Fantome exotice în tara lui Hamlet

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Teatrul Odin din Danemarca a organizat un festival în care au fost prezentate resorturile disciplinei spartane din spatele spectacolelor antropologice create de celebrul regizor italian Eugenio Barba. La Festivalul „Odin Week“, care s-a încheiat la 21 august la Holstebro, au participat 61 de specialisti în teatru din toata lumea, alaturi de spectatori autohtoni.

Un grup de zece tineri din Italia, absolventi ai Facultatii de Teatru din Milano, traducatori ai cartilor lui Eugenio Barba, în portugheza, spaniola sau engleza, printre care Patricia Furtado de Mendonca din Rio de Janeiro.

Un regizor din Marea Britanie, Rob Hale, un coregraf din Turcia, Selcuk Goldore, o profesoara la Universitatea din Taiwan, Ling Ling Chen, un critic din Brazilia, Beatriz Norma Iacoviello Pallavicini, un actor din Grecia, Kostas Theodorou, un medic psihiatru din Elvetia, Jacques Arpin, interesat de antropologia teatrala aplicata în programe de recuperare a pacientilor, alaturi de sotia sa brazilianca, scriitoarea Monica Arpin Koechli.

Toti acestia, alaturi de alte zeci de actori, regizori, critici de teatru din SUA, Spania, Irlanda, Noua Zeelanda, Marea Britanie, Franta, Belgia, Olanda, Brazilia, Argentina, Taiwan, China, Japonia, Mexic, Grecia, Egipt, Canada sau Coreea s-au aflat printre participantii de la Festivalul Odin Week, în Danemarca. În total, 61 de practicanti si pasionati de teatru din toata lumea au fost prezenti la Festivalul Teatrului Odin, intitulat „Odin Week",  desfasurat la Holstebro, între 12 si 21 august.

27 de ore din Mexic pâna în Danemarca

Repetiţie la spectacolul „Anderson’s Dream“ Foto: Donald Kitt



Fiecare a venit la Teatrul Odin cu cultura sa teatrala, cu un cod propriu de interpretare si de evaluare, cu backgroundurile unor scoli diferite formate dupa cele clasice europene, dupa modelele lui Constantin Stanislavski, Vsevolod Meyerhold, Peter Brook, la cele sud-americane sau asiatice. Miracolul a fost ca, desi atât de diferiti, toti s-au înteles si au fost fascinati de  „limbajul teatrului lui Barba". 

Strabatând uneori continente si oceane, participantii au cautat sa înteleaga resorturile teatrului antropologic practicat de Eugenio Barba, „unul dintre pilonii culturii teatrale moderne", dupa cum îl numeste criticul George Banu.

Actorul Ricardo Ivan Lopez Garcia a facut 27 de ore pe drum pentru a ajunge din Mexic la Holstebro, pentru ca, pierzând un avion a ramas noua ore în Amsterdam. De ce a facut atâta drum?

image

Kai Bredholt a organizat un spectacol  „barter“ Foto: Tommy Bay



„Am vazut un spectacol de-al lor în Mexico City si nu i-am mai putut uita. Am venit aici pentru a descoperi traditia de la Odin Teatret, pentru a vedea care e mirajul acestui grup de actori care au cucerit lumea cu spectacolele lor, pentru a întelege cum au reusit ei sa reziste si sa ramâna, neclintiti, împreuna timp de aproape cinci decenii. A meritat tot efortul ca sa ajung aici", zâmbeste Ricardo.

De la kathakali la dansurile africane

image

Participanţii la „Odin Week“, în spectacol  Foto: Tommy Bay



De aproape cinci decenii, Eugenio Barba creeaza un teatru în care esentele unor culturi din toate colturile lumii sunt distilate într-o forma în care muzica, dansul, textul în mai multe limbi nu se amalgameaza babilonic, ci capata o semnificatie ritualica si cathartica profunda a subtextelor, în care miturile popoarelor converg spre o estetica ancestrala. Unul dintre cele mai elocvente exemple în acest sens sunt spectacolele  „Evanghelia dupa Oxyrhincus"/ „The Gospel According to Oxyrhincus" sau „Mythos", care au devenit relevante pentru spiritul de la Teatrul Odin.

Actorii de nationalitati diferite, Julia Varley (Marea Britanie), Roberta Carreri (Italia), Donald Kitt (Canada), Else Marie Laukvik (Norvegia), Augusto Omolú (Salvador da Bahia), Frans Winther,  Jan Ferslev, Tage Larsen, Iben Nagel Rasmussen, Kai Bredholt  (ultimii cinci din Danemarca) sunt de zeci de ani alaturi pe scena, venind rând pe rând în trupa, dupa 1964, când Eugenio Barba a înfiintat Teatrul Odin în Norvegia. Ei practica un regim cu un program auster, cu o disciplina spartana, cu exercitii fizice dificile, cu ore întregi de antrenamente pe zi, fiind capabili sa prezinte în zeci de limbi sau sa recite texte, de la teatrul kathakali, din India, la kabuki, noh si bunraku, din Japonia pâna la dansurile africane sau sud-americane.

Actorul de culoare Augusto Omolú a fost educat în religia Candomblé, unde este „ogan" (asistant al ceremoniei). Dupa ce a studiat baletul clasic si modern, Augusto sustine cursuri de tehnica „afro-braziliana" iar, în festival, a impresionat în spectacolul „Orô de Otelo", ca si în demonstratiile coregrafice.

„The Echo of Silence"

De-a lungul festivalului, actorii au realizat workshopuri, într-un program strict, care începea la 7.30 si se termina dupa orele 22.00. Limba în care s-au desfasurat toate activitatile a fost engleza. Actrita Julia Varley, cu o voce extraordinara care poate atinge cele mai înalte tonalitati, a sustinut o emotionanta demonstratie „The Echo of Silence", în care a povestit cum si-a pierdut glasul si cum si l-a recâstigat ulterior dupa o calatorie în India, într-un drum dificil de cunoastere si mai ales autocunoastere.

image

„Poate trebuie sa pierzi totul ca sa recâstigi totul dupa aceea", spune Julia Varley, care a impresionat în spectacolele „The Castle of Holstebro" sau  „Doña Musica's Butterflies".

„Excelenta fara sacrificiu nu se poate"

Echipa Teatrului Odin, alături de directorul Eugenio Barba la Wroclaw, în 2009  Foto: TFrancesco Galli



Muzica este o parte esentiala a spectacolelor lui Barba. Actorii si-au prezentat „lirele" lor, chitare, acordeon, viori, trompete, pian, fluiere, harfe exotice aduse din locuri uitate ale planetei. Dupa spectacolele reprezentate în fiecare seara, artistii au descris metamorfoza jocului lor de-a lungul timpului, etapele de creatie, puterea lui Eugenio Barba de a ordona si a esentializa improvizatiile lor în spectacole cu miez si miza.

„Nu sunt un regizor care stie ce vrea de la începutul spectacolului, asa cum stie, de exemplu, Robert Wilson. Imaginatia si inspiratia mea dau roade pe parcurs, se nasc tocmai din propunerile actorilor, care îsi pregatesc singuri scene de coreografie, de dans si cântec, pe care mi le propun. Procesul de creatie a unui spectacol înseamna sa o luam infinit de la capat, sa pregatim luni sui luni de zile anumite scene. Geneza spectacolelor mele este chinuitoare, dar actorii au încredere în mine, iar rezultatele tuturor distilarilor ne fac sa uitam efortul. Este un pret pe care-l platim, dar excelenta fara sacrificiu nu se poate", declara Eugenio Barba.

„Excelenta nu se obtine usor. Daca vrei excelenta, atunci alegi sa faci aceasta munca sisifica, de cautare, de a învata noi metode pentru a evita cliseele, în încercarea de a-si apropia noi metode de exprimare ale unor culturi diverse", afirma regizorul.

Desculti prin teatru

image

În fiecare dimineaţă participanţii făceau antrenamente cu actorii teatrului  Foto: Simona Chiţan



Teatrul Odin îsi are resedinta într-un mic orasel, Holstebro, aflat la câteva sute de kilometri din Copenhaga, într-o fosta ferma, transformata de Eugenio Barba în teatru, dupa periplul sau din Italia spre Norvegia si în cele din urma, în 1966, spre Danemarca. Pe lânga teatrul lui Eugenio Barba, oraselul se mândreste în centru, în fata Primariei, cu o statuie de Alberto Giacometti, „Woman on a Cart", numita în Holstebro „Maren".

Înainte de a deveni regizor, Barba a fost asistentul lui Jerzy Grotowski câtiva ani în Polonia si de la marele sau precursor si-a cultivat pasiunea pentru „teatrul sarac". A înfiintat trupa în 1964, dupa ce a lucrat ca sudor în Norvegia, cu actori respinsi de la scolile de teatru, asumându-si un soi de fanatism în lucru, cu o disciplina de fier, cu accent spre exercitiile fizice si antrenamente crâncene, cu un devotament al actorilor nemarginit, bucurându-se în acelasi timp de o carisma, de un magnetism si de o putere de convingere proprii liderului de vocatie.  „Pâna la urma dragostea cred ca înseamna loialitate", spune Eugenio Barba. 

Spatiul Teatrului Odin se întinde pe câteva hectare de gradina, cu pavilioane de cazare, cu sali, cu o biblioteca de câteva mii de volume, cu o videoteca si o camera de film, cu un centru de documentare în antropologie teatrala al ISTA („International School of Theater Anthropology"/„Scoala Internationala de Teatru Antropologic"), înfiintata de Eugenio Barba în 1979.

 Pe peretii din holuri, masti colorate si exotice, aduse din toata lumea, te privesc fix si intransigent. În fiecare seara, de la ora 20.00, a fost prezentat câte un spectacol din repertoriu. În cele trei sali ale teatrului, Sala Rosie (The Red Room), Sala Alba (The White Room), Sala Neagra (The Black Room), participantii si actorii intrau dimineata desculti la workshopuri si demonstratii.

Un  spectacol „barter" atractiv

image

La „barter“, bătrânii din oraşul Holstebro şi-au susţinut propriul spectacol  Foto: Tommy Bay



Actorul Kai Bredholt este coordonatorul unor spectacole de tip „barter", în care participantii de la „Odin Week" devin actori într-un show colectiv prezentat în fata comunitatii din Holstebro.

Particpantii alaturi de un grup de batrâni din Holstebro, îmbracati în costume, cu partenere mirese în rochii albe, acompaniati de un grup de muzicieni mongolezi, si-au prezentat fiecare câte un program din tara de origine.

„Barterul este un schimb de manifestari culturale si expresii autohtone, dar în mod egal o interactiune sociala care sfideaza prejudecatile, dificultatile lingvistice si diferentele de gândire, de judecata si de comportament. Participantii de anul acesta s-au întrecut pe sine, prezântând cu adevarat scene de calitate, în care tradita s-a îmbinat cu performanta", spune Kai Bredholt, cu care invitatii alergau dimineata în jurul teatrul, fredonând cu entuziasm melodii daneze.

Domnul Peanut si Geronimo

image

Julia Varley, în rolul lui Saxo, în spectacolul „ Ur-Hamlet“ Foto: Tommy Bay



Actorii, dar si invitatii în teatru, sunt supusi unui program strict, în care sarcinile sunt împartite. „Artistii si participantii la festival au grija de teatru. Noi facem curat aici dupa repetitii si spectacole, e spatiul si casa noastra, asta tine de disciplina", spune Donald Kitt.

Artistii au îmbratisat un gen de teatru ritualic, în care ceremonialul si mastile ocupa un loc esential alaturi de muzica. Actorii care cânta pot sa devina clovni, sa joace din Shakespeare sau sa întruchipeze personaje de circ. Trupa a participat ani de zile la spectacole de strada  în Cuba, Mexic, India, fiecare creând câte un personaj adus si pe scena, celebri fiind Mr. Peanut (un cap de schelet pe picioroange caruia îi da viata Julia Varley) sau Geronimo (un clovn interpretat de Roberta Carreri).

image

Roberta Carreri, în spectacolul „Salt“  Foto: Tony D’Urso



Spectacolele lui Eugenio Barba sunt  o incursiune antropologica, din timpuri preistorice pâna în prezent, trecând prin miturile unor mai multe culturi, de la cele europene la cele africane. Spiridusi si troli, stafii ale mortii, zâne si gnomi cânta litanii, la acordeon, chitara, pian si tobe, în mai multe limbi, cu previziuni ale viitorului apocaliptic.

Actorii, purtând masti, reprezinta un teatru coral, cu referinte la tragedia antica, proclamând „izbânzile" speciei umane, realizând o parodie la cuceririle timpului modern în „Itsi Bitsi" sau  în „Oda Progresului". În recitalurile din „Judith" sau „Salt", actrita Roberta Carreri  se metamorfozeaza în ipostaze ale durerii, de o expresivitate tulburatoare, înaltându-si spre cer disperarea, singuratatea si incantatiile prelungi dinaintea mortii.

image

Ansamblul  Odin în „The Great Cities Under The Moon“  Foto: Tony D’Urso



Demonstratiile si profesionalismul actritei au fost extraordinare, Roberta Carreri realizând un tur de forta de-a lungul întregului festival, în conditiile în care îsi pierduse de o luna sotul, pe actorul Torgeir Wethal (1947 - 2010), unul dintre fondatorii Teatrului Odin. „Puteam sa stau acasa sa ma ascund cu capul sub perna. Nu am putut face asta, scena este ratiunea mea de a fi. Am continuat, pentru ca Torgeir mi-a dat putere sa nu ma opresc", marturiseste Roberta Carreri.

Teatrul lumii

image

Augusto Omolú, în „Orô de Otelo“ Foto: Giovanna Tala



Eugenio Barba s-a nascut în 1936 la Gallipoli, în Italia.

În 1954, la 18 ani, a emigrat în Norvegia, unde a lucrat mai întâi ca sudor si  marinar.

A studiat literatura franceza si norvegiana si istoria religiilor la Universitatea din Oslo.

În 1961 a plecat la Varsovia, unde l-a întâlnit pe regizorul Jerzy Grotowski, alaturi de care a ramas trei ani si de stilul caruia a fost profund influentat.

În 1963 a plecat în India, unde a fost fascinat de teatrul Kathakali, despre care a scris ulterior un eseu tradus în Occident.

În 1964 a revenit la Oslo, dar nu este binevenit în breasla. La 1 octombrie 1964 a înfiintat Teatrul Odin, cu tineri respinsi la scolile traditionale de teatru.

Este invitat la Holstebro, un oras mic din nord-vestul Danemarcei, si hotaraste sa mute Teatrul Odin aici în 1966.

În 1979 regizorul a înfiintat ISTA ( „International School of Theater Anthropology"/„Scoala Internationala de Teatru Antropologic"), unde a realizat în 40 de ani peste 70 de productii remarcabile.

Eugenio Barba a publicat numeroase carti traduse în toata lumea. Dintre aceastea, au fost lansate si în România: „Teatru-singuratate, mestesug, revolta", la Editura Nemira, si „Pamânt de cenusa si diamant", editata de Ideea Europeana.

Dupa ce s-a mutat la Holstebro, în Danemarca, Teatrul Odin si-a schimbat numele în Teatrul Laborator Nordic (Nordic Theatre Laboratory/Odin Teatret). Astazi, membrii teatrului au venit din 12 tari si trei continente.

image

Activitatile Teatrului Laborator includ prezentarea propriilor productii, bartere cu numeroase grupuri teatrale, gazduirea altor trupe, activitati didactice în Danemarca si în strainatare, productii de dvd-uri cu propriile spectacole, cercetare în antropologia teatrului în timpul sesiunilor dedicate Scolii de Teatru Antropologic, colaborari cu Centrul pentru Studiile Teatrului Laborator al Universitatii din Arhus (CTLS/ Centre for Theatre Laboratory Studies of the University of Århus), festivalul trienal Transit dedicat femeilor din teatru, expozitii, mese rotunde, initiative culturale alaturi de comunitatile din Holstebro si din regiunile înconjuratoare.

Ansamblul Teatrului Mundi prezinta, din 1980, spectacole ale artistilor în mai multe traditii. De asemenea, Julia Varley se ocupa de reteaua „Magdalena Project", dedicata femeilor din teatru din întreaga lume.

Fotografiile fac parte din arhiva Odin Teatret & CTLS Archives

Mai multe cititi pe: http://odinteatret.dk/

„Pâna la urma, cred ca dragostea înseamna loialitate"
Eugenio Barba,
regizor

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite