Public avizat, amuzat sau dezorientat

0
Publicat:
Ultima actualizare:

 S-a încheiat singurul festival din România dedicat fenomenului fusion - MultiSonicFest. Accesul în sala Teatrului Naţional de Operetă „Ion Dacian” în seara inaugurală a MultiSonicFest 2008 era, putem spune, suprarealist.

Deşi nu făcea parte din spectacol, „decorul” ad-hoc pe care-l întâlneai în foaier, aflat în renovare, reuşea să te facă să te aştepţi la ceva straniu, care avea sau nu legătură cu faptul că se presupunea că vom participa la o seară a unicului festival din România dedicat fenomenului fusion.

Aşa cum au făcut-o de mai multe ori în ultimul timp, componenţii grupului Interart – de această dată în formula Irinel Anghel, Sorin Romanescu, Andrei Kivu, Mihaela Vosganian, Virgil Oprina – au demonstrat că nu au nici un fel de idei preconcepute. Centrul programului a fost compus din două lucrări ale compozitoarei Mihaela Vosganian – „Sogni tra suoni” şi „Never ending...”, care au susţinut perfect atmosfera de fascinaţie sonoră instaurată de piesa de teatru instrumental care a deschis seara, păstrând şi componenta multimedia.

De altfel, în multe cazuri, muzica contemporană – şi cea electronică în mod special – a început să solicite în mod aproape obligatoriu existenţa unei componente multimedia, aspectul vizual fiind fie preînregistrat, fie chiar live.

Dacă „Magic… more than music” de Irinel Anghel a fost o joacă a autoarei în limbajul teatrului instrumental, opera „Shopping in Paradoxosphere” este o lucrare mai ambiţioasă, cu o partitură concepută la comanda companiei Meta Theater din Munchen, care a prezentat-o în prima parte a acestui an la prestigiosul festival de teatru muzical contemporan Munchen Bienalle, apoi la Bucureşti, la Teatrul Odeon, pentru ca în acest moment să pregătească reprezentarea ei la "La Mamma Experimental Theater" de la New York.

 Faptul că arta contemporană poate avea şi scopul de a distra este neobişnuit. Poate acesta a fost motivul pentru care publicul a fost pe de o parte amuzat, iar pe de altă parte dezorientat.

Încercarea de a depăşi propriile limite

Celelalte seri ale festivalului cu muzică instrumentală preponderent electronică au avut o altă fizionomie. Oaspeţi străini – Ansamblul Sin Red din Spania şi Alejandro Iglesias Rossi din Argentina – şi ansamblurile Pro Contemporania în versiune mai mult sau mai puţin electrică (Irinel Anghel, Sorin Romanescu, Andrei Kivu, Virgil Oprina, Andrei Marcovici) au propus incursiuni într-o lume sonoră fascinantă, uneori surprinzătoare, nu de puţine ori consonantă (într-un sens lărgit, evident), continuând să încerce să-şi atingă sau chiar să-şi depăşească propriile limite imaginative.

Ceea ce ar trebui luat în considerare la o următoare ediţie a MultiSonicFest ar fi căutarea unei săli mai potrivite pentru acest gen de producţii decât Studioul „Mihail Jora” al Radiodifuziunii. Este de gândit în ce măsură condiţiile de sonorizare complexe solicitate de un astfel de festival se pot găsi şi în altă parte. Fiindcă pentru a atinge convergenţa cu publicul ţintă, o sală mare de concert simfonic nu este potrivită. Spaţiile rezervate teatrului experimental în capitală ar fi mult mai adecvate.

O parte dintre programele prezentate în acest festival de Electric Pro Contemporania vor fi cântate pe 9, 10 şi 11 octombrie la Madrid, într-un proiect numit Contempo Underground realizat la invitaţia Asociaţiei de improvizatori profesionişti Musica Libre din Madrid..

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite