premiul, în numele colegilor ei, Lia Manţoc i-a şoptit lui Ion Caramitru la urcarea pe scenă: „Dar poţi să-l inviţi şi pe domnul director!“ (Constantin Chiriac n.red). „Nu!“ i-a răspuns, categoric, Ion Caramitru.

Dansatorul şi coregraful Gigi Căciuleanu nu a putut veni la Bucureşti pentru a ridica Premiul special pentru performanţă în domeniul nonverbal, pentru întreaga cariera artistică.

Premiul special pentru teatru de păpuşi i-a fost acordat Alexandrei Davidescu, actriţă şi regizoare, personalitate marcantă a acestui gen teatral.

George Marcu a fost recompensat cu Premiul special pentru muzică de teatru.

Premiul pentru întreaga activitate a fost acordat actriţei Tatiana Iekel.

Actriţa Virginia Mirea a ieşit învingătoare la categoria „Cea mai bună actriţă în rol principal", pentru rolul Zoia Denisovna Pelţ din „Casa Zoikăi", spectacol montat de Alexandru Tocilescu la Teatrul de Comedie din Bucureşti. Concurentele ei au fost Sanda Toma pentru rolul Kate Keller din „Toţi fiii mei", de la Naţionalul bucureştean, şi Ofelia Popii, pentru rolul Bess din „Breaking the Waves sau Viaţa binecuvântată a lui Bess", pus în scenă de Radu Nica la Teatrul Naţional „Radu Stanca" din Sibiu.

„Nu m-am aşteptat! Mulţumesc pentru aprecierea juriului UNITER şi directorului meu, George Mihăiţă, că a fost motorul acestui spectacol. Îi mulţumesc lui Tocilescu că a avut încredere în mine. Iată, este al treilea spectacol la care lucrăm împreună“, a spus actriţa.

Principesa Margareta şi Principele Radu ai României nu au mai participat la Gală, la fel ca în ceilalţi ani, pentru a oferi premiul „Piesa anului", acordat sub egida şi cu sprijinul Casei Regale a României. Potrivit lui Ion Caramitru, cele două Alteţe Regale au fost blocate într-un aeroport. Premiul „Piesa anului 2009"  „Jack Lunetistul", de Radu Macrinici, a fost înmânat dramaturgului de către arhiducesa Maria de Habsburg.

Premiul pentru întreaga activitate a revenit actorului Mircea Andreescu.

George Mihăiţă a fost desemnat „Cel mai bun actor în rol principal" pentru rolul Alexandr Tarasovici Ametistov din spectacolul „Casa Zoikăi", de la Teatrul de Comedie din Bucureşti. Cei doi actori pe care i-a învins la această categorie sunt Mihai Constantin (Clov din spectacolul „Sfârşit de partidă", de la Teatrul Metropolis din Bucureşti) şi Ionuţ Caras (Gurevici din spectacolul „Noaptea Walpurgiei sau Paşii Comandorului", montat de Mihai Măniuţiu la Cluj).

Premiul special pentru spectacol de divertisment i-a fost decernat lui Toni Grecu pentru contribuţia sa la istoria vie a umorului românesc.

Premiul pentru întreaga activitate i-a fost acordat scenografului Andrei Both care nu s-a putut deplasa la Bucureşti pentru a primi distincţia. El se află în SUA, blocat de norul de cenuşă care a paralizat traficul aerian.

Premiul pentru cea mai bună scenografie a fost decernat Iulianei Vâlsan, pentru scenografia spectacolului „Herr Paul" la Teatrul Tineretului, Piatra Neamţ. Ea a fost mai bună decât Ştefan Caragiu („Aniversarea" la Teatrul „Nottara", Bucureşti) şi decât Adriana Grand („Rosencrantz şi Guildenstern sunt morţi" la Teatrul Maghiar „Csiky Gergely", Timişoara).

Cel mai bun Spectacol de Teatru radiofonic al anului 2009 a fost desemnat „Despre senzaţia de elasticitate când păşim peste cadavre" de Matei Vişniec, regia Mihai Lungeanu la SRR.

Premiul pentru cel mai bun actor în rol secundar i-a fost acordat actorului Vlad Ivanov.

Premiul pentru cea mai bună actriţă în rol secundar. Ana Ciontea este Cea mai bună actriţă în rol secundar. Ea le-a surclasat pe Catrinel Dumitrescu („Else“ în spectacolul „Aniversarea", de la Nottara) şi Emilia Popescu pentru rolul din spectacolul „Casa Zoikăi", de la Teatrul de Comedie din Bucureşti.

Prima distincţie a Galei a fost acordată: Premiul pentru Debut:

La categoria „Debut", a fost desemnată câştigătoare Crina Semciuc, pentru rolul Lenei din spectacolul „Leonce şi Lena", montat de Horaţiu Mălăele la Teatrul de Comedie din Bucureşti. Ea a concurat cu David Schwartz, nominalizat pentru regia spectacolului „România, te pup!", de la Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri" din Iaşi şi cu Cristina Florea, pentru pentru rolul Tyler din spectacolul „Nişte fete", producţie a Teatrului „George Ciprian" din Buzău.

Soprana Felicia Filip a oferit primul moment artistic al serii, cântând melodia trupei Queen, „The Show Must Go On", marcând 20 de ani de la înfiinţarea UNITER.

Gala Premiilor UNITER a recompensat cele mai inspirate spectacole şi pe cei mai buni actori, regizori şi scenografi ai anului 2009.

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite