FOTO Pariuri pentru UNITER

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Criticii de teatru contactaţi de „Adevărul“ au desemnat  „Rosencrantz şi Guildenstern sunt morţi“, montat de Victor Ioan Frunză, drept „Cel mai bun spectacol“. „Cel mai bun regizor“ este Alexandru Dabija, iar Mihai Constantin şi Virginia Mirea sunt cei mai buni actori în rol principal. Ediţia a XVIII-a a Galei Premiilor Uniunii Teatrale din România, care îl va avea amfitrion pe Ion Caramitru, va fi transmisă luni s

Premiile Uniunii Teatrale din România (UNITER), ediţia a XVIII-a, care se vor decerna luni seară din Studioul 3 al Televiziunii Române, nasc din nou controverse.

Nominalizările, anunţate la începutul lunii martie, au fost alese dintre spectacolele anului calendaristic 2009 de un juriu din care au făcut parte criticii Doina Papp, Mircea Morariu şi Ion Cocora. Premiile se vor acorda luni, 19 aprilie, în Studioul 3 al Televiziunii, în urma deciziei unui al doilea juriu, format din criticii Marina Constantinescu, Florica Ichim, actriţa Valeria Seciu, scenograful Mihai Mădescu şi regizorul Cornel Todea, care semnează şi regia Galei.

Pronosticurile criticilor

Pentru a face pariurile Premiilor UNITER, „Adevărul" a contactat zece critici, pe cei trei care au selectat nominalizările la UNITER, Doina Papp, Mircea Morariu, Ion Cocora, alături de alţi şapte specialişti: Cristina Modreanu, Cristina Rusiecki, Iulia Popovici, Carmen Stanciu, Adrian Mihalache, Natalia Stancu şi Ileana Lucaciu.

În urma opţiunilor lor, cu şase voturi din zece, a reieşit că spectacolul „Rosencrantz şi Guildenstern sunt morţi", montat de Victor Ioan Frunză la Teatrul Maghiar „Csiky Gergely" din Timişoara, va fi desemnat „Cel mai bun spectacol", concurând cu „Aniversarea" (Teatrul „Nottara") şi „Breaking the Waves sau Viaţa binecuvântată a lui Bess" (Teatrul „Radu Stanca", Sibiu).

Tot cu şase voturi, Alexandru Dabija a ieşit în ancheta „Adevărului Literar şi Artistic" drept „Cel mai bun regizor" pentru spectacolul „Pyramus & Thisbe 4 you" de la Teatrul Odeon. Alexandru Dabija concurează cu Victor Ioan Frunză, pentru montarea de la Timişoara, şi cu Vlad Massaci pentru regia spectacolului „Aniversarea", de la Teatrul „Nottara".

Mihai Constantin, "Cel mai bun actor în rol principal"

În ancheta noastră, aproape în unanimitate, au fost votaţi Mihai Constantin, pentru „Cel mai bun actor în rol principal", Iuliana Vâlsan, pentru „Cea mai bună scenografie", şi Gelu Niţu, pentru „Cel mai bun actor în rol secundar".

Ei au obţinut cele mai multe sufragii din partea specialiştilor, câte şapte voturi, având cele mai mari şanse să obţină luni seară Premiile UNITER la categoriile în care sunt desemnaţi.

Mihai Constantin este aşadar, potrivit specialiştilor, „Cel mai bun actor în rol principal" pentru rolul Clov din spectacolul „Sfârşit de partidă", de la Teatrul Metropolis. El concurează cu Ionuţ Caras, titularul rolului Gurevici din spectacolul „Noaptea Walpurgiei sau Paşii Comandorului", montat de Mihai Măniuţiu la Cluj, şi cu George Mihăiţă pentru rolul Alexandr Tarasovici Ametistov din spectacolul „Casa Zoikăi", de la Teatrul de Comedie.

Iuliana Vâlsan şi Gelu Niţu, cei mai votaţi

La fel, fără drept de apel, tânăra Iuliana Vâlsan a obţinut tot şapte voturi din partea criticilor contactaţi de „Adevărul", pentru scenografia spectacolului „Herr Paul", montat de Radu Afrim la Teatrul Tineretului din Piatra Neamţ. Iuliana Vâlsan are, totuşi, o concurentă consacrată, pe Adriana Grand, care a făcut scenografia spectacolului de la Timişoara, „Rosencrantz şi Guildenstern sunt morţi". Şi Ştefan Caragiu concurează, alături de ele, la premiul pentru scenografie, pentru spectacolul „Aniversarea" de la Nottara.

Gelu Niţu a obţinut majoritatea voturilor, şapte din zece voturi, pentru „Cel mai bun actor în rol secundar", întruchipându-l pe Pavel Feodorovici Obolianinov din spectacolul „Casa Zoikăi", de la Comedie. La premiu mai aspiră József Bíró pentru rolul Cebutikin din spectacolul „Trei surori", de la Teatrul de Nord din Satu Mare, şi Vlad Ivanov în Doctorul din spectacolul „Un duel", de la Teatrul Naţional din Bucureşti.

Virginia Mirea şi Sanda Toma, la un vot distanţă

Aproape la egalitate, la un vot distanţă în ancheta noastră, au ieşit Virginia Mirea şi Sanda Toma, fiecare cu câte cinci şi, respectiv, patru voturi acordate de specialişti. Actriţa Virginia Mirea, care este, totuşi, învingătoare, concurează cu rolul Zoia Denisovna Pelţ din „Casa Zoikăi", montat de Alexandru Tocilescu la Comedie, iar Sanda Toma pentru rolul Kate Keller din „Toţi fiii mei", de la Naţional. Alături de ele, este nominalizată pentru „Cea mai bună actriţă în rol principal" şi celebra „Mefisto" - Ofelia Popii, de data asta ipostaziind-o pe Bess din „Breaking the Waves sau Viaţa binecuvântată a lui Bess", pus în scenă de Radu Nica la Sibiu.

Debutul, la egalitate

La categoria „Debut" au ieşit pe acelaşi loc Cristina Florea şi David Schwartz, cu câte patru voturi, celelalte două opţiuni ale specialiştilor mergând spre a treia candidată la premiu, Crina Semciuc, în rolul Lenei din „Leonce şi Lena", montat de Horaţiu Mălăele la Comedie.

Cristina Florea concurează pentru pentru rolul Tyler din spectacolul „Nişte fete", producţie a Teatrului „George Ciprian" din Buzău, iar David Schwartz a fost nominalizat pentru regia spectacolului „România, te pup!", de la Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri" din Iaşi.

Ana Ciontea a ieşit în pronosticuri câştigătoare la categoria „Cea mai bună actriţă în rol secundar" în partitura Mariei din spectacolul „Un duel" de la Naţionalul bucureştean, cu şase voturi din partea criticilor. Ea concurează cu renumitele Catrinel Dumitrescu ( Else în spectacolul „Aniversarea", de la Nottara) şi Emilia Popescu ( Alla Vadimovna din spectacolul „Casa Zoikăi", de la Comedie).

Repertoriu mai slab decât în ceilalţi ani

Doina Papp, Mircea Morariu, Ion Cocora, criticii din primul juriu, spun că oferta de spectacole din Bucureşti şi din ţară luată în calcul pentru premii nu se ridică la nivelul anilor trecuţi, când capodoperele „Unchiul Vania" a lui Andrei Şerban sau „Trei surori" a lui Tompa Gabor nu lăsau loc de dispute şi aprecierele erau unanime.

Dacă în cazul „Unchiul Vania", care a obţinut în 2008 trei premii, şi „Trei surori", cu două distincţii la cele mai importante categorii UNITER în 2009, nominalizările s-au putut face fără echivoc, acum au existat dezbateri în cadrul primului juriu în ceea ce priveşte opţiunile la categoria „Cel mai bun spectacol".

Doina Papp: "Producţii onorabile"

Criticul Doina Papp spune că a văzut, în perioda jurizării, nenumărate producţii onorabile şi adesea bune, care le-au făcut juriului sarcina dificilă, mai ales la capitolul „Cel mai bun spectacol".

„Din păcate, în acest an n-am avut şansa unui spectacol care să se detaşeze net şi să merite magna cum laude, cum a fost în anul în care a Andrei Şerban a montat «Unchiul Vania» sau alte asemenea ocazii cu valoare de unicat. Am vizionat foarte multe spectacole la propunerea teatrelor, dar şi la iniţiativa juriului, existând o disponibitate totală din partea acestuia.

Personal m-am bucurat că teatrele vor să fie văzute, că vor să participle la această evaluare, ceea ce a transformat acest proiect într-o veritabilă dezbatere naţională (păcat că unii colegi critici au dus în derizoriu lucrurile printr-o cârcoteală neserioasă)", consideră criticul Doina Papp.

„2009- Un an teatral aşa cum l-am văzut", volum de Mircea Morariu

„Nu am făcut parte pentru prima oară dintr-un juriu de nominalizari pentru premiile UNITER. Aşa ca mi se pare ca sunt îndreptăţit să mă încumet la o perspectiva comparativă", spune criticul Mircea Morariu.

„Cred că spre deosebire de anii anteriori am văzut nu doar mult mai multe spectacole (drept dovadă, foarte curând îmi va apărea o carte de vreo 370 de pagini intitulată «2009- Un an teatral aşa cum l-am văzut»), ci si mult mai multe spectacole bune. «Spectacole normale», cum îi place să spună colegului meu, Ion Cocora. Din păcate, au fost foarte puţine spectacole foarte bune, din acelea despre care poţi să spui fără niciun fel de îndoială- «acesta merge sigur la premiu». 

Iar astfel de spectacole bune am «descoperit» în locuri unde aproape nici nu bănuiam- de exemplu, la Satu Mare, unde am văzut un provocator spectacol,cu «Trei surori», regizat de Keresztes Attila la Secţia Maghiară, la Piatra Neamţ, Teatrul Tineretului se află într-un proces de regăsire a identităţii".

Tocilescu, dat la o parte

În ansamblu, pentru nominalizări, cele mai apreciate au fost spectacolele „Aniversarea" şi „Casa Zoikăi", care au obţinut câte patru numiri. După anunţarea opţiunilor, a fost criticat însă faptul că Alexandru Tocilescu nu a fost prins la categoria „Cel mai bun regizor" pentru „Sfârşit de partidă" sau pentru „Casa Zoikăi", care are nominalizări, la fel, numai pentru interpreţi.

O nominalizare la premiul de regie ar fi meritat cu prisosinţă Alexandru Tocilescu, dar nu pentru «Casa Zoikăi», ci pentru «Sfârşit de partidă»", consideră Mircea Morariu. Criticul afirmă că «şi „Herr Paul", montat de Radu Afrim la Piatra Neamţ, a figurat pe „lista lungă" a spectacolelor susceptibile pentru mult mai multe nominalizări decât cea pentru scenografie».

image

Alexandru Repan şi Catrinel Dumitrescu, în „Aniversarea“, la Nottara

„Afrim s-a clasicizat"

De asemenea, Radu Afrim, un răsfăţat al premiilor UNITER în anii trecuţi, nu a mai intrat în calculele criticilor care au făcut nominalizările anul acesta, deşi, pe lângă „Herr Paul", el a mai pus în scenă în 2009 spectacolele: „Piaţa Roosevelt" (Timişoara), „Lucia patinează" (Sfântu Gheorghe), „Sufletul. Puncte de veghere" (Brăila).

„În privinţa «nedreptăţitului» Afrim, vreau să spun că, din păcate, niciunul dintre cele patru spectacole realizate în 2009 nu are incandescenţa, forţa, cu care ne obişnuise acest artist special. Temele lui obsedante au obosit, imaginaţia recurge la autocitat, nebuniile lui nu mai scandalizează pe nimeni fiindcă sunt previzibile. E semn că iconoclastul Afrim s-a clasicizat", consideră criticul Doina Papp.

Nemulţumirile de la Timişoara şi Sibiu

Mircea Morariu, de asemenea membru al primului juriu, este nemulţumit de atitudinea conducerii Teatrului Naţional din Timişoara, lezată că spectacolele instituţiei, „Piaţa Roosevelt" sau „Poveste de iarnă" (regia Alexander Hausvater), nu au fost luate în calcul.

„Spre a mă pedepsi, conducerea, care se pare că mă socoteşte principalul vinovat pentru absenţa teatrului din palmares, a decis să nu mă invite la Festivalul Dramaturgiei Româneşti, desfăşurat în această perioadă. Semn că tinerii directori ai Teatrului «Mihai Eminescu» mai au multe de învăţat. În primul rând, lecţia răbdării, a corectei evaluări a locului în care se afla instituţia", consideră Mircea Morariu. „Absenţa domnului Morariu din festival, din punctul nostru de vedere, nu are nicio legatură cu recentele nominalizări UNITER", consideră Ada Hausvater, directorul Teatrului de la Timişoara.

Şi Constantin Chiriac, directorul Teatrului „Radu Stanca" de la Sibiu, contestă acordarea Premiului de excelenţă de către Senatul UNITER numai pentru o parte din creatorii lui „Faust", în urma premiului obţinut de spectacol în 2009 la Festivalul Edinburgh. „Din păcate, «Faust» nu a fost nominalizat la vremea respectivă pentru cea mai bună regie. Este bine-venită această recunoaştere târzie, chiar dacă eforturile echipei manageriale şi ale celorlalţi 140 de membri ai colectivului au fost omise", afirmă Constantin Chiriac, care a pregătit „Faust" pentru Sibiu Capitala Culturală Europeană.

Specialişti contactaţi de „Adevărul"

Cristina Modreanu

- Cea mai bună regie: Alexandru Dabija
- Cel mai bun spectacol: „Aniversarea"
- Cel mai bun actor în rol principal: Mihai Constantin
- Cea mai bună actriţă în rol principal: Virginia Mirea
- Debut: David Schwartz
- Cea mai bună scenografie: Iuliana Vâlsan
- Cel mai bun actor în rol secundar: Gelu Niţu
- Cea mai bună actriţă în rol secundar: Ana Ciontea

Cristina Rusiecki

- Cea mai bună regie: Alexandru Dabija
- Cel mai bun spectacol: „Aniversarea"
- Cel mai bun actor în rol principal: Mihai Constantin
- Cea mai bună actriţă în rol principal: Virginia Mirea
- Debut: David Schwartz
- Cea mai bună scenografie: Iuliana Vâlsan
- Cel mai bun actor în rol secundar: Vlad Ivanov
- Cea mai bună actriţă în rol secundar: Catrinel Dumitrescu

Iulia Popovici

- Cea mai bună regie: Alexandru Dabija
- Cel mai bun spectacol: „Breaking the Waves sau Viaţa binecuvântată a lui Bess"
- Cel mai bun actor în rol principal: Mihai Constantin
- Cea mai bună actriţă în rol principal: Sanda Toma
- Debut: David Schwartz
- Cea mai bună scenografie: Adriana Grand
- Cel mai bun actor în rol secundar: Gelu Niţu
- Cea mai bună actriţă în rol secundar: Ana Ciontea

Natalia Stancu

- Cea mai bună regie: Victor Ioan Frunză
- Cel mai bun spectacol: „Rosencrantz şi Guildenstern sunt morţi"
- Cel mai bun actor în rol principal: Mihai Constantin
- Cea mai bună actriţă în rol principal: Virginia Mirea
- Debut: Cristina Florea
- Cea mai bună scenografie: Ştefan Caragiu
- Cel mai bun actor în rol secundar: Gelu Niţu
- Cea mai bună actriţă în rol secundar: Catrinel Dumitrescu

Adrian Mihalache

- Cea mai bună regie: Alexandru Dabija
- Cel mai bun spectacol: „Breaking the Waves sau Viaţa binecuvântată a lui Bess"
- Cel mai bun actor în rol principal: Mihai Constantin
- Cea mai bună actriţă în rol principal: Sanda Toma
- Debut: Cristina Florea
- Cea mai bună scenografie: Iuliana Vâlsan
- Cel mai bun actor în rol secundar: József Bíró
- Cea mai bună actriţă în rol secundar: Emilia Popescu

Carmen Stanciu

- Cea mai bună regie: Victor Ioan Frunză
- Cel mai bun spectacol: „Rosencrantz şi Guildenstern sunt morţi"
- Cel mai bun actor în rol principal: Mihai Constantin
- Cea mai bună actriţă în rol principal: Ofelia Popii
- Debut: David Schwartz
- Cea mai bună scenografie: Iuliana Vâlsan
- Cel mai bun actor în rol secundar: József Bíró
- Cea mai bună actriţă în rol secundar: Ana Ciontea

Ileana Lucaciu

- Cea mai bună regie: Victor Ioan Frunză
- Cel mai bun spectacol: „Rosencrantz şi Guildenstern sunt morţi" (a văzut două spectacole din cele nominalizate)
- Cel mai bun actor în rol principal: George Mihăiţă
- Cea mai bună actriţă în rol principal: Virginia Mirea
- Debut: Crina Semciuc
- Cea mai bună scenografie: Ştefan Caragiu
- Cel mai bun actor în rol secundar: Gelu Niţu
- Cea mai bună actriţă în rol secundar: Ana Ciontea.

Criticii care au făcut nominalizările

Doina Papp

- Cea mai bună regie: Alexandru Dabija
- Cel mai bun spectacol: „Rosencrantz şi Guildenstern sunt morţi"
- Cel mai bun actor în rol principal: Ionuţ Caras
- Cea mai bună actriţă în rol principal: Sanda Toma
- Debut: Cristina Florea
- Cea mai bună scenografie: Iuliana Vâlsan
- Cel mai bun actor în rol secundar: Gelu Niţu
- Cea mai bună actriţă în rol secundar: Ana Ciontea

Mircea Morariu

- Cea mai bună regie: Victor Ioan Frunză
- Cel mai bun spectacol: „Rosencrantz şi Guildenstern sunt morţi"
- Cel mai bun actor în rol principal: Mihai Constantin
- Cea mai bună actriţă în rol principal: Sanda Toma
- Debut: Cristina Florea
- Cea mai bună scenografie: Iuliana Vâlsan
- Cel mai bun actor în rol secundar: Gelu Niţu
- Cea mai bună actriţă în rol secundar: Catrinel Dumitrescu

Ion Cocora

- Cea mai bună regie: Alexandru Dabija
- Cel mai bun spectacol: „Rosencrantz şi Guildenstern sunt morţi"
- Cel mai bun actor în rol principal: George Mihăiţă
- Cea mai bună actriţă în rol principal: Virginia Mirea
- Debut: Crina Semciuc
- Cea mai bună scenografie: Iuliana Vâlsan
- Cel mai bun actor în rol secundar: Gelu Niţu
- Cea mai bună actriţă în rol secundar: Ana Ciontea.

Premiile Senatului Uniter

- Premiul de excelenţă: Silviu Purcărete (foto) regizor şi scenarist, Helmut Stürmer (scenograf-decor), Lia Manţoc (scenograf-costume), Vasile Şirli (compozitor), Andu Dumitrescu (scenograf-efecte video) pentru impactul internaţional al spectacolului „Faust" după Goethe (Teatrul Naţional „Radu Stanca" din Sibiu) la Festivalul Edinburgh 2009.

- Premiul pentru întreaga activitate: Actriţă: Tatiana Iekel Actor: Mircea Andreescu Scenografie: Andrei Both Regie: Mircea Cornişteanu.

- Premiul special pentru muzică de teatru: George Marcu.

image

- Premiul special pentru spectacol de divertisment: Toni Grecu.

- Premiul special pentru teatru de păpuşi: Alexandra Davidescu.

- Premiul special pentru performanţă în domeniul nonverbal: Gigi Căciuleanu.

- Premiul pentru critică de teatru: Ludmila Patlanjoglu (Întreaga activitate) şi Ionuţ Sociu (Nume noi în critică).

- Piesa anului 2009: Juriul Concursului de dramaturgie al UNITER, pentru „Cea mai bună piesă românească a anului 2009", compus din Marina Constantinescu, Nicolae Manolescu, Dan C. Mihăilescu, a hotărât să desemneze câştigătoare piesa „Jack Lunetistul", de Radu Macrinici. Premiul se acordă sub egida şi cu sprijinul Casei Regale a României. Premiul va fi oferit în seara Galei Premiilor UNITER din 19 aprilie, iar Editura UNITEXT a UNITER va publica un volum cu piesa câştigătoare.

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite