Elegie pentru un „drogat“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Doar o zi din viaţa tânărului Anders, fost dependent de heroină, ne arată filmul norvegian „Oslo, 31 august“. Dar acea zi ar putea fi ultima.

După cum se ştie, competiţia Festivalului Internaţional de Film Transilvania (TIFF) este deschisă cineaştilor aflaţi la primul sau al doilea lungmetraj.

Aşa a fost posibil ca regizorul Joachim Trier să câştige, în acest an, Trofeul Transilvania cu al doilea film al său, „Oslo, 31 august", care a avut premiera în secţiunea Un Certain Regard a Festivalului de la Cannes din 2011.

Născut în 1974, în Copenhaga, Danemarca, dar de origine norvegiană - spre deosebire de (mai) cunoscutul Lars (von) Trier, danez get-beget -, Joachim Trier a dat, aşadar, „lovitura" cu acest al doilea lungmetraj al său - după „Reprise" (2006), ambele realizate în Norvegia.

„Focul fatidic"

Primul lucru care trebuie spus este că filmul ecranizează liber o carte (importantă): romanul „Le feu follet", publicat în 1931 de Pierre Drieu la Rochelle (tradus la noi, nefericit, „Focuri vii"). Drieu la Rochelle - un mare „caz" al literaturii franceze, pe care nu este locul să-l detaliem aici - prezintă în această carte, destul de subţire la prima vedere, ultima zi din viaţa unui (auto-)condamnat la moarte, aşadar a unui sinucigaş, dependent de aproape toate substanţele toxice posibile şi „posesor" al unei incapacităţi cronice de a trăi, de a iubi şi de a simţi ceva; cu alte cuvinte, al unui „dez-gust" nemărginit. Romanul a fost ecranizat, în 1963, cu Maurice Ronet în rolul lui Alain, de Louis Malle (titlul filmului a fost tradus, mai inspirat, „Focul fatidic") - ca (mai) toate filmele lui Malle, (aproape) o capodoperă.

Interesant este că Malle, deşi urmează fidel scenele din carte, renunţă la heroină - principalul „demon" al eroului lui Drieu - şi reduce dependenţa acestuia la alcool, ceea ce face lucrurile şi mai percutante. În orice caz, la Drieu (ca şi la Malle), drogul este doar un pretext, o consecinţă, ceea ce ni se arată este, de fapt, un vid existenţial atroce. Un astfel de vid încearcă să redea şi Joachim Trier, transpunând totul în Oslo şi în vremea noastră şi revenind la (anti)erou ca heroinoman.

Sfârşit de vară

Spre deosebire de adaptarea lui Malle, aceasta este mai liberă, mai flexibilă; rămâne discuţia (esenţială) cu prietenul cuminţit, „convertit" la o existenţă normală, şi experienţa nopţii petrecute în diverse petreceri, cu vechi şi noi figuri feminine - tot atâtea probe pentru psihicul eroului. Sunt introduse secvenţa unui interviu la o editură (eroul se află într-un program de recuperare pentru toxicomani) şi a unei întâlniri ratate cu sora sa. Dispar replici-cheie („Îţi regreţi tinereţea de parcă ai fi ştiut să ţi-o foloseşti"), dar apar alte momente nodale - cum ar fi o evocare din off a părinţilor eroului.

Anders, personajul lui Trier, are 34 de ani (30 avea Alain, în romanul originar) şi nu este chiar foarte hotărât să se sinucidă. Frumuseţea vieţii şi a lumii transpar din fiecare cadru, dar Anders nu este dispus ori capabil s-o perceapă şi s-o accepte. Trier mută acţiunea (care în roman avea loc într-o
zi de noiembrie) în ultima zi de vară, moment al anului „mitizat" de atâtea produse artistice. Combinaţia dintre „lumina de august" şi farmecul discret al metropolei Oslo este devastatoare şi produce efecte estetice rare, transformând totul într-o elegie în care drama lui Anders se atenuează şi se potenţează în egală măsură.

Finalul este ambiguu şi poate fi citit oricum, cert este că Anders şi drogul sunt, într-adevăr, una. Umanitatea este aceeaşi, „peste mode şi timp", iată e morala acestei lecturi comparate.

Info

Oslo, 31 august /
Oslo, August 31st
(Norvegia, 2011)
Regia: Joachim Trier
Cu: Anders Danielsen Lie, Hans Olav Brenner,
Ingrid Olava
Rulează la: Hollywood Multiplex Bucureşti Mall

Filmul preferat

CV

- Eugen Cristea s-a născut pe 18 aprilie 1952, la Bucureşti, şi este actor de teatru şi film.
- A urmat studii teatrale, absolvind IATC din Bucureşti în anul 1976.
- În perioada 1976-1980 a jucat la Teatrul Naţional din Timişoara. Din 1980, joacă pe scena Teatrului Naţional din Bucureşti.
- În decursul carierei, interpretează numeroase roluri de film, teatru de televiziune şi teatru radiofonic, este prezentator şi realizator de emisiuni TV, regizează şi compune ilustraţia muzicală a unor piese de teatru, publică un volum personal de proză şi traduce literatură beletristică.
- Are o bogată activitate în televiziune, începând din 1961: joacă teatru de televiziune (piesele „Arhipelagul Lenoir", „Muşcata din fereastră"), este prezentator şi corealizator al emisiunilor „Feriţi-vă de măgăruş!" (1990-1997), „Ghici cine vine la mine?" (1998-1999), „Ceaiul de la ora 5" (1996-1999) , „Kiki, Riki, Miki", „Arca Marinei".
- Are şi o bogată activitate muzicală, în prezent activând cu trupa Atelier.
- Este căsătorit cu actriţa Cristina Deleanu.

Top 10 filme care m-au marcat

1. A fost odată în America (SUA-Italia, 1984), regia Sergio Leone
2. Casablanca (SUA, 1942), regia Michael Curtiz
3. Zidul / Pink Floyd: The Wall (Marea Britanie, 1982), regia Alan Parker
4. Salvaţi soldatul Ryan (SUA, 1998), regia Steven Spielberg
5. Crucişătorul Potemkin (URSS, 1925), regia Serghei Eisenstein
6. Cetăţeanul Kane (SUA, 1941), regia Orson Welles
7. Cântând în ploaie (SUA, 1952), regia: Stanley Donen, Gene Kelly
8. Poveste din cartierul de vest / West Side Story (SUA, 1961), regia Robert Wise
9. Vânătorul de cerbi (SUA, 1978), regia Michael Cimino
10. Zbor deasupra unui cuib de cuci (SUA, 1975), regia Milos Forman.

Top 5 regizori

1.   Serghei Eisenstein (foto) (1898-1948)
2.   Nikita Mihalkov (n. 1945)
3.   James Cameron (n. 1954)
4.   Pedro Almodovar (n. 1949)
5.   Alan Parker (n. 1944)

Filme



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite