Aceeaşi piesă, alţi actori!

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Alan Badel şi Yoshi Oida au jucat rolul lui Ariel, în „Furtuna”, de William Shakespeare

De ieri: Alan Badel

„Joc în teatru din dragoste, lucrez în televiziune pentru faimă şi fac filme pentru bani", spunea Alan Badel, actor născut într-o familie franco-britanică şi care în timpul celui de-al Doilea Război Mondial a luptat în Rezistenţa franceză. Rolul lui Ariel, în 1951, la Royal Shakespeare Company, a marcat începutul unui deceniu extrem de prolific pentru Badel, o perioadă în care a jucat în special roluri clasice, dar a lucrat mult şi în televiziune, câştigându-şi astfel statutul de cel mai ocupat om din teatrul englez. Dată fiind ambiguitatea care-l înconjoară, Ariel este un personaj care a fost jucat atât de femei, cât şi de bărbaţi.

Începând însă cu Leslie French, actorul care a interpretat acest rol în 1930, Ariel a început să fie jucat într-un registru masculin. O altă mare schimbare legată de percepţia asupra acestui text s-a petrecut odată cu apariţia cărţii lui Octave Mannoni, „Prospero and Caliban: The Psychology of Colonization", moment din care piesa lui Shakespeare a început să fie citită prin prisma teoriei postcoloniale.

De azi: Yoshi Oida

După o lungă perioadă de pregătire în teatrul kyogen cu maestrul Okura San, în 1968 Yoshi Oida a preferat să părăsească teatrul japonez şi să-şi găsească un alt maestru, în persoana lui Peter Brook, regizor cu care a colaborat câteva decenii şi pe care l-a însoţit în peregrinările sale teatrale în Orientul Mijlociu, India, Africa şi Australia. Trecerea de la formele rigide ale teatrului japonez la improvizaţiile propuse de Brook a însemnat o piatră de încercare grea pentru Oida, dar în acelaşi timp capacitatea lui de a împleti stilul oriental cu cel occidental i-a conferit actorului japonez un statut aparte în peisajul teatral internaţional.

„Când joci, ţelul este să nu arăţi personajul pe care îl interpretezi. Dincolo de personaj există o fiinţă fundamentală şi această fiinţă umană fundamentală este cea care însufleţeşte scena. Simpla construire a personajului nu este suficientă", spunea Yoshi Oida în cartea pe care a scris-o în colaborare cu Lorna Marshall, „Actorul invizibil".

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite