Un alt Bucureşti

0
Publicat:
Ultima actualizare:

De multe ori trecem grăbiţi pe lângă locuri pe care avem impresia că le ştim, iar cartea „Bucureştiul ascuns“ încearcă să corecteze exact această abordare superficială. Reputaţi arhitecţi dezvoltă, în textele volumului, sugestiile oferite de fotografiile splendide, care surprind cu migală aspecte mai puţin discutate ale Capitalei.

Editura Igloo îşi continuă seria de remarcabile albume din seria „Igloo Patrimoniu", dedicate unor aspecte esenţiale ale arhitecturii şi urbanismului autohtone, fie ele de factură tradiţională sau mai contemporană, cu o carte specială, prin ineditul, originalitatea şi frumuseţea sa: „Bucureştiul ascuns".

Albumul este, în principiu, unul de fotografie, dar scopul demersului iniţiat de arhitectul Bruno Andreşoiu este ca ochiul aparatului foto să surprindă chestiuni esenţiale legate de oraşul pe care - din fericire sau nefericire - îl locuim. Prea ocupaţi cu problemele stringente de zi cu zi, aruncăm grăbiţi anatema asupra urâţeniei din ce în ce mai pronunţate a capitalei noastre şi trecem - nepăsători, indiferenţi sau pur şi simplu neatenţi - pe lângă locuri, pe lângă lucruri, pe lângă imagini care ne-ar putea stârni interesul. Cu alte cuvinte, care ne-ar putea „gâdila" simţul nostru de esteţi sau, pur şi simplu, de oameni care dorim să avem o viziune „intelectuală" (recte poetică) asupra lumii.

Un registru al redescoperirii

Acesta este sensul sintagmei „Bucureştiul ascuns" din titlul albumului, care este subintitulat - în mod voit preţios - „Fişe pentru o tomografie urbană". „Legat de titlul cărţii, ar trebui spus de la bun început că cine se aşteaptă să găsească între copertele sale dezvăluiri spectaculoase, mistere fantastice, eventual niscaiva templieri ortodocşi va fi profund dezamăgit. Nu ascunzişuri danbrowniene am avut în vedere, ci lucruri mult mai simple, deşi nu neapărat imediate. Mai la îndemână şi totodată mai greu de aflat", scrie Bruno Andreşoiu în textul de introducere.

„Nemonumentul bucureştenesc“



„Uneori, ascuns devine tocmai prea familiarul şi insesizabil tocmai prea vizibilul. Ascuns poate fi şi amănuntul peste care obişnuinţa trece fără să-l mai sesiseze, detaliul pe care utilizarea cotidiană sau excesivă îl goleşte de valoare şi sens", explică arhitectul conceptul cu care a plecat la execuţia albumului. „Ascunsul de pe copertă ţine aşadar mai degrabă de registrul redescoperirii decât de cel al dezvăluirii. Bucureştiul ascuns nu este doar Bucureştiul locurilor pe care nu le ştii, ci mai ales al celor pe care nu mai ştii că le ştii". Această idee generoasă diferenţiază, astfel, cartea de numeroasele „ghiduri" în tainele unei mari metropole, de care abundă piaţa.

Odată lansată iniţiativa, echipa de fotografi (Bruno Andreşoiu, Andrei Creangă, Viorica Buică ş.a.) a pornit la identificarea acestor imagini „necunoscute" din Bucureşti, nerulate de malaxorul mass-mediei cotidiene. Numeroasele case acoperite de verdeaţă se află la loc de cinste, ocupând un capitol distinct: „Vremea iederei".

image

„Bucureştiul cel văzut de sus“



„Pitoresc şi mitocănie"

Demersul este întregit şi explicitat de textele albumului, semnate, alături de Andreşoiu, şi de alţi arhitecţi reputaţi: Mariana Celac, Dorin Ştefan, Catrinel Negru, care analizează într-un mod eseistic aspectele legate de urbanism şi de „locuire". Titlurile acestora sunt extrem de sugestive: „Bucureştiul cel văzut de sus" („Oraşul văzut de sus e un excelent cadru de meditaţie asupra condiţiei umane. De-aici poţi cuprinde cel mai bine măsura imperfecţiunii umane, a inconsecvenţei şi a neîncrederii în sine"), „Vremea iederei", „Pitoresc şi mitocănie" (parafrazând binecunoscutul eseu al lui Andrei Pleşu), „Iubire şi calcane" (o altă „marcă înregistrată" a capitalei noastre), „Geografii tactile", „După blocuri", „Sus-jos", „Istoria şi teoria nemonumentului bucureştenesc". Concepţia grafică a cărţii pune în valoare toate aceste serii de fotografii, însoţite de textele aferente.

Info:

„Bucureştiul ascuns. Fişe pentru o tomografie urbană", ediţie bilingvă română-engleză
Editura: Igloo, 2011, seria Patrimoniu
Texte: Bruno Andreşoiu, Mariana Celac, Dorin Ştefan, Catrinel Negru
Foto: Bruno Andreşoiu, Andrei Creangă, Viorica Buică
Număr pagini: 280

Expoziţia săptămânii: Plăcerea intimă a lecturii

Expoziţia de fotografie „André Kertész - L'intime plaisir de lire"este deschisă la Muzeul Naţional de Artă Contemporană (Palatul Parlamentului) până la 28 august.

Născut în 1894 la Budapesta, André Kertész a realizat primul său clişeu în 1912. După război, se instalează în 1925 la Paris unde descoperă plăcerea plimbărilor pe străzi şi a rătăcirilor pe malul Senei. Cronicar al vieţii cotidiene, el descrie cu profunzime momentele cele mai banale ale vieţii. Moare la New York în 1985.

Expoziţia de faţă reuneşte o selecţie de fotografii din colecţia Mediatecii de arhitectură şi patrimoniu a Ministerului Culturii şi Comunicaţiei din Franţa.

Program expoziţii:

- Muzeul Naţional de Artă al României (Calea Victoriei 49-53), Sălile Kretzulescu: „Pelerinaj la Muntele Fuji. Gravuri de Katsushika Hokusai"; program: miercuri-duminică, orele 11.00 - 19.00

- Muzeul Naţional Cotroceni, Spaţiile Medievale: „Rudolf Schweitzer-Cumpăna 125 de ani de la naştere"; program: marţi-duminică, orele 9.30 - 17.30

- Muzeul Naţional Cotroceni, Salonul Cerchez: „În memoria timpului, instrumente în arta scrisului"; program: marţi-duminică, orele 9.30 - 17.30

- AnnArt Gallery (str. Mahatma Gandhi nr. 1): „Desene 2008-2011", expoziţie Sorin Ilfoveanu

image
Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite