Damien Hirst şi sufletele-fluture

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Damien Hirst a transformat galeria într-un insectar cu fluturi pictaţi în sute de culori
Damien Hirst a transformat galeria într-un insectar cu fluturi pictaţi în sute de culori

O galerie de lângă British Museum găzduieşte o expoziţie inedită a unuia dintre cei mai bine cotaţi artişti contemporani. De ani întregi fascinat de lepidoptere, inovativul britanic Damien Hirst îşi etalează variaţiunile pe tema „fluturi“, pe care îi consideră expresia perfectă a frumuseţii şi a efemerului.

Până la 13 noiembrie, Galeria Paul Stolper din Londra va rămâne un insectar de lepidoptere pictate într-o cromatică aiuritoare de bine-cunoscutul artist, cel mai puternic din gruparea Young British Artists. Cele 120 de exponate sunt lucrări realizate pe o hârtie albă specială, pornind de la patru specii de fluture care i-au servit lui Hirst drept invariante, de la care a realizat variante în 80 de combinaţii de culoare, fiecare lucrare fiind tipărită în 15 exemplare.

„Când mă gândesc la ceea ce numim suflete", a explicat artistul citat de artdaily.org,  „mă gândesc la  Ziua Judecăţii de Apoi şi la Scara lui Iacov. Mai multe suflete au efect mai mare decât unul singur, aşa că să le agăţi la o înălţime de trei metri într-o galerie, folosind tot spaţiul disponibil, este o modalitate teologică de a face o expoziţie".

Explicaţia sa confirmă interpretarea specialiştilor, majoritatea dintre ei fiind de părere că „Sufletele", cum se intitulează expoziţia în desfăşurare, confirmă preocuparea artistului pentru ideea de frumuseţe ca indestructibil legată de sfârşit. Efemeritatea se numără printre temele recurente care au hrănit mediaţiile vizuale ale lui Hirst, artist cu o religiozitate specială, hotărât să dezvăluie, prin forţa unor imagini spectaculoase, firescul şi şocul morţii şi să nu-şi rateze ţinta: emoţia spectatorului.

Unic şi irepetabil

Lucraţi în culori puternice şi în combinaţii pentru care artistul a ales titluri ca de poeme,  „fluturii" din galerie sunt o continuare previzibilă, din punctul de vedere al autorului, a expoziţiei sale de anul trecut, intitulată „Morţii". „Îmi plac fluturii pentru că, morţi fiind, par vii", a mărturisit Hirst, adăugând: „Înfăţişaţi astfel, pe hârtie, arată ca fluturii vii datorită luminii şi modului în care se reflectă. După «Morţii» trebuia să mă ocup de fluturi, pentru că unii fără ceilalţi nu se poate. Fluturii vor părea asemenea oamenilor, fiecare fiind unic şi irepetabil."

La nivel ideatic, expoziţia nu aduce o noutate, câtă vreme fluturele se numără printre simbolurile consacrate ale sufletului. Cât priveşte noutatea la nivelul esteticii, „Sufletele" constituie un eveniment în linia experimentelor semnate de Andy Warhol sau Francis Bacon. Discursul vizual propus de data aceasta i-a impresionat şi pe cei mai reticenţi, şi pe cei deranjaţi de notorietatea fără egal a artistului.

„The Guardian" a publicat o reacţie a unui lepidopterolog de la grădina zoologică din capitala Angliei, Mark Tansley. Omul de ştiinţă mărturiseşte că era mai mult decât rezervat, fiind convins că nu există fluturi mai fascinanţi decât cei adevăraţi. Asta, până când a văzut expoziţia...

Artist de top

Damien Hirst ar fi, potrivit specialiştilor, cel mai bogat artist contemporan, autorul unor lucrări achiziţionate de colecţionari la preţuri exorbitante.

Cel mai recent record al său, anunţat săptămâna trecută de ziarul „The Telegraph", este o lucrare de proporţii, realizată din aripi de fluture, pe un fundal roşu strălucitor, intitulată „I Am Become Death, Shatterer of Worlds" şi vândută cu 2.169.250 de lire sterline la o licitaţie a Casei Christie's, care însă estimase că va obţine cel puţin un million mai mult, date fiind sumele la care a ajuns tranzacţionarea altor lucrări ale lui Damien Hirst.

Acum doi ani, de exemplu, seria de lucrări „Beautiful Inside My Head Forever" (de fapt, o întreagă expoziţie) s-a vândut printr-o licitaţie Sotheby's pentru 111 milioane de lire sterline. 

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite