Originalitate şi globalizare

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Până la 31 octombrie, în Bucureşti are loc a treia ediţie a Bienalei Tinerilor Artişti. 57 de artişti din 18 ţări expun la Sala Dalles şi la sediul Ordinului Arhitecţilor, în cadrul unui eveniment pus sub semnul “Re-Construcţiei”, tema actualei ediţii.

Organizată de Fundaţia Culturală META în parteneriat cu Goethe Institut şi cu Institutul Cultural Român, actuala ediţie o are drept curator pe criticul de artă francez Ami Barak. În prefaţa catalogului Bienalei, Ami Barak pune o întrebare crucială pentru artele vizuale contemporane: “Cum poate artistul să fie el însuşi, conformându-se regulilor şi totodată să rămână original în acest context (al globalizării n.n.)”?

Inserţia artistului în lume

Răspunsul este dat parţial de parcurgerea expoziţiei. Vizitatorul, chiar cel mai puţin avizat, constată o mare diversitate de mijloace de expresie, subîntinse, toate, de aproximativ aceleaşi întrebări. Se desprinde o apropiere neliniştitoare de realitate, în majoritatea creaţiilor, chiar atunci când ea este mascată de ironie sau de ludic.

Aproape fără excepţie, artiştii interoghează o lume care nu-i satisface. Ideologiile sunt puse în discuţie, amprenta lor asupra oamenilor devine vizibilă şi rizibilă în acelaşi timp, ca în video-ul semnat de Anetta Mona Chisa (Cehia) şi Lucia Tkacova (Slovacia), intitulat “Capital: Magical Recipes for Love, Happiness and Health”, în care volumul lui Marx este “citit” de o ghicitoare, sau ca în “Mână de lucru” a cehului Adam Vacka. Tot aici, şi caracteristic pentru majoritatea artiştilor din Est, se înscrie şi creaţia clujeanului Adrian Ghenie, “Generaţia pierdută” sau copilul propulsat într-un salt continuu, de poveste, al moldoveanului Veaceslav Druţă.  

Agresiunea lumii înconjurătoare asupra individului şi diversele tipuri de reacţie la ea constituie preocuparea altor artişti, dacă ar fi să ne gândim doar la “Contribution of noise to noise” semnată de Karmelo Bermejo. Spaţialitatea, dar şi repetabilitatea actelor vieţii apar în instalaţia sau videoul Anei Prvak. Şi exemplele pot continua.

Tentaţia sincretismului artelor

Din punct de vedere al mijloacelor de expresie, se remarcă o aplecare către mişcare, o apropiere de lumea filmului, prin montarea i-maginii în cadrul compoziţiilor video, prin apariţia unor personaje înrudite cu desenul animat, de tip Manga, prin mixarea imaginii cu sunetul (multe lucrări au un fundal sonor ce subliniază, prin armonie sau contrast cu imaginea vizuală mesajul artistului.

Desenul, cu aspect aparent primar, de crochiu, acuarelele, pline de tensiune dată de aparenta imposibilitate a controlării formei, se supun aceluiaşi sentiment de inconfort, de incertitudine ce pare a domina creaţia tinerilor participanţi.

Incertitudinea este sugerată, alteori, prin modul de intervenţie asupra materialului, ca în cazul piesei tridimensionale a lui Filip Smetana, în care aplicarea vopselei negre produce umbre înşelătoare pentru privitor, ca şi spray-ul reflectorizant de pe suprafaţa vălurită a celeilalte lucrări, “Untitled”.

La egalitate cu lumea occidentală

Evident, în spaţiul unei cronici nu putem acoperi nici toţi expozanţii, nici toate aspectele situării artistului contemporan în lumea exterioară şi în lumea proprie, aceea a creaţiei. În plus, orice selecţie pentru un eveniment expoziţional, fie şi de anvergură, cum este Bienala actuală, are un grad de subiectivitate, este prin tema propusă, secvenţială.

Dincolo de propunerea estetică, Bienala Tinerilor Artişti este importantă prin posibilitatea comunicării cu un mare număr de creatori, într-o organizare care poate concura cu aceea a oricărei expoziţii din orice colţ al lumii.

Efortul Fundaţiei META este cu atât mai meritoriu, cu cât resursele financiare au fost infinit mai mici decât ale întreprinderilor similare din Occident, după cum afirma artistul Romelo Pervolovici, preşedintele Fundaţiei META. E drept, efortul de a duce la bun sfârşit un proiect ce s-a dezvoltat în mod remarcabil de la o ediţie la alta a depăşit, şi el, pe acela al organizatorilor din lumea în care cultura este considerată o componentă importantă a vieţii sociale. 

Info

Bienala Tinerilor Artişti
A treia ediţie
Loc: Sala Dalles, Ordinul Arhitecţilor
Participă 18 ţări
Perioada: 3 – 30 octombrie
Orar: 10.00 - 18.00

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite