Scufiţa Roşie înfruntă criza adolescenţei

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Scurtmetrajul „Little Red“, în care o fetiţă din România, interpretată de Ruhna Mocanu (12 ani), îşi descoperă propria sexualitate, va fi proiectat sâmbătă-seară la Berlinală. În filmul-poveste pe jumătate realist, pe jumătate oniric al trecerii fetiţei Ica de la copilărie la adolescenţă mai joacă Vlad Ivanov, Marius Manole şi Adriana Butoi.

„M-am gândit de foarte multe ori la ce înseamnă maturizarea", spune Ruhna, aranjându-şi părul blond şi ridicând jucăuş mâinile în aer, într-un birou de la Teatrul „Ţăndărică" din Bucureşti, unde director este tatăl său, Călin Mocanu. Puştoaica, de numai 12 ani, o interpretează pe Ica în scurtmetrajul „Little Red"/ „Micuţa Roşie", regizat de Eva Pervolovici şi produs de Beleza Film (Germania). Pelicula e pe lista celor cinci scurtmetraje finaliste ale competiţiei „Berlin Today Award 2011", în cadrul secţiunii „Berlinale Talent Campus" a prestigioasei Berlinale, care se deschide mâine, în Germania.

„Lupul" Marius Manole

„Little Red", în care joacă actorii Vlad Ivanov (tatăl Icăi), Marius Manole (Lupul) şi Adriana Butoi (Prinţesa), se află în concurs alături de un film din Japonia şi trei din Marea Britanie.  Povestea, după un scenariu semnat Monica Stan şi Eva Pervolovici, combină elemente din „Scufiţa Roşie" cu minimalismul şi realismul noului val, dar are şi o componentă onirică.

„Filmul are ca mesaj trecerea către adolescenţă", explică Ruhna. „Ica trăieşte numai cu tatăl ei, însă îşi caută mereu mama. Locuiesc la marginea unei păduri. Într-o seară, chiar dacă tatăl ei n-o lasă, ea se strecoară şi fuge în pădure, unde descoperă o prinţesă, un lup, un travestit cântând la saxofon, o lume pe care n-o regăsim în viaţa reală". Această alternanţă dintre realitate şi vis simbolizează dorinţa Icăi de a descoperi o nouă lume, propriul univers feminin.

A crescut în Teatrul „Ţăndărică"

Într-una dintre scenele onirice din film, Ica pătrunde la propriu în burta unei păpuşi, amintindu-şi de mama sa, un spaţiu cald, sigur, dar de care trebuie să se desprindă.

„Mi-a plăcut foarte mult scena asta", se întoarce Ruhna la momentul filmărilor. „După ce ieşeam din păpuşă trebuia să fug, să-mi spun, în şoaptă «Nu te uita în spate!». Mă gândeam: Cine a mai fost într-o păpuşă? Era ceva aparte. Aparte a fost şi senzaţia de libertate şi bucurie după ce ies din burta păpuşii şi când alerg prin pădure ca să descopăr alte lucruri noi", mai spune Ruhna.

Tânăra actriţă a debutat în teatru, cu doi ani în urmă, cu un rol în „Uriaşul cel bun şi prietenos". De fapt, a crescut la „Ţăndărică", printre actori şi regizori, iar momentul debutului - în spectacol, Ruhna şi-a împrumutat vocea lui Sophie, unul dintre personaje - a făcut-o să conştientizeze pentru prima dată bucuria de a dărui ceva publicului.

„Îmi amintesc că vedeam cum reacţionează copiii în sală la vocea mea înregistrată, cum comentează şi râd şi m-am simţit aşa de bine că le place şi că am transmis ceva".

Înainte de „Little Red" mai jucase în film doar în scurtmetrajul „Andivele", de Emil Hoştină, şi-a avut emoţii. Nu din teama de a nu face faţă, ci pentru că rolul Icăi o aducea în bătaia prejudecăţilor şi judecăţilor societăţii. „Mi-a fost teamă de momentul când Ica are prima menstruaţie", povesteşte Ruhna despre lectura scenariului.

„Mi-am pus problema: «Ce-o să spună lumea dacă joc?»". „E o scenă cu Ica în baie, spălându-şi rochia din care picură apă amestecată cu sânge şi încerând să nu fie speriată, să înţeleleagă ce i se întâmplă", mărturiseşte Ruhna. „Dar am stat de vorbă şi cu Eva Pervolovici şi mi-am dat seama că e vorba de un film şi, în acelaşi timp, de un lucru firesc, ce i se întâmplă oricărie femei şi trebuie să fim pregătite pentru asta".

„Nu mă sperie gândul maturizării"

În biroul de la Teatrul „Ţăndărică", Ruhna se gândeşte la experienţa personajului Ica dintr-o perspectivă personală: „Pentru mine, maturizarea încă nu s-a produs, nu sunt ca Ica. Încă mă mai joc cu fratele meu cu maşinuţele. Deşi nu mai am nicio jucărie în cameră, acum am numai teancuri de cărţi. Dar nu sunt necăjită la gândul maturizării, nu mă sperii, va fi o trecere firească într-o altă etapă". Apoi revine la personaj.

„Ica o caută pe mama ei şi fiindcă simte nevoia de căldură, dar şi pentru că este la o vârstă dificilă şi are nevoie de sfaturile ei. Iar faptul că reuşeşte să ajungă la marginea pădurii - momentul se întâmplă la un apus de soare - e o bucurie pentru Ica. E fericită că a scăpat de curiozitatea aceea mare de a şti ce e în pădure. Şi mândră de ea că a reuşit să facă asta".

Dacă „Little Red" îi va emoţiona pe spectatori? Ruhna crede că depinde de fiecare. „Dacă spectatorul vrea să fie emoţionat de problemele prin care trece Ica, atunci filmul este emoţionant. Dacă lumea priveşte filmul ca pe un fapt de viaţă şi crede că Ica are toate condiţiile să trăiască liniştită lângă tatăl ei, atunci poate părea ciudat..."

Filmări în pădurea Băneasa

Pentru „Little Red", echipa coordonată de Eva Pervolovici şi formată din 50 de oameni a filmat între 23 şi 28 august anul trecut, în Bucureşti, în Pădurea Băneasa şi la Măgurele. „A fost o experienţă extraordinară, eram gata să fac şi o mie de duble ca să iasă bine", povesteşte Ruhna.

„Când am aflat că joc cu Vlad Ivanov, nu-mi venea să cred! Eram fascinată când îl vedeam pe platou. Am învăţat multe lucruri de la el şi i-am respectat sfaturile", zâmbeşte Ruhna. Apoi, adaugă: „Ce am mai învăţat din experienţa filmului este că trebuie să apreciez foarte mult că am părinţi şi, mai ales, o mamă, pe care Ica n-o avea. Şi că, indiferent în ce situaţie eşti în viaţă, nu trebuie să te sperii, trebuie să găseşti o soluţie".

"Mi-a fost teamă de momentul când Ica are prima menstruaţie."
Ruhna Mocanu
actriţă

Despre erotismul infantil

image

Foto 1 Ica, în interiorul păpuşii gigant şi Foto 2 Tatăl (Vlad Ivanov) şi Ica (Ruhna Mocanu)



„Eva Pervolovici ne spune o nouă versiune a «Scufiţei Roşii» în felul său românesc propriu", au declarat producătorii peliculei, germanii de la Beleza Film. Este povestea Icăi, o fetiţă de 12 ani, care trăieşte la periferia unui oraş. Tocmai s-a mutat acolo împreună cu tatăl său şi îşi petrece cea mai mare parte a timpului pe terenul de joacă, lângă o pădure.

Tatăl său îi interzice să intre în pădure, dar fata îşi dă seama că desişul, la căderea serii, este populat de personaje de basm şi îşi doreşte să descopere ce se întâmplă acolo. În călătoria sa, Ica întâlneşte oameni amuzanţi pe care-i priveşte cu ochi de copil. „Îmi doresc ca cei care vor vedea acest film să înceapă să se gândească la propria lor copilărie şi propriile lor experienţe de acest fel", spunea Eva Pervolovici într-un reportaj realizat în momentul filmărilor din august anul trecut.

„Prima parte este foarte realistă, aproape în genul filmului românesc actual, apoi totul devine nebunesc", mai spunea Eva despre dimensiunea stilistică. „Suprarealismul poate fi găsit în tot ceea ce fac. Oricât de ciudat ar fi ce fac, este nevoie să fie conectat la realitate". Filmul „Little Red" „nu este ciudat, ci mai degrabă nebunesc".

Lumea interioară a Icăi

„«Little Red» se axează pe ideea erotismului infantil şi a tranziţiei de la copilărie la adolescenţă, atunci când reprezentările copilului despre sexualitate sunt doar în stadiile lor timpurii, instinctuale, de dezvoltare şi foarte mult sub influenţa credinţelor copilului în supranatural. Prima mea motivaţie în a face acest film este că tema erotismului infantil a fost, de obicei, tratată într-o manieră obiectivă, din punctul de vedere al «adulţilor», dar nu şi din perspectiva copilului.

Ceea ce vreau să creez este lumea interioară a Icăi, felul cum percepe ea sexualitatea ca pe un amestec de elemente reale şi fantastice, precum poveştile cu zâne, miturile urbane, lumea păpuşilor sale şi colajele sale colorate. Călătoria pe care o face în pădurea fermecată deschide următorul pas în viaţa ei, copilul devenind adolescent, şi reprezintă iniţierea ei în erotism", spune tânăra regizoare.

Cât despre stilul vizual, acesta se aseamănă cu cel din „Labirintul lui Pan", filmul lui Guillermo del Toro, cu diferenţa că nu există efecte speciale şi de postproducţie, ci toate obiectele din pădure sunt realizate manual şi prezente fizic pe platou la momentul filmării. Un anume aspect copilăros, de lucru făcut de mână, al acestora sugerează, de asemenea, ideea că tot ceea ce se întâmplă se întâmplă în mintea Icăi.

"Suprarealismul poate fi găsit în tot ceea ce fac. "
Eva Pervolovici
regizoare

Concurează la Berlinală

Filmul „Little Red" a fost realizat ca unul dintre cele cinci finaliste ale „Berlin Today Award 2011", competiţia de scurtmetraj a secţiunii „Berlinale Talent Campus". Cele cinci filme vor concura în această secţiune a Berlinalei, care are loc în perioada 10-20 februarie.

Fostă grafferiţă, acum regizoare

image



Tânăra regizoare Eva Pervolovici (foto), în vârstă de 28 de ani, a început să „cocheteze" cu arta încă de la o vârstă foarte fragedă. În 1999 şi 2001, îi sunt publicate de Editura Meta volumul de povestiri „Doamna Mortu", respectiv romanul „Exerciţii de onirodramă".

Anul în care Eva Pervolovici devine, peste noapte, un „star" al culturii bucureştene underground este 2003, atunci când Editura Paralela 45 scoate pe piaţă volumul colectiv „Graffiti Files", un fel de „roman" cu mai mulţi autori, coordonat de Eva, care semnează cu pseudonimul „Razna" (cel cu care îşi „marca" şi operele sale propriu-zise de grafferiţă).

După doi ani în care a colaborat la magazinul cultural „aLtitudini", Eva Pervolovici apare din nou, în 2008, pe coperta unei cărţi, ca unul dintre semnatarii romanului colectiv „Rubik", publicat de Cartea Românească.

Fiică a artistului plastic şi galeristului (2META) Romeo Pervolovici, Eva a avut permanent preocupări serioase în domeniul artelor plastice. În cele din urmă, tânăra - considerând că astfel poate să reunească mai multe dintre zonele sale de interes - a urmat cursurile de regie-film ale UNATC, completându-şi studiile cu un MFA Advance Film Practice în Edinburgh.

Scurtmetrajele sale de şcoală au fost proiectate la numeroase festivaluri din întreaga lume şi i-au adus şi câteva premii. Dintre acestea, „Filmele mele nefăcute" (2008) a câştigat premiul pentru cel mai bun film experimental la Festivalul de Film Hyperion şi a fost proiectat la Festivalul de Scurtmetraj de la Milwaukee, SUA, precum şi la Cannes. Filmul său de absolvire din Scoţia, „Down the Rabbit Hole" (2009), a fost prezentat la Londra, Edinburgh, Milano, Strasbourg, Singapore.

În acest moment, dezvoltă împreună cu Strada Film un proiect de lungmetraj, „Ileana", scris în cursul unei rezidenţe la Paris.

image
Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite