Un Beethoven casual

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Cei de la Romanian Piano Trio apar pe scenă îmbrăcaţi normal, dar interpretarea lor e la patru ace. În argumentul lor introductiv la turneul „Music On LG”, cei trei muzicieni componenţi ai Romanian Piano Trio se întreabă dacă arta a devenit o formă învechită de comunicare, accesibilă doar elitelor.

Răspunsul este nu. Şi pentru credinţa lor în această idee pledează prin tot ceea ce fac în ultimii ani, împreună, în trio, duo sau solo.

Se numesc Horia Mihail – pian, Răzvan Suma – violoncel şi Alexandru Tomescu – vioară. În toamna anului 2008, au ajuns la a treia ediţie a turneului lor, de data aceasta rezervat exclusiv lui Ludwig van Beethoven.

Ca de fiecare dată, s-au bazat pe un partener esenţial, Mindshare, pe sponsori generoşi, pe gazde deschise, care au pus la dispoziţie sălile în 22 de oraşe din ţară, şi pe parteneri veniţi dinspre presă, între care se detaşează TVR Cultural, Radio România Cultural şi Radio România Muzical, reprezentând acel sprijin public pe care îl primeşte Romanian Piano Trio în condiţiile în care de fiecare dată şi-a propus să nu apeleze la fonduri ale statului pentru turneele sale.

Un turneu de muzică clasică realizat exclusiv cu finanţare privată, iată un record… mioritic, desfăşurat, la propriu, în toate colţurile ţării.

Concertele finale, care au venit după două luni şi jumătate de turneu naţional, au avut loc la Bucureşti la Ateneul Român şi la Sala Radio.

Simfonicul a beneficiat şi de un dirijor de elită, Christian Badea, care le-a oferit celor trei, împreună cu Orchestra Naţională Radio un acompaniament precis şi rafinat în „Triplul concert pentru pian, vioară, violoncel şi orchestră” de Beethoven.

Spiritual, sigur şi de un dinamism controlat – pianistul Horia Mihail; emoţionant, cu o remarcabilă căldură a sunetului şi nobleţe a frazării – violoncelistul Răzvan Suma; detaşându-se zvelt prin optimismul intervenţiilor sale, perfect integrate stilistic – violonistul Alexandru Tomescu.

Carieră în România

Contextul concertului final de la Sala Radio a fost unul deosebit, momentul solistic fiind încadrat de două performanţe simfonice. Prima a fost interpretarea „Simfoniei I pentru trei instrumente soliste şi orchestră de coarde” de Mihaela Vosganian, prin care a fost adusă în prim plan pentru o seară o lucrare de muzică contemporană românească.

Cea de a doua a fost „Simfonia a IV-a” de Brahms, într-o versiune echilibrată, de un romantism temperat, semnată de dirijorul Christian Badea, care şi de această dată a reuşit să găsească nebănuite resurse de expresivitate în Orchestra Naţională Radio.

Artişti maturi deja, cu vârste aflate în preajma cifrei de 35 de ani, Alexandru Tomescu, Horia Mihail şi Răzvan Suma (constat că le scriu numele de fiecare dată în altă ordine, neavând cum să fac o ierarhie între ei) sunt muzicieni care, deşi au studiat în străinătate, au optat pentru a-şi desăvârşi cariera stabiliţi fiind în România.

Într-un incitant chestionar la care răspunde fiecare în programul de sală al turneului, între cele aproximativ 25 de întrebări li se pune şi aceea „unde ţi-ai dori să trăieşti?”. Alexandru Tomescu răspunde „în Asia”, Horia Mihail „în Braşov… dacă ar fi pe malul Mediteranei”, iar Răzvan Suma „poate că România nu e tocmai un loc ideal, dar eu aici vreau să trăiesc.”

Dacă sunt captivanţi în maniera de a cânta, vă asigur că pot vorbi despre muzică, despre artă şi despre ei ca muzicieni la fel de incitant. Din întâmplare, în acest moment, însăşi viaţa lor artistică nu le dă motive să se plictisească.

De exemplu, după încheierea turneului, au plecat să cânte în două ţări la care mărturisesc că nu m-aş fi gândit – Libia şi Vietnam – urmând să revină acasă de sărbători.

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite