Recoltă bogată de festivaluri

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Luna noiembrie a venit cu cel puţin patru festivaluri muzicale majore doar la Bucureşti. În paralel se petrec - atât în Bucureşti, cât şi în ţară - şi alte evenimente muzicale, mai puţin notorii, dar la fel de interesante.

Am vorbit despre SoNoRo săptămâna trecută, o autentică „bijuterie” în materie de prezentare a muzicii. Tot la începutul lunii noiembrie, am fost şi la deschiderea Festivalului Artelor, unde am ascultat, alături de mii de alţi spectatori, un concert al Orchestrei Naţionale Radio dirijat de Misha Katz şi avându-l ca solist pe Dan Grigore.

Aşadar, o producţie 66% românească, „împachetată” cât de poate de tradiţional (poate chiar uşor prăfuit), reuşea să atrăgea mii de iubitori ai muzicii clasice la Sala Palatului. În primul rând, pentru că era vorba despre un festival şi pentru că a beneficiat de mii de afişe în Bucureşti. Indiferent de cum arătau acestea. Încă se poate şi aşa…

Ne a-flăm în plin Festival “Giacomo Puccini”, organizat între 15 şi 23 noiembrie de Opera Naţională Bucureşti cu ocazia aniversării a 150 de ani de la naşterea marelui compozitor. Aici atmosfera este selectă, drapată cu falduri de catifea roşie, începutul este marcat de o premieră fastuoasă cu “Boema” - spectacol regizat de Ionel Pantea şi cu o invitată străină în rolul principal, Anita Hartig.

În contextul acestui festival, au fost prezentate şi premierele operelor „Le Villi” (17 noiembrie) şi „Edgar” (18 noiembrie), în concert, în Foaierul Galben al Operei, în contextul proiectului “Opera rara”, care urmăreşte punerea în valoare a unor lucrări lirice puţin valorificate şi cunoscute publicului. Pe lângă cele trei premiere, mai sunt în programul festivalului şi titluri incluse deja în repertoriul teatrului: „Manon Lescaut” (19 noiembrie) – dirijor Adrian Morar, „Tosca” (22 noiembrie) – dirijor Iurie Florea şi “Madama Butterfly” (23 noiembrie) – dirijor Răsvan Cernat. Aşadar, o infuzie de Puccini, a cărui priză la public rămâne să o discutăm după încheierea spectacolelor.

Ofertă luxuriantă

O altă abordare, în mod evident mai populară, orientată către ideea de a deschide spectacolul muzical către public, poate fi surprinsă în Festivalul Internaţional de Artele Spectacolului „Viaţa e frumoasă”, a cărui primă ediţie are loc în perioada 14 - 27 noiembrie, la Bucureşti. Produs al imaginaţiei echipei din jurul directorului Teatrului Naţional de Operetă, Răzvan Ioan Dincă, festivalul  cuprinde peste 50 de evenimente, desfăşurate pe parcursul a 14 zile şi aduce la Bucureşti mai bine de 350 de participanţi din străinătate.

Spectacolele şi concertele se desfăşoară în mai multe săli, la concertele din catedrale şi de la Palatul Şuţu intrarea fiind liberă. Trupa Gotan Project (27 noiembrie, Sala Palatului), Teatrul de Stat de Comedie din Sankt Petersburg, Teatrul de Operetă şi Muzical din Budapesta, Teatrul de Operetă din Brno, Teatrul Academic de Operetă din Kiev sunt câteva vârfuri. 

Festivalul are în program, de asemenea, două gale extraordinare, una de operetă şi una de balet şi două concerte - eveniment susţinute de Alexandru Tomescu cu a sa vioară Stradivarius şi Gabriel Croitoru, împreună cu al său Guarneri, alături de orchestra de cameră “Collegio Stravagante” condusă de Mihai Ghiga  (cel de-al doilea concert este pe 24 noiembrie).

Iar lista poate continua cu concerte de jazz, recitaluri de muzică clasică, lansări de carte, seminarii, desfăşurate în mai multe săli din Bucureşti. În cazul festivalului iniţiat de Operetă putem vorbi despre o ofertă luxuriantă, diversă, cu o selecţie destul de generoasă a participanţilor, un singur punct rămânând necunoscut: cum va reacţiona publicul, mai ales când are de unde alege. Are Bucureştiul un număr potenţial de spectatori suficient pentru o astfel de ofertă?

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite