Culoarea, personajul principal

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Peisajele din expoziţia lui Teodor Răducan sunt lipsite de oameni, iar casele şi formele de relief sunt suficiente lor însele. Teodor Răducan este un pictor al cărui nume este cunoscut mai curând în Italia decât în ţara natală, unde trăieşte şi creează.

Anul acesta, artistul a împlinit 70 de ani. Evoluţia lui artistică, în afara modelor şi fricţiunilor de breaslă, s-a produs organic, de la primele peisaje ale studenţiei la lucrările de acum. Personajul principal al creaţiei lui este culoarea. Culoarea densă, ca o glorificare a materiei, din primii ani, se rafinează treptat, învaţă să celebreze lumina, fie prin armoniile cromatice, fie prin transparenţa acuarelei.

Ar fi dificil să enumerăm aici expoziţiile din străinătate şi onorurile pe care lumea artistică din Italia, SUA sau Marea Britanie i le-au acordat. Membru al Academiei Burckhardt, nominalizat pentru Ordinul American pentru Excelenţă, viceconsul al I.B.C. membru al Academiei Tiberina din Roma, îşi vede lucrările expuse în toată lumea şi distinse cu o serie întreagă de premii.

Întalnirea artistului cu lumea

Selecţia de la Centrul Cultural M.I.R.A poate fi considerată o antologie, chiar dacă termenul este mai puţin folosit pentru artele vizuale.  Picturi şi acuarele având drept subiect peisajul românesc sau italian întâmpină vizitatorul cu structura lor arhitecturală peste care se revarsă lumina caldă, de cele mai multe ori, solară. Indiferent că ne referim la picturile sau la acuarelele lui Teodor Răducan, constatăm soliditatea construcţiei, grija pentru dispunerea justă a volumelor, pentru coerenţa construcţiei.

De altfel, cele mai multe lucrări au ca temă monumente de arhitectură din România  sau din Italia. „Laguna veneţiană”, surprinsă de peniţa artistului într-o lucrare de o prospeţime vădind schiţa la faţa locului nu este mai puţin construită decât, de exemplu, „Anticul centru comercial al Romei” sau un peisaj de ansamblu al Blajului.

Ceea ce frapează în peisajele lui Teodor Răducan este lipsa personajelor. Casele, cerul, colinele, copacii, drumurile şerpuite capătă, în solitudinea lor, valori monumentale. Par să existe dintotdeauna şi să fie suficiente lor însele. De aici, un aer de melancolie care se strecoară de sub strălucirea culorii, de sub rafinata vibrare a aerului.

Criticul de artă Marina Preutu scria în 1998: „Pictorul îşi concepe lucrările ca într-o joacă primordială, inventându-le parcă din taine ale începuturilor, evocând teorii arhaice, imaginând o lume agrestă, plină de seve şi arome sălbatice”.

Lumea creată de el capătă o sacralitate datorată sensului profund al credinţei artistului în propria creaţie. Prin culorile şi formele sale, Teodor Răducan conferă sens lumii înconjurătoare.

Decalogul unui pictor

Cu prilejul inaugurării expoziţiei, a fost lansat şi volumul aniversar „Marea şi Mica Romă în viziunea lui Teodor Răducan”, semnat de criticul blăjean Cornel Tatai-Baltă. Este un omagiu adus artistului care a acordat un loc important în creaţia sa Blajului, oraşul numit, până astăzi, „Mica Romă” datorită relaţiilor lui cu A.S.T.R.A, cu Timotei Cipariu, dar şi efervescenţei culturale a zonei în secolul XIX. Tipărit la Editura Altip din Alba Iulia, în condiţii grafice remarcabile, cartea este mai curând un album, decât o monografie.

Un studiu aplicat al semnatarului şi o selecţie din cronicile scrise de-a lungul anilor la expoziţiile artistului prefaţează o selecţie de 67 de acuarele, peisaje din Blaj şi din Italia. Reţin atenţia, de asemenea, fragmentele de confesiune ale pictorului, o punere în cuvinte a crezului său artistic, a reevaluare lucidă a propriului parcurs.

Redăm un „decalog” – profesiune de credinţă, adresat colegilor, prietenilor şi iubitorilor de artă din ţară şi străinătate: „ARTA ca reflex al graţiei divine/ ARTA ca dar primit şi asumat/ ARTA ca limbaj universal/ ARTA ca sacrificiu pentru cei însetaţi de frumos/ ARTA ca dăruire întru iubire/ ARTA ca religie a frumuseţilor eterne/ ARTA ca parte componentă a educaţiei estetice în spiritul moralei creştine/ ARTA ca mijloc de comunicare cu virtuţi milenare/ ARTA ca punte de unire între oameni şi popoare/ ARTA ca refugiu al sufletelelor distinse”. Ar putea face parte acest fragment din orice etică a creaţiei.

Info

Expoziţie: Teodor Răducan, Culoarea, spectrul credinţei
Loc: Centrul Cultural M.I.R.A, foaierul „Nicolae Grigorescu”
Adresă: Str. Mihai Vodă nr. 17
Program: luni –vineri, orele 9 – 20

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite