Dupa muzeu, album

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Ne-am obisnuit ca in Romania muzeele si colectiile de arta, asemeni multor artisti, de altfel, sa isi joace bine rolul de cenusarese. Unele colectii si muzee si unii artisti mai au insa, din cand in

Ne-am obisnuit ca in Romania muzeele si colectiile de arta, asemeni multor artisti, de altfel, sa isi joace bine rolul de cenusarese. Unele colectii si muzee si unii artisti mai au insa, din cand in cand, norocul sa apara cate un "print" binevoitor si plin de bani care sa ridice praful de pe exponate, sa scoata la lumina unele lucrari, sa readuca in prim plan unele nume, dupa legi numai de "print" stiute. Exemplele in acest sens au inceput sa curga in ultimele saptamani. La inaugurarea Muzeului "Vasile Grigore", de pe strada Maria Rosetti nr. 29, in care este expusa colectia pictorului Vasile Grigore, a fost prezenta intreaga conducere a Romaniei. Traseul a fost exemplar: Vasile Grigore isi exprima dorinta de a lasa colectia sa statului roman, Guvernul Romaniei da o hotarare de Guvern (nr. 659 din 5 iunie 2003) prin care trece imobilul din Maria Rosetti 29 din proprietatea privata a Municipiului Bucuresti si din Administrarea Consiliului General al Municipiului Bucuresti in proprietatea publica a statului si in Administrarea Regiei Autonome "Administratia Patrimoniului Protocolului de Stat", aloca pentru muzeu 1,8 miliarde de lei din Fondul de rezerva bugetara la dispozitia Guvernului pe 2003 si, la sfarsitul lui mai 2004, inaugureaza muzeul. Deci, cand cineva vrea, se poate. Asta pentru a afla cum stau lucrurile si alti colectionari care intentioneaza sa isi lase operele de arta statului. Numai ca, experienta spune ca nu toate cazurile sunt la fel de fericite, un exemplu fiind celebrul colectionar Dan Nasta, care s-a chinuit mult timp pentru a-si dona colectia Muzeului Palatului Mogosoaia, pentru ca apoi sa fie aproape uitat, ca si cum gestul lui nu ar fi insemnat mare lucru. Deoarece se dovedeste ca si in statele democratice un Mecena are dreptul de a-si alege protejatii, chiar daca pozitia de pe care imparte banii ar trebui sa fie, inainte de toate, lipsita de partiniri. Ca pentru a ni se arata ca gesturile nobile nu raman niciodata facute doar pe jumatate, la inceputul acestei saptamani, la Ministerul Culturii si Cultelor a fost lansat si albumul "Vasile Grigore - Pictor si Colectionar", editat la Regia Autonoma Monitorul Oficial si coordonat de Eugenia Florescu si Viorel Rau. Iar la lansare, Eugenia Florescu a tinut sa multumeasca in mod special "unui om de suflet, care, pe langa faptul ca detine functii importante in stat, este iubitor de arta", anume premierului Adrian Nastase. Cat despre suma la care s-au ridicat costurile aparitiei acestui album, Viorel Rau, care este si director al Muzeului Vasile Grigore, ne-a declarat: "sunt cifre pe care nu cred ca trebuie sa le stie lumea". Daca vreti sa il cumparati, insa, pretul pe care veti fi nevoiti sa-l stiti sare peste 700.000 lei. Intr-un peisaj cultural normal, toate institutiile care promoveaza arta, toti artistii si toti colectionarii importanti ar trebui sa beneficieze de conditii normale si egale de afirmare. Pana atunci, la noi unii sunt mai artisti decat altii.
dramAcum2
Treceti granita!
Concursul de dramaturgie noua lansat de dramAcum in 2002 a strans 115 piese, din care-au fost selectate 16; unele au fost montate, altele sunt in repetitii, multe au fost prezentate in spectacole-lectura. Acum sunt opt tineri regizori care asteapta sa puna in scena texte contemporane romanesti, scrise de oameni la fel de tineri care au ceva de spus si aleg s-o faca prin teatru. Cel de-al doilea concurs al dramAcum, lansat in martie in parteneriat cu Teatrul ACT, se-ndreapta acum spre final: luna iunie e ultima in care mai sunt acceptate piese pentru selectia ce va avea loc in septembrie. Treceti granita! e cuvantul de ordine pentru editia 2004 a proiectului dramAcum, iar ceea ce asteapta membrii grupului sunt texte exportabile, agresive, adevarate, nesimtite, demente, implicate, texte cu atitudine si fara tabuuri, texte pentru mileniul III si pentru un teatru al acestor vremuri. Cinci dintre ele se vor transforma in lecturi si vor fi sustinute de dramAcum spre a fi montate pe scene profesioniste, iar una va fi produsa in premiera la Teatrul ACT. Pana la sfarsitul lunii, dramaturgii si aspirantii in dramaturgie de pana-n 26 de ani (dar exceptiile geniale sunt admise!) isi pot trimite textele - in forma finala sau in lucru -, insotite de un sinopsis si datele de contact ale autorului, la concurs@dramacum.ro, sau pe adresa Teatrului ACT din Bucuresti, Calea Victoriei 126.
Doamne si domni ai teatrului romanesc au aniversat 40 de ani de la absolvire
Mariana Mihut, Valeria Seciu, Florina Cercel, Ovidiu Iuliu Moldovan, Virgil Ogasanu, Ion Caramitru, Costel Constantin - colegi de scoala
O clasa de mari actori indrumati de mari profesori a aniversat ieri 40 de ani de la absolvirea scolii de teatru. Ca de fiecare data, emotionantul moment al reintalnirii a avut loc chiar inaintea debutului Galei absolventilor, programata anul acesta ceva mai tarziu pentru a nu se suprapune cu Festivalul International de Teatru de la Sibiu. Intamplarea face ca numarul figurilor feminine remarcabile ale promotiei 1964 sa fie sensibil egal cu cel al barbatilor. Cele mai cunoscute actrite din aceasta serie sunt Mariana Mihut, Valeria Seciu, Florina Cercel, Rodica Mandache, Ilinca Tomoroveanu, Monica Ghiuta, iar alaturi de ele se afla cativa actori care au cunoscut succesul de-a lungul anilor, pe scene din capitala si din tara: Virgil Ogasanu, Ion Caramitru, Ovidiu Iuliu Moldovan, Costel Constantin, Mircea Andreescu, Stefan Radoff. Chiar daca nu toti au putut onora intalnirea organizata de UNATC Bucuresti, cu siguranta gandul lor s-a indreptat cu aceasta ocazie inapoi spre anii de scoala.

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite