Iluzie şi adevăr în Sala Bizantină

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Între 22 şi 30 septembrie, la Paris se va desfăşura Festivalul „Nopţi teatrale la palatul Béhague: noul val al teatrului românesc“, dedicat spectacolelor independente. Şase producţii importante ale teatrului independent din România vor fi prezentate în capitala Franţei, în cadrul evenimentului „Săptămâna culturilor străine la Paris“.

Aşezat pe malul Senei şi considerat unul dintre cele mai frumoase palate pariziene din „La Belle Epoque", palatul Béhague, sediul Ambasadei României la Paris,  este locul în care se va desfăşura, în ultima săptămână a acestei luni, festivalul „Nopţi teatrale la palatul Béhague: noul val al teatrului românesc".

Sălile impunătoare, lambriurile aurite, sculpturile şi picturile impresionante, marmura policromă fac ca o seară petrecută la palatul Béhague să fie mult mai mult decât o simplă vizionare a unui spectacol de teatru. „Noul val" al teatrului românesc este invitat la Paris de Institutul Cultural Român şi Ambasada României.

Ciclul „Nopţilor..." a început în 2010 cu „Nopţi clasice la palatul Béhague", a continuat în iunie 2011 cu „Nopţi baroce la palatul Béhague", iar acum a venit rândul teatrului să umple Sala Bizantină, care dispune de 250 de locuri. Publicul francez va putea vedea şase dintre cele mai noi producţii ale scenei româneşti, încadrabile în „noul val". Într-un „colaj" de titluri, programul festivalului este el însuşi o mică poveste: „Declar pe proprie răspundere"... că va exista o...  „Furtuna"... pe „9 grade la Paris"... cu... „Jocuri în curtea din spate"...  „Mode d'emploi"... sau „Avant-hier. Après-demain"...

Furtună în sufragerie

Realizate toate în spaţii neconvenţionale, precum Teatrul Act, Clubul Green Hours sau Centrul UNESCO „Nicolae Bălcescu", spectacolele care se vor juca în celebra Sală Bizantină sunt poveşti mai noi sau mai vechi, dar construite într-o formulă nouă.

Alexandru Ion, în „Furtuna“, după W. Shakespeare, în regia lui Victor Ioan Frunză  Foto: adriana grand



„Furtuna", în regia lui Victor Ioan Frunză, este o montare cu totul inedită, în care patru actori interpretează toate rolurile din piesă, iar felul cum sunt gândite scenografia şi construcţia spectacolului conduce spre ideea că magia e la fel de puternică atunci când mută munţii din loc sau când se petrece în propria sufragerie... Un îndemn la „a visa", „Furtuna" forţează nivelul iluziei până la momentul în care marea magie se confundă cu jocul de copii şi fiecare este, pe rând, vrăjitor şi vrăjit... Micuţa corabie, aparatul de radio gol pe dinăuntru şi flăcările în care Prospero va arde însemnele magiei vor arăta cu totul altfel în sala palatului de pe malul Senei.

„9 grade la Paris", producţia Teatrului Act, este cea mai interesantă propunere de teatru-film care s-a realizat în România, în regia lui Peter Kerek, cu Alina Berzunţeanu în distribuţie. O poveste adevărată, în care sunt urmărite ultimele ore dinainte de plecare ale unei femei care se îndrăgosteşte de un alt bărbat şi-şi părăseşte casa, copilul, soţul, pomul de Crăciun şi lumea toată în care trăia... mergând spre o altă viaţă, care va începe într-o zi de iarnă într-un Paris unde s-au anunţat 9 grade.

image

Alina Berzunţeanu, în spectacolul „9 grade la Paris“, regia Peter Kerek  Foto: teatrul act



Jocul de-a sexualitatea

Cel mai premiat spectacol din Gala absolvenţilor a Universităţii Naţionale de Artă Teatrală şi Cinematografică din Bucureşti, „Jocuri în curtea din spate", în regia lui Bobi Pricop şi după un text al autoarei israelience Edna Mazya, este, de asemenea, invitat în festival. O propunere interesantă atât din punct de vedere regizoral, cât şi al interpretării, montarea vorbeşte despre adolescenţă, dragoste, sexualitate, conflict între generaţii şi între sexe, totul dezvoltat la un nivel extrem de subtil.

Celelalte trei spectacole care vor fi prezentate la Paris sunt „Declar pe proprie răspundere", al Alinei Şerban, şi autoare, şi actriţă, „Mode d'emploi", o producţie a companiei româno-franceze „Europe'artès", la care Alexandra Badea participă în ipostaza de actriţă şi de regizoare, şi spectacolul-lectură al Companiei 28, de Gianina Cărbunariu, intitulat „Avant-hier. Après-demain".

Poveşti de veac trecut

Astăzi proprietate a statului român, palatul Béhague, impresionanta construcţie care datează de la sfârşitul secolului al XIX-lea, este un spaţiu plin de poveşti, în care se simte încă adierea serilor de altădată, când în sala de concerte aveau loc spectacole de teatru, de dans şi concerte memorabile. Gabriel Fauré şi-a dirijat aici „Recviemul", iar celebra Isadora Duncan a dansat pentru un public ce o privea fascinat, toate la iniţiativa contesei De Béhague, o bună prietenă a Elenei Văcărescu, cea care a făcut posibilă achiziţionarea palatului de către statul român, la sfârşitul anilor '30 ai secolului trecut.

image
Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite