Arhitectura comunistă şi fascistă, în fotografii

0
Publicat:
Ultima actualizare:

La Ivan Gallery din Bucureşti este deschisă, până la 30 iunie, expoziţia de fotografie „Potjomkin Project - A Short Introduction“. „Potjomkin Project - A Short Introduction“ este un studiu documentar elaborat de artistul maghiar Gyula Fodor pe parcursul ultimilor şase ani, în diverse ţări din fostul bloc comunist.

Gyula Fodor a realizat pentru proiectul „Potjomkin Project - A Short Introduction" peste 60 de fotografii, de mari dimensiuni, ale unor clădiri, monumente şi interioare din perioada comunistă, în Europa Răsăriteană. În imagini a surprins şi clădiri construite de-a lungul anilor de ocupaţie fascistă, mai ales în Italia.

Fotografiile sunt însoţite de machete ale unor clădiri celebre, specifice pentru acest tip de arhitectură. Machetele sunt realizate din lemn, asemenea celor italiene din perioada renascentistă. Scopul lor nu este de a oferi o redare fidelă a clădirilor, ci de a descrie o viziune artistică asupra acestui tip de arhitectură.

O punte între comunism şi fascism

Expoziţia este organizată în colaborare cu Galeria de Artă Contemporană a Muzeului Brukenthal din Sibiu, curatori fiind Liviana Dan şi Anca Mihuleţ. Câteva lucrări din cadrul proiectului vor fi expuse, din 25 mai, şi la Muzeul Brukenthal.

„Arhitectura comunistă din Europa Centrală şi de Est are un caracter ambivalent, nefiind doar o expresie a forţei totalitarismului sau un instrument de opresie. Este edificatoare totuşi şi pentru utopia care a ţinut sistemul în funcţiune atâta vreme", se arată în prezentarea expoziţiei.

Un rol important îl ocupă documentarea istorică, însă aceasta nu este suficientă.

Inedit la acest proiect este faptul că artistul a creat o punte între urmele arhitecturale ale comunismului şi cele ale fascismului, prin mijloace artistice. Cele două ideologii, „fascismul" şi „comunismul", au fost, în feluri diferite, visurile ori coşmarurile celui ce s-a numit „Omul Nou".

image

O evaluare a politicii modernităţii

Fotografiile lui Gyula Fodor surprind caracterul ambivalent al arhitecturii de sub regimul comunist din Europa Răsăriteană şi de Sud. N-a fost doar expresia puterii totalitarismului şi a represiunii. Ilustrează tocmai natura acestor ideologii şi sisteme care au rezistat atâta vreme.

O ambivalenţă similară se înregistrează şi la clădirile din timpul perioadei fasciste. Adepţii acestei ideologii au pus la cale un anumit tip de arhitectură socială care se presupunea că i-ar fi eliberat pe oameni de limite şi i-ar fi făcut infailibili. Proiectul „Potjomkin Project - A Short Introduction" reprezintă o evaluare a politicii modernităţii, care are dorinţele, dar şi neajunsurile ei.

Lucrări în muzee ale lumii

Gyula Fodor nu a vrut să preia rolul unui arheolog care să sape adânc în trecut şi să-l zgândăre. El raportează prezentul la ideologiile de altădată, făcând o analogie, prin prismă artistică, între ceea ce a fost şi ceea ce se întâmplă astăzi. Vorba scriitorului german Georg Seeßlen: „Nu poate exista o economie de piaţă modernă fără o nouă formă de fascism".

image

Gyula Fodor s-a născut la Dorog, în Ungaria, însă locuieşte şi lucrează la Viena din 1981. Este artist independent şi trăieşte din ceea ce face din anul 2000. Creaţiile sale au fost expuse la Museum auf Abruf din Viena (Austria), la Photon Gallery din Ljubljana (Slovenia), la Museum der Moderne din Salzburg (Austria), la Kunsthalle „Macsarnok" din Budapesta (Ungaria).

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite