Festivalul Meridian, o tradiţie a toamnei muzicale bucureştene

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Nu, nu voi fi tentat să spun că am intrat în „lumea cea bună a muzicii“ doar pentru că - iată! - parcurgem o toamnă muzicală în adevăr cu totul bogată; ...la Bucureşti şi nu numai!

Se află în desfăşurare – în aceste zile, în câteva dintre principalele oraşele ale ţării – mai multe evenimente festivaliere care, săptămâna trecută, au stârnit interesul unui important segment al publicului din capitală; anume al publicului de specialitate dar şi al publicului tânăr mai puţin obişnuit a gusta concertele de iz mai mult sau mai puţin tradiţional ale stagiunilor curente ale orchestrelor noastre. Festivalul Meridian se desfăşoară în acest an sub semnul unor metaforice Grădini sonore admirabil imaginate de marele, de octogenarul compozitor Krzysztof Penderecky: „Ceea ce contează atât în grădinărit cât şi în compoziţia muzicală este imaginaţia constructivă, abilitatea de a gândi în termenii întregului, fiindcă grădina este matematică în natură aşa cum muzica este matematică în emoţie“. Iar emoţiile şi-au avut locul lor pe parcursul fiecărui concert în parte.

Meridian, Festivalul de toamnă al muzicii noi, este şi în acest an patronat de Ministerul Culturii; iar imaginaţia directorului fondator, compozitorul Adrian Iorgulescu, s-a dovedit a fi, pe ansamblul concertelor, de-a dreptul luxuriantă; unul dintre primele concerte a fost dedicat momentului istoric privind căderea zidului Berlinului, moment crucial de mare semnificaţie europeană. Concertul a fost susţinut la Atheneul Român cu participarea simbolică a Orchestrei Filarmonicii Altenburg-Gera din Thuringia, absamblu condus de Laurent Wagner, un maestru al construcţiilor muzicale temeinic făptuite; am putut audia în primă audiţie la noi, Concertul pentru violoncel şi orchestră de Dan Dediu, lucrare prezentată anterior la sediul instituţiei, cu participarea solistică realmente entuziasmantă datorată lui Mircea Marian; este o muzică cu caracter episodic ce alternează momente orchestrale de un spectaculos efect timbral-sonor.

Imagine indisponibilă

Iar minunatele „Grădini...“ au continuat cu anume – le-am numit - calupuri de muzică organizate cu participarea unor formaţii de recunoscută acreditare în spaţiul vieţii noastre muzicale, cum sunt formaţia de percuţionişti Game condusă de Alexandru Matei, Ansamblul Archaeus condus acum de Mircea Pădurariu, Ansamblul Sonomania condus de Simona Strungaru, duo-ul cameral voce-pian Bianca şi Remus Manoleanu. Recunosc, nu am putut ajunge în aceste zile la Timişoara pentru a urmări evoluţia minunatei formaţii Trio Contraste!

Imagine indisponibilă

Personalităţi solistice de pregnantă proeminenţă au revenit şi în actuala ediţie în spaţiile festivaliere, la Universitatea bucureşteană de muzică, la Casa Artelor Dinu Lipatti, în Aula Palatului Cantacuzino; mă refer la minunaţii flautişti Mario Caroli (foto dreapta) şi Matei Ioachimescu, la evoluţia cu totul spectaculoasă a violistului Marius Ungureanu, la duo-ul percuţioniştilor Irina Răculescu – Razvan Florescu, la recitalul pianistului Horia Maxim, la cele două recitaluri vioară-pian susţinute de Diana Moş – Mihai Măniceanu şi Luosha Fang – Michael Djupstrom...

Evenimente Electro-Vision şi Electro-Landscape, proecţii de film Reclaiming-Vision au întregit imaginea de ansamblu a unui eveniment consistent; ...pe parcursul căruia marii maeştri ai componisticii noastre actuale, Octavian Nemescu, Doina Rotaru, Ulpiu Vlad, Corneliu Dan Georgescu, Cornel Ţăranu, Adrian Pop, Călin Ioachimescu, au putut fi audiaţi în compania celor mai tineri muzicieni ai claselor universitare de compoziţie.

Extensia stilistică a fost extrem de largă, de la creaţii datorate marilor creatori ai secolului trecut, de la Dinu Lipatti, Witold Lutoslawski, Salvatore Sciarrino, Toru Takemitsu, György Ligetti, la creaţiile zilelor noastre concepute de cei mai tineri creatori... Căci Meridian este un teritoriu al cunoaşterii şi al recunoaşterii, un spaţiu al actului artistic în care îndrăzneala creatoare întâlneşte anume şi anume filoane ale tradiţiei.

Materialul a apărut anterior în revista România Literară.

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite