Ilfoveanu reloaded

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Unul dintre cei mai mari artişti contemporani, Sorin Ilfoveanu, îşi prezintă ultimele creaţii la Sala Dalles, într-o expoziţie curatoriată de Radu Boroianu. Temele esenţializate cu care pictorul şi-a obişnuit, de-a lungul anilor de creaţie, admiratorii sunt onorate şi cu această ocazie.

„Femeia, Bărbatul, Casa, Pomul, Floarea, Copacul, Ogorul, Câinele, Pisica, Pasărea, Capra, Aerul, Soarele, Apa, Focul şi, iar, Femeia, Bărbatul. Împreună, doar când e necesar: Bărbatul şi Femeia sa, Cuplul originar. Universul lui Ilfoveanu este esenţial", scrie Radu Boroianu, curatorul acestei personale Ilfoveanu, în textul însoţitor al expoziţiei, intitulat „Marginalii la un exerciţiu de înţelepciune" - text pe care l-a citit şi în faţa extrem de numeroasei asistenţe adusă la Sala Dalles de vernisajul acestei expoziţii-eveniment.

„Precum un îndreptar pentru existenţa cuviincioasă a fiecăruia dintre noi. Respiraţie, efort, roade, cămin, familie, societate. Talentul pictorului urmează, se conformează gândului său, crezului său", explică, în continuare, Boroianu, justificând titlul textului care constituie şi propria grilă de interpretare a artistului.

„Codul lui Ilfoveanu"

Într-adevăr, cei obişnuiţi, de bună vreme, cu creaţia lui Ilfoveanu, acest reper inconturnabil al artei noastre contemporane, pot spune că numeroasele sale lucrări recente adunate aici - şi intitulate, în cea mai mare parte, simplu „Lucrarea I", „Lucrarea II" etc. - nu fac altceva decât să ducă mai departe maniera proprie cu care artistul (ilustrator remarcabil şi al cărţilor lui Agopian) ne-a obişnuit: aceleaşi siluete esenţializate şi filiforme, aceleaşi simboluri arhetipale ale Creaţiei/Naturii/Elementelor, reprezentate prin constructele cele mai elementare, acelaşi „minimalism" sfâşietor peste care planează aripa terifiantă a disoluţiei şi a Morţii (acest lucru din urmă fiind cel mai vizibil în desenele din ciclurile sale aşa-zis "erotice").

„Mijloacele s-au epurat cu timpul, desenul pare a-i fi mijloc de comunicare înnăscut. Evoluţia ultimilor ani nu e spectaculoasă, e substanţială, greu sesizabilă ochiului neexersat, grăbit", atrage însă atenţia curatorul, care nu se sfieşte să-i acorde lui Ilfoveanu un loc printre marii artişti ai lumii: „Codul lui Ilfoveanu pare cel al creaţiei originare. Fals minimalist, maximalizând intenţia, cumul de rafinament vizual". „Ilfoveanu nu imită Creaţia dintâi, o interpretează", sintetizează Boroianu. Dar nu este acesta specificul oricărui mare artist adevărat?

100 de desene

Numeroasele lucrări ilfoveniene strânse cu această ocazie la Dalles - pentru admirare şi, de ce nu, vânzare - sunt realizate, în cea mai mare parte a lor, în ultimii trei ani de creaţie ai artistului (foarte puţine sunt mai vechi, în orice caz nu mai vechi de anii 2000). Cu ocazia acestui vernisaj-eveniment a fost lansat şi masivul volum „Atelier 1995-2010", veritabilă operă bibliofilă.

Important este că această expoziţie, deschisă la Sala Dalles timp de încă o lună, trebuie văzută neapărat în paralel cu cea a desenelor lui Ilfoveanu, de la proaspăt deschisa Galerie AnnArt, aceste desene fiind practic „eboşele", punctul de pornire al tuturor picturilor expuse la Dalles. Situată în str. Mahatma Gandhi nr. 1 (între Arcul de Triumf şi Muzeul Ţăranului Român), AnnArt Gallery prezintă peste 100 de desene în creion şi în creion conté ale artistului, în expoziţia „Desene 2008-2011", deschisă publicului până la 16 august şi structurată în cinci secţiuni: „Banchetul", „Rădeşti", „Desene creion conté", „Piţigaia" şi „Grădina". Catalogul expoziţiei este prefaţat, de data aceasta, de un studiu scris de reputatul critic de artă Aurelia Mocanu. Peste „arhetipurile" ilfoveniene planează aripa terifiantă a disoluţiei şia Morţii

Info

„Ilfoveanu 2011",expoziţie de pictură
Curator: Radu Boroianu
Organizator: European Art Gallery
Unde: Sala Dalles (Bdul
N. Bălcescu nr. 18), sub patronajul Muzeului Naţional de Artă Contemporană
Când: până la 1 iulie

image
Cultură



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite