Cine scapă de Marea Plictiseală?

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Mâine, 2 iunie, romanul „Născuţi asasini“, de John August şi Jane Hamsher, va fi distribuit cu ziarul „Adevărul“, la preţul de 12,99 lei. Romanul ne spune povestea soţilor Mickey şi Mallory Knox, doi criminali în serie, glorificaţi de mass-media.

Mickey şi Mallory au o pasiune comună: violenţa. Pe oriunde trec lasă în urmă numai victime. Amândoi au un trecut tumultuos, fiind abuzaţi, în copilărie, de părinţii lor. Ucigaşii cu sânge-rece sunt prada pe care o vânează Jack Scagnetti, un faimos detectiv şi Wayne Gale, un jurnalist australian, gazda emisiunii „American Maniacs". Gale, aflat în căutarea gloriei, este cel care se face vinovat de ridicarea cuplului Knox la rangul de personaj-cult.
Romanul preia numeroase elemente din cunoscutul film realizat de Oliver Stone în 1994, după scenariul lui Quentin Tarantino. Stone crede că emisiunile de ştiri vor câştiga războiul popularităţii difuzând non-stop ştiri despre crime. Cartea evidenţiează obsesia mass-media pentru cei trei „S": sex, sânge şi scandal.

Oliver Stone îl citează pe scriitorul Octavio Paz, în cuvântul înainte pe care îl are în deschiderea cărţii: „Strămoşii aveau viziuni. Noi avem televiziune. Dar civilizaţia spectacolului este crudă. Spectatorii nu au memorie; din cauza asta le lipsesc şi remuşcările, şi adevărata conştiinţă... ei uită repede şi abia clipesc când privesc la scenele cu moarte şi distrugere ale războiului din Golful Persic, sau la formele Madonnei, sau la Michael Jackson... Ei sunt în aşteptarea Marii Plictiseli, care este Apocalipsa şi Judecata de Apoi pentru societatea spectacolului... Suntem condamnaţi la această nouă viziune a iadului; şi cei care apar pe ecran, şi noi, care privim. Există vreo scăpare? Nu ştiu. Dar trebuie căutată".

Fascinaţia violenţei

„Poate mâine - poate diseară, chiar - Mickey şi Mallory Knox vor apărea în realitate; nu am nicio îndoială. Îşi vor avea şi ei clipa lor de glorie sub soare, iar peste două numere ale lui TV Guide vor lăsa locul următorului animal de pradă, în cadrul războiului celebrităţii, care, ca şi sondajele prezidenţiale care urmăresc evoluţia zilnică a bătăturilor preşedintelui, au devenit un fel de «concursuri de popularitate» pe care cu toţii trebuie să le suportăm încă de pe băncile şcolii", spune Oliver Stone. Regizorul american crede că legea supravieţuirii, selecţia naturală au fost pervertite de către făcătorii de filme PG1, care sapă în munţii de aur ai „filmelor de familie" - de o violenţă satanică - şi care predică ipocrit în avertismentul de început că violenţa nu e bună.

Oliver Stone îşi pune o întrebare importantă: „Acesta este adevărul, sau aşa e lumea noastră, în care sub fiecare fir paşnic de iarbă gângăniile puternice devorează alte gângănii în cicluri orgiastice ale creaţiei şi distrugerii?" Pe măsură ce filmele şi televiziunea îşi banalizează violenţa (fără efecte spectaculoase, fără sânge, fără şocul vederii morţii), emisiunile de ştiri vor câştiga războiul popularităţii prin ştirile continue despre crime, atrage atenţia Oliver Stone. Autorul filmului „Născuţi asasini" („Natural Born Killers") explică un fapt indubitabil, acela că societatea noastră debordează nu numai în ceea ce priveşte crima ca atare, dar şi în relatarea ei.

Caricatura coşmarului

„Dar este debordată şi de nebunia de a vinde tot mai mult armament lumii, de nebunia construirii unor închisori uriaşe, în care să găzduiască «subclasa criminală», de o fervoare anticrimă, care a creat sentinţe bizare, de tipul «iei trei pe cocoaşă şi eşti liber», de legi antidrog care de la stat la stat sunt deosebit de ipocrite şi de stranii". Poliţişti, gardieni, închisori, reporteri - toţi aceştia, este încredinţat Oliver Stone, au devenit parte a unei bizare plase a pedepsei pline de cruzime şi de sorginte totalitară.

„Este inevitabilă în aceste condiţii apariţia unor criminali izolaţi, ca Mickey şi Mallory, antieroi până în măduva oaselor, ieşirea lor la suprafaţa unui sistem opresiv nedeclarat şi captarea simpatiei şi atenţiei americanilor. Da, Mickey şi Mallory sunt impertinenţi şi inocenţi, sunt ieşiţi direct din caricatura de amestec swiftian-voltairian a coşmarului nostru celui mai urât. Cred, totuşi, că la sfârşit vine iubirea. Şi cred, prin cuvintele unuia dintre personaje, că «iubirea bate demonii». Fără să deconspir finalul, este o ironie a sorţii că tocmai Mickey şi Mallory sunt cei care scapă de Marea Plictiseală", concluzionează Oliver Stone.   

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite