Vlad Ivanov: „În Ivanov, rămân Vlad Ivanov“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

În spectacolul lui Andrei Şerban, după piesa lui Cehov, actorul joacă rolul principal, cu nume omonim. La „Ivanov“, repetiţiile generale cu public vor fi, în fiecare seară, de miercuri până sâmbătă, la Teatrul Bulandra din București. Premiera se va juca duminică, 30 ianuarie, la Sala „Toma Caragiu“.

„Adevărul": E o coincidenţă sau doar o întâmplare: Ivanov în „Ivanov"? Cine a avut această idee?

Vlad Ivanov: Andrei Şerban a venit cu această idee. Acum un an de zile, am fost invitat la Festivalul de Film Românesc de la New York. Andrei, profesor la Columbia University, m-a invitat să văd un spectacol, „Trei surori", tot de Cehov, la clasa lui de master. Cunoscându-mă din filme mai ales, Andrei Şerban mi-a spus atunci că vrea să lucreze cu mine. Am fost foarte fericit şi i-am împărtăşit această dorinţă. E şi cazul Mirelei Oprişor, pe care Andrei tot din film o cunoaşte (n.r. - Mirela Oprişor interpretează rolul Anei Petrovna, soţia lui Ivanov). E o şansă să lucrăm cu Andrei Şerban acum în teatru. 

Citiţi şi:

Marii regizori montează  clasici ai dramaturgiei în 2011

Cele mai aşteptate filme în 2011

Cât transpui din tine însuţi în acest rol omonim?

Un mare profesor, Dem Rădulescu, spunea că, dacă ajungi să crezi cu adevărat că eşti Othello, ai nevoie de o Desdemona la fiecare spectacol şi ajungi s-o omori. Marea plăcere este să te faci că joci şi să fii credibil, dar nicio clipă nu trebuie să-ţi pierzi buletinul. Eu sunt Vlad Ivanov care-l joacă pe Ivanov şi rămân Vlad Ivanov. Altminteri, noi, actorii, am ajunge la spital, la psihiatrie.

Ai mai jucat Cehov, ai fost premiat cu Uniter pentru rolul din „Un duel".

Da, am mai jucat Cehov, dar e prima dată când lucrez cu Andrei. Îl ştiam din „Trilogia antică", am fost la repetiţii atunci, la Teatrul Naţional, şi am fost fascinat. Andrei e un artist desăvârşit, un om excepţional. Sunt emoţionat de tot ceea ce facem împreună, mai ales că am alături o pleiadă de actori atât de buni.

Piesa vorbeşte despre drama şi singurătatea conjugală, despre prăpastia dintre aparenţă şi esenţă.

Ştiam că „Ivanov" e una dintre piesele de început ale lui Cehov (n.r.- 1887), una dintre cele mai bune. Cehov a  scris-o în zece zile şi, mai târziu, a rescris-o. Textul merge până în străfundurile sufletului uman cu introspecţia. Montarea lui Andrei Şerban e uşor atemporală. Trăirile, stările prin care trec Ivanov şi personajele din piesă sunt absolut contemporane.

Ce însemna Ivanov pentru tine înainte de această întâlnire?

Andrei Şerban  a încercat de la început să scoată textul din zona melodramei, pentru că există acest risc şi pentru actor, şi pentru regizor: să faci o montare şi un rol melodramatice, uşor lacrimogene. Andrei a dus spectacolul spre o zonă expresionistă. Introspecţia lui Andrei Şerban merge mult în străfundurile sufletului uman, nu rămâne la pojghiţa de suprafaţă.

Prin ce te-a pus în dificultate Andrei Şerban?

Nu e un joc la prima mână, ci un joc pe muchie. Nu ştii dacă să plângi sau să râzi. E un joc extrem de bine cântărit. E foarte dificil să joci aşa, însă tocmai în asta constă frumuseţea.

Tu, care ţi-ai transformat rolurile secundare într-unele principale, eşti acum în prim-plan într-un film al lui Constantin Popescu jr.

În „Principii de viaţă", fac primul meu rol principal în film. Pelicula explorează viaţa unui bărbat trecut de patruzeci de ani. A fost prezentată anul trecut la San Sebastian, iar premiera românească va avea loc în aprilie. Teatrul rămâne prima dragoste, dar rămân un actor mobil. Un actor de film care nu face teatru e mai sărac. Sunt tehnici diferite: dacă în film te concentrezi pe termen scurt, în teatru ai mai mult timp să-ţi găseşti personajul. Dacă în film repeţi înainte şi ce-ai tras pe peliculă aşa rămâne, în teatru ai şansa cu fiecare spectacol să-ţi împlineşti personajul. Dacă eşti bântuit de gândurile personajului tău poţi să-l îmbogăţeşti la fiecare reprezentaţie. Lucrăm cu Andrei, în fiecare zi, ore întregi, găsim nuanţe noi, avem cinci-şase variante la o scenă, renunţăm pe rând, până o găsim pe cea mai bună.

Neuitat, în domnul Bebe

- Cariera lui Vlad Ivanov (41 de ani) este legată de filmul lui Cristian Mungiu, „432", distins cu Palme d'Or la Cannes în 2007, în partitura „dnului Bebe".
- A mai jucat în „Poliţist, adjectiv" (2009), „Concertul" (2009) şi „Amintiri din Epoca de Aur 2" (2009).
- Interpretează rolul „tatălui" în scurtmetrajul „Little Red", de Eva Pervolovici, care va fi anul acesta în secţiunea Berlinale Talent Campus.

Rebengiuc: „Teatrul românesc trebuie să învețe maghiara"

image

Mirela Oprişor, alături de Victor Rebengiuc Foto: P. Tănase

În „Iulius Cezar" (1968), în regia lui Andrei Şerban, aţi interpretat, tot la Bulandra, un Brutus inocent. Vă reîntâlniţi cu Andrei Şerban după 43 de ani...

Victor Rebengiuc: Andrei era foarte tânăr când a montat piesa şi am căutat împreună să-i înţelegem evoluţia acestui idealist, Brutus, atât de inocent în fond. Eram şi atunci impresionaţi de mijloacele de expresie inovatoare ale lui Andrei. Mai târziu am văzut un spectacol care m-a bulversat şi pe mine, „Trilogia antică". A fost o montare extraordinară.

Cum vă provoacă rolul  Şabelski, din „Ivanov"?

Rolul meu e... de tâmpit. Un om înrăit de viaţă, cu o gură rea, un nobil scăpătat, care trăieşte din mila unei rude. Andrei  creează o altfel de lume, cu un fel de goliciune, cu un hău imens.

Aţi jucat şi dvs., de două ori, în „Unchiul Vania". Cu ce v-a surprins Andrei Şerban în montarea de la Teatrul Maghiar din Cluj?

Andrei a făcut un „Unchiul Vania" extraordinar acolo. Cred că este cel mai bun spectacol al lui din România, de la „Trilogia antică" încoace.  Trupa maghiară de la Cluj este senzaţională, foarte disciplinată şi foarte profesionistă, cu un nivel egal şi înalt la foarte mulţi actori. Mi-a plăcut recent şi „Strigăte şi şoapte", montat de Andrei, tot cu ei, la Cluj. Teatrul românesc trebuie să înveţe maghiara, să înveţe ce înseamnă seriozitatea.

Info

„Ivanov" de A. P. Cehov
- Teatrul „Lucia Sturdza Bulandra" din Bucureşti
- Sala „Toma Caragiu"
- Traducere­: Dana Dima
- Adaptare scenică şi regie: Andrei Şerban
- Decor: Octavian Neculai
- Costume: Carmencita Brojboiu
- Cu: Vlad Ivanov, Mirela Oprişor, Victor Rebengiuc, Marius Manole, Alex Pavel, Ioana Anton etc
- Repetiţii cu public: 26, 27, 28 şi 29 ianuarie
- Premieră: 30 ianuarie
 -Preţul biletelor: la categoria I - 26,50 lei, iar la categoria a II-a -13,25 de lei.

Citiţi miercuri, în „Adevărul literar & artistic" un reportaj din timpul repetiţiilor de la spectacolul „Ivanov", cu Andrei Şerban.




Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite