Zgomotul lui Shakespeare

0
Publicat:
Ultima actualizare:

In ultimul timp, orasul Craiova a tinut prima pagina a ziarelor din cauza "luptelor de strada" despre care a auzit deja toata lumea, urmate apoi de dramatica infruntare fotbalistica din Banie. Totusi,

In ultimul timp, orasul Craiova a tinut prima pagina a ziarelor din cauza "luptelor de strada" despre care a auzit deja toata lumea, urmate apoi de dramatica infruntare fotbalistica din Banie. Totusi, in aceste zile se petrece la Craiova ceva care ar merita cel putin la fel de multa atentie: Festivalul Shakespeare, ajuns la cea de a IV-a editie. Nu se stie de ce, Shakespeare reuseste sa faca mult mai putin zgomot decat intamplarile pomenite mai sus. Desfasurat o data la trei ani, Craiova Shakespeare Festival este una dintre putinele manifestari din Romania ce reusesc sa aiba o dimensiune internationala. Eforturile organizatorilor s-au materializat anul acesta - dupa emotiile date de amanarea, din lipsa de fonduri, a festivalului din primavara in toamna - in concentrarea de spectacole reprezentative pentru zona balcanica, pe care, paradoxal, teatrul romanesc o cunoaste cel mai putin. Aceasta editie a fost deschisa de spectacolul Teatrului Lime Light din Moscova. Primul teatru rus de limba engleza, Lime Light a prezentat o montare ironic-parodica-elisabetana a piesei A douasprezecea noapte. Imitand o montare tipic elisabetana - prin constructia scenei, prin tipul de joc, prin faptul ca toti interpretii sunt barbati - regizoarea Nina Chusova topeste in substanta spectacolului aluzii la epoca in care traim, intr-o demonstratie de "contemporaneizare" a piesei. Hazul replicilor e dublat prin aceste racorduri la repere binecunoscute spectatorului zilelor noastre: hituri celebre, atitudini, aluzii la miturile moderne. O reprezentatie de o impresionanta limpezime a constructiei, A douasprezecea noapte a reusit sa binedispuna pe toata lumea in debutul festivalului, contrapunctand inspirat sobrietatea formala din debut. Inainte de spectacol, pe scena urcasera, pentru discursuri inaugurale, directorul Fundatiei Shakespeare, initiatorul manifestarii, Emil Boroghina, ambasadorul Marii Britanii la Bucuresti, Quinton Quayle, prefectul orasului si directorul Teatrului National din Craiova, teatrul-gazda, regizorul Mircea Cornisteanu. Un alt spectacol mult asteptat a fost cel al lituanianului Rimas Tuminas, personalitate recunoscuta international, care a prezentat viziunea sa expresionista asupra piesei Richard III. Constructie cerebrala, cu insertii poetice si cateva scene cu adevarat memorabile, spectacolul lituanian lanseaza o imagine, concentrata in aparitia unei tinere mirese, a Angliei, asa cum apare ea in centrul universului shakespearian. Dupa Furtunile de ieri si de azi - prima, celebra montare a lui Liviu Ciulei, in varianta radiofonica, cea de a doua a coregrafului Sergiu Anghel, oglindita in dans - marti seara spectatorii craioveni au putut vedea spectacolul de la Theatre du Sygne din Tokyo cu Poveste de iarna. Aceasta montare este asteptata si la Bucuresti, unde se va juca la sfarsitul saptamanii (sambata si duminica), la sala Izvor a Teatrului Bulandra, ceea ce va face, poate, ca "zgomotul" evenimentului teatral craiovean sa se auda mai bine.

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite