Piaţa de artă: Tablouri de un milion de euro pe lună

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Adjudecarea tabloului „Ţărăncuţă din Muscel“  (de Nicolae Grigorescu), încheiată la valoarea de 75.000 de euro
Adjudecarea tabloului „Ţărăncuţă din Muscel“ (de Nicolae Grigorescu), încheiată la valoarea de 75.000 de euro

O singură lună de toamnă din 2011 egalează volumele anuale din urmă cu cinci ani, iar pragul de un milion de euro a fost depăşit uneori într-o singură seară.

Casa de licitaţii Artmark a fost şi în noiembrie principalul actor de pe piaţa de artă, realizând semnificativ peste 50% din vânzări. Casele Goldart şi Alis, cu sesiuni bilunare, au încercat cu succes să îşi menţină poziţia pe piaţă, iar Monavissa şi Quadro au completat un calendar al toamnei în care pictorii tradiţionalişti şi-au reconfirmat supremaţia, dar recordurile personale au fost stabilite de pictorii din preajma anului 1945.

Cel mai scump tablou al toamnei i-a aparţinut lui Nicolae Grigorescu şi s-a vândut la Artmark în Licitaţia de Impresionism şi Postimpresionism de la sfârşitul lui septembrie. Lucrarea „Ciobănaş pe Valea Doftanei" a fost adjudecată cu 250.000 de euro, devenind al doilea cel mai scump tablou vândut în România. În aceeaşi licitaţie, tabloul „Întoarcerea de la târg", un car cu boi semnat de acelaşi Grigorescu, a fost cumpărat cu 210.000 de euro, ambele având un preţ de deschidere de 100.000 de euro.

Antidot pentru scăderile de toamnă

Tradiţional, noiembrie este o lună mai slabă pe piaţa de artă, marcată de aşteptările pieţei pentru licitaţiile din decembrie. În 2010, vânzările din noiembrie au fost la jumătate faţă de cele din octombrie şi au reprezentat doar o treime din cele ale lunii decembrie.

În acest an, casele de licitaţii au găsit modalităţi prin care să estompeze scăderile specifice şi au adus colecţii care s-au desfăcut în direct (colecţia Nicolae şi Hrisanti Petresco la Artmark şi colecţia Bittner la Alis) sau licitaţii de nişă.

La Artmark, Licitaţia Valori Tradiţionale a fructificat interesul pentru operele de patrimoniu, propunând lucrări de mai mică importanţă ale pictorilor consacraţi, într-un sumar care a dus totuşi la o rată de adjudecare de 87% şi un volum de 400.000 de euro. Cel mai scump tablou a fost „Ţărăncuţă cu fuior" al lui Nicolae Grigorescu, vândut cu 85.000 de euro. Din colecţia N&H Petresco s-au remarcat mai multe lucrări ale lui Gheorghe Petraşcu. Una dintre acestea, din seria interioarelor de atelier, a fost cel mai scump tablou al colecţiei, fiind vândut cu 62.500 de euro.

Restart pentru contemporani

Sesiunea dedicată de Artmark artiştilor postmodernişti şi contemporani s-a ridicat la o valoare totală de aproape 200.000 de euro, cu o rată de adjudecare de 76%.

Interesul pentru arta contemporană a fost stimulat de reuşitele recente ale unor artişti ca Mircea Cantor, Adrian Ghenie şi Florin Mitroi pe piaţa internaţională. Chiar dacă dintre aceştia doar Florin Mitroi a fost prezent în licitaţie, selecţia a permis accesul cumpărătorilor la opere ale altor artişti cu o cotă internaţională bună, dar prezenţi rar sau aflaţi la debut în licitaţii la Bucureşti. Câteva nume: Dan Perjovschi, subReal şi Călin Dan, Dumitru Gorzo sau Horia Damian.

În cele din urmă, cel mai scump tablou din licitaţie a fost „Deplasare", de Ion Ţuculescu, adjudecat cu 26.000 de euro, urmat de „Naiade" (Sabin Bălaşa, 13.000 de euro) şi „Coloană" (Horia Bernea, 9.000 de euro). Alţi artişti importanţi, ca Sorin Ilfoveanu şi Ştefan Câlţia au stabilit noi recorduri personale. Cu această licitaţie, Artmark a comunicat că vânzările de pictură contemporană au depăşit deja în acest an 500.000 de euro, valoare de neimaginat cu doi ani în urmă.

Baba şi Petraşcu în rolurile secundare

Corneliu Baba a fost unul dintre cei mai lichizi pictori ai toamnei, cu zeci de tablouri prezente în licitaţiile din România, Germania şi SUA. Cea mai bună vânzare a fost la Goldart, unde tabloul „Arlechin" a închis cu 20.000 de euro. Petraşcu a fost şi el foarte prezent în licitaţiile toamnei, obţinând un nou record personal în urma unei licitaţii de la Alis, unde „Veneţia" s-a vândut cu 66.744 de euro. Vechiul record data din 2008.

Dintre vânzările făcute la Monavissa s-a remarcat un H.H. Catargi de 2.600 de euro, iar recordul toamnei la Cluj a fost „Case de mineri din Baia Mare", semnat de Nagy Oszkar şi vândut cu 6.800 de euro. Locurile 2 şi 3 în licitaţia de la Quadro Cluj au fost obţinute de Camil Ressu şi de Constantin Piliuţă.

Agenda investiţiilor: M.H. Maxy, cap de afiş, Luchian şi Pallady la „şi alţii"

Lucrările din colecţia Alexandru Bittner dau greutate licitaţiei de pe 29 noimebrie de la Alis, unde cea mai valoroasă lucrare pusă la vânzare îi aparţine lui Max Herman Maxy: „Peisaj urban", ulei pe carton, 78x53,5 cm., evaluată la 100.000 de lei. Alte lucrări de mare interes din sumarul licitaţiei sunt: „Tatăl şi fiica" (foto), de Camil Ressu, evaluată la 55.000 de lei; „Alee", guaşă de Iosif Iser evaluată la 35.000 de lei; şi „Pictoriţa la şevalet", ulei de Alexandru Ciucurencu evaluat la 40.000 de lei. În licitaţie sunt prezenţi cu lucrări în tehnică minoră şi vechi maeştri ca Ştefan Luchian, Theodor Pallady şi Schweitzer-Cumpăna, la valori de până în 20.000 de euro.

Agenda investiţiilor: M.H. Maxy, cap de afiş, Luchian şi Pallady la „şi alţii"
Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite