Artistul misionar

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Imagine din performance-ul „Social cleaning“
Imagine din performance-ul „Social cleaning“

Expoziţia „Urgent Issues“ (Probleme stringente) este deschisă la Muzeul Naţional de Artă Contemporană până la 20 aprilie. Guatemaleza Regina José Galindo şi-a cucerit aprecierea internaţională prin implicarea în lumea nedreptăţilor politice şi sociale.

Folosind ca modalităţi de expresie body-art şi video, Regina José Galindo a realizat o serie de performance-uri care au atras atenţia lumii artistice încă din1999. Recunoaşterea internaţională a venit în 2005, odată cu obţinerea Leului de Aur la Bienala de la Veneţia, la categoria „artist sub 30 de ani", pentru video-ul „Himenoplastia", opera sa cea mai contestată şi care a provocat ostilitate la prezentarea ei în Guatemala. Filmul prezintă refacerea chirurgicală a himenului artistei.

Protestele guatemalezei împotriva atrocităţilor săvârşite de puterea politică, a accentuatelor violenţe cu substrat etnic sau de apartenenţă socială se traduc prin supunerea propriului trup aceluiaşi tip de violenţe sau folosirea lui pentru crearea unei metafore. În 2003, ea realizează performence-ul cel mai cunoscut şi acum pe plan internaţional, intitulat „Cine poate şterge urmele?".

Artista a parcurs drumul de la clădirea Congresului din Guatemala până la Palatul Naţional, înmuindu-şi picioarele, din timp în timp, într-un vas alb plin cu sânge omenesc. Era un protest faţă de candidatura la alegerile prezidenţiale a fostului dictator José Efraim Rios Montt. Lucrarea este prezentă în format video şi în expoziţia de la Bucureşti.

Călătorie în infern

Selecţia de lucrări de la Muzeul Naţional de Artă Contemporană poate fi şocantă prin condensarea de violenţă ce ţâşneşte din fiecare operă în parte. De la „XX", o avalanşă de saci în care sunt legate corpuri omeneşti, aruncaţi în valuri, şi o succesiune de săpături, într-un ritm ameţitor, pentru a îngropa morţi lipsiţi de identitate, la „Jocurile puterii", vizitatorul este supus unei viziuni coşmareşti.

Fiecare lucrare are punctul de plecare în lumea reală a Guatemalei, dar şi a întregii Americi Latine. „Confesiune", secvenţă de tortură prin cufundarea capului tinerei artiste într-un butoi cu apă, a fost inspirată de dezvăluirile de la Guantanamo. În plus, diferenţa dintre trupul firav, cu trimiteri la sângele indian al artistei şi masivitatea blondă a torţionarului este o aluzie la discriminările etnice.

Acelaşi lucru se poate spune şi despre „Social Cleaning", în care artista, nud, este supusă unui jet puternic de apă dintr-un furtun ţinut de un bărbat. Şi călătoria în infern continuă. La modul explicit sau prin metaforă. Trecând prin „Recunoaşterea cadavrului" sau prin protestul conţinut în rasul capului şi al părului de pe întreg trupul şi defilarea nud prin oraş, Regina José Galindo ajunge la „Jocurile puterii". Violentare psihică în primul rând, umilirea supremă fizică şi psihică, declarată cu cinism, savurată cu sadism de torţionar.

Secvenţă din lucrarea video „Recunoaşterea cadavrului“

Secvenţă din lucrarea video „Recunoaşterea cadavrului“

Ispăşirea păcatelor lumii

Arta Reginei José Galindo este rezultatul unei dorinţe disperate de a dezvălui oroarea în speranţa evitării ei. Acţiunea asupra propriului corp în scopuri estetice nu este nouă. Inedită la artista guatemaleză este transformarea propriului trup în metaforă pentru restul umanităţii oprimate. Şi, într-un fel, o formă de ispăşire personală pentru vina generală. Regina Galindo se supune tuturor încercărilor prin care trec defavorizaţii soartei. Este o modalitate de a acuza şi de a rezista violenţei. Într-un interviu, artista spunea la un moment dat: „Corpul meu nu ca trup individual, ci ca trup social, trup colectiv, trup global. A fi sau a reflecta prin mine, prin ea, prin el, prin ei experienţa lor, pentru că toţi suntem, în acelaşi timp, noi înşine şi ceilalţi..." O declaraţie de solidaritate umană cu cei oropsiţi.

Operele Reginei José Galindo au fost apreciate de critică în toate ţările în care au fost expuse: Bienala de Artă şi Arhitectură din Insulele Canare, bienalele de la Praga, Lima, Moscova, Veneţia şi Istanbul sau din Albania. A participat la expoziţii în Venezuela, Mexic, Costa Rica, dar şi în Franţa, Italia sau la New York, Miami sau Zürich. Numele ei este cunoscut nu numai din artele vizuale, dar şi din literatură, fiind
autoarea unui volum de poezie, intitulat „Personal şi netransmisibil".

Info

Expoziţie: Regina José Galindo: Urgent Issues
Unde: Muzeul Naţional de Artă Contemporană, str. Izvor nr. 2-4, Bucureşti
Când: Până la 20 aprilie
Program: miercuri-duminică, orele 10.00-18.00
Preţul unui bilet: 5 lei; gratuit pentru elevi, studenţi şi pensionari

Cultură



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite