O colaborare in virtutea inertiei

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Acesta este un articol care n-ar fi trebuit sa apara in pagina de cultura a ziarului Adevarul. Nu relateaza un eveniment cultural, nu atrage printr-o tusa de spectaculos publicul cititor. Este o

Acesta este un articol care n-ar fi trebuit sa apara in pagina de cultura a ziarului Adevarul. Nu relateaza un eveniment cultural, nu atrage printr-o tusa de spectaculos publicul cititor. Este o relatare (scurta, macar aceasta calitate o are) a unei dezbateri "de uz intern" intre reprezentantii editurilor si asociatiilor editorilor din Romania si cei ai mass-media din aceeasi tara, organizata de Targul de carte Gaudeamus, caruia i s-a asociat Clubul Roman de Presa, discutia fiind moderata de presedintele CRP, Cristian Tudor Popescu, redactor-sef al cotidianului Adevarul. Scopul intalnirii, la care au participat mai ales editorii si numai cativa ziaristi, a fost stabilirea cailor de comunicare intre cele doua arii altfel separate - mass-media si cultura scrisa. Nimic nu a iesit din comun in aceasta dezbatere: in ciuda faptului ca moderatorul a declarat interzise cliseele care se folosesc abuziv in asemenea ocazii, cum ar fi "cultura e in criza", "tineretul nu citeste"s.a., majoritatea vorbitorilor le-au folosit, adaugandu-le si altele, vizand direct presa, care "trebuie sa sprijine cultura". Lasand deoparte temele vaste (poate prea vaste) propuse de organizatori (Cultura scrisa la inceputul mileniului III - criza, transformare, evolutie? era doar una dintre ele), cei ce au luat cuvantul s-au limitat la expuneri privind relatia concreta dintre editori si redactorii rubricilor culturale din mass-media romaneasca. A rezultat ca, desi exista o colaborare intre aceste parti, ea este una schioapa, ce continua, in buna masura, in virtutea inertiei, obisnuinte ale presei de altadata. Pe de o parte se adresau rugaminti de sprijinire, editorii recunoscand ca, in afara de a trimite cartile aparute in redactiile ziarelor, nu fac mare lucru, pe de alta se cerea de catre ziaristi un efort de imaginatie din partea celor ce scot pe piata carti. Acestea trebuie tratate ca niste produse culturale care au nevoie de o promovare adecvata, pentru a le face cunoscute publicului-tinta. Desi au fost rostite cuvinte precum "eficienta" sau "profit", toata lumea a trecut repede peste ele, virand inspre "datoria" pe care o au mass-media de a veni in ajutorul culturii. Daca radioul si televiziunea publica au, intr-adevar, aceasta menire, presa independenta nu se poate transforma intr-o societate caritabila (cum bine observa Florin Zamfir, director al editurii Mix din Brasov), ci poate fi doar un partener care trebuie sa fie cointeresat de edituri in procesul de promovare a cartilor, dat fiind ca si editurile sunt - si vor fi din ce in ce mai mult intr-o societate in dezvoltare - afaceri. O propunere concreta, binevenita in acest context, a fost cea facuta de Dan Mircea Cipariu, in numele Asociatiei Publicatiilor Literare si Editurilor din Romania, care s-a angajat sa organizeze un atelier in cadrul caruia sa se intalneasca la aceeasi masa specialistii in relatii publice ai editurilor si sefii departamentelor de cultura de la ziarele importante. Singura stire culturala care s-ar fi putut culege din cele spuse pe parcursul a aproape doua ore de discutii este cea legata de aparitia neasteptata a directorului radioului public din Turcia, care a tinut sa ia cuvantul. Mesajul sau, care nu avea legatura directa cu discutia, includea si un detaliu interesant pentru romani: unul dintre autorii preferati ai radioascultatorilor din Turcia este... Panait Istrati, ale carui opere au fost dramatizate de un scriitor turc. Acest ultim paragraf ar fi trebuit sa apara, sub forma de scurta stire, in aceasta pagina. Restul este participarea noastra la "sprijinirea cartii romanesti".

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite