În 2006, scena va aparţine tinerilor creatori

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Teatrele din provincie nu mai stau în umbra celor din Capitală. La ultimele ediţii ale Galei Premiilor UNITER, cele mai importante distincţii din lumea teatrală au fost obţinute de actori şi

Teatrele din provincie nu mai stau în umbra celor din Capitală. La ultimele ediţii ale Galei Premiilor UNITER, cele mai importante distincţii din lumea teatrală au fost obţinute de actori şi regizori pentru care condiţia succesului n-a însemnat deplasarea la Bucureşti. Explozia de valoare de la instituţiile de spectacol din ţară n-a putut trece neobservată nici de criticii de teatru, care au alcătuit propriile ierarhii, la final de an 2005. Analizând oferta de calitate a creatorilor de emoţie, două dintre cele mai cunoscute voci din critica românească şi-au alcătuit un top 5 al celor mai bune spectacole.
Liviu Ciulei, revenirea anuluiUn elitist, la un teatru de elită. Cu o gesticulaţie creatoare surprinzătoare, Liviu Ciulei a revenit la Bulandra pentru a monta nu un spectacol, ci două, în aceeaşi stagiune. Evident, marile nume s-au aglomerat pe afiş, pentru a-şi agăţa în biografie un rol într-o piesă a marelui Ciulei. Mai întâi a fost "Şase personaje în căutarea unui autor". Victor Rebengiuc, Ion Caramitru şi Maia Morgenstern şi-au căutat destinul în imaginaţia lui Liviu Ciulei, găsindu-l, într-un final, în aplauzele spectatorilor. Succes de casă, continuare în acelaşi ton. A urmat "Henric al IV-lea", cu Marcel Iureş, o piesă ca o lecţie de teatru. Prin acest spectacol, Ciulei le-a transmis un mesaj direct tinerilor regizori: teatrul înseamnă simplitate, text bine ales şi mai puţin rătăcire în neconvenţional.ChicagO, o supraproducŢie cu preŢuri pe măsurăMuzicalul Chicago a împrospătat aerul prăfuit din sala Teatrului Naţional, îmbâcsit de montări care au înghiţit deopotrivă fonduri colosale şi critici veninoase în lumea scenei. "Apus de soare", "Maşinăria Cehov" şi "Lucrezia Borgia" au înghiţit fiecare 50-60.000 euro pentru producţie, sume colosale pentru teatrul românesc. Regizorul spaniol Ricard Reguant a deschis un drum pentru muzical în România, şi chiar dacă eroinele au mai falsat, pentru că s-a cântat live, zecile de ore de muncă în echipă s-au simţit şi dincolo de scenă. Spectacolul a avut până acum 16 reprezentaţii şi a fost văzut de 12.000 de spectatori, adică o medie de 750 de spectatori pe seară, într-o sală cu o capacitate de 1.200 de locuri. Preţurile aparent prohibitive pentru studenţi, pensionari şi intelectuali (de la 31,50 RON până la 136,5 RON) nu i-au împiedicat să vină să-i vadă pe viu pe Ştefan Bănică jr., Monica Davidescu, Ilinca Goia şi Anca Ţurcaşiu. Următoarea reprezentaţie va avea loc pe 8 ianuarie.Criticul Alice Georgescu crede că revelaţia anului 2005 va fi Alex Mihail, "un viitor artist". Tânărul regizor abia a absolvit facultatea şi a montat deja un spectacol la Teatrul de Comedie, "Comedie pe întuneric", de Peter Schaffer. Alex Mihail a absolvit în 2005 Regie Teatru la clasa prof. univ. dr. Tudor Mărăscu.
Cristina Rusiecki:1. Livada de vişini, regia Andreea Vulpe, Teatrul "Tompa Miklos" ,Tg. Mureş2. American Buffalo, regia Cristi Juncu, Teatrul ACT, Bucureşti3. Nu se ştie cum, regia Bocsardi Laszlo, Teatrul Nottara, Bucureşti; Cymbeline, regia Bocsardi Laszlo, Teatrul Odeon, Bucureşti4. Plastilina, regia Radu Afrim, Teatrul "Toma Caragiu", Ploieşti; Cheek to Cheek, regia Radu Afrim, Teatrul Nottara 5. Discipolii, regia Tompa Gabor, Teatrul Maghiar de Stat din Cluj Infirmul din Inishmaan, regia Szabo Istvan, Teatrul "Maria Filotti", Brăila[ Cel mai răsunător eşec al anului: O zi din viaţa lui Nicolae Ceauşescu, regia Alexandru Tocilescu, Teatrul Mic, Bucureşti[ Pe cine să stăm cu ochii în 2006: Pe Marcel Ţop (regizorul spectacolelor Natural Born Fuckers şi Edmond) pentru că teatrul său este emoţionant, visceral, puternic, departe de metafora conceptualizantă. Un teatru unde proporţia de aur între furie şi lirism, marca 2005, a fost găsită şi unde ecuaţia paroxistică voluptate-suferinţă şi-a reintrat în drepturi.

Natalia Stancu:1. Electra, regia Mihai Măniuţiu, Teatrul "Radu Stanca", Sibiu2. Darul Gorgonei, regia Victor Ioan Frunză, Teatrul "Tony Bulandra", Târgovişte3. După ploaie, regia Dan Vasile, Teatrul "Sică Alexandrescu", Braşov4. Inimă de câine, regia Yuri Kordonski, Teatrul Naţional din Bucureşti5. Moartea lui Eskrokov, regia Ion Sapdaru, Teatrul "Fani Tardini", Galaţi; Ivan Turbincă, Teatrul din Botoşani American Buffalo, regia Cristi Juncu, Teatrul ACT, Bucureşti[ Cel mai răsunător eşec al anului: Îmblânzirea scorpiei, regia Paul Bargetto, Teatrul Naţional, Constanţa O varză: folclor românesc - Shakespeare actualizat şi nu prea... deşi mi-a plăcut mult Cristi Iacob şi am apreciat câteva scene.[ Pe cine să stăm cu ochii în 2006: Pe generaţia tinerilor regizori. Nu neapărat pe toţi; pentru mine, vârsta nu e un criteriu obligatoriu. Mă refer în mod deosebit la cei care încearcă să refacă punţile dintre teatru şi frământările - crizele spectatorului contemporan, cu deosebire prin textul românesc. Îi admir în mod deosebit pe Ana Mărgineanu, Gianina Cărbunariu, Anamaria Colţeanu, Alexandru Berceanu, aşa cum i-am admirat şi pe Radu Apostol cu prilejul spectacolului realizat la Teatrul Ion Creangă cu copiii străzii.

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite