VIDEO Un Hamlet avangardist

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Festivalul Internaţional Shakespeare s-a încheiat aseară, la Bucureşti, cu un spectacol-experiment postmodern al ansamblului The Wooster Group din New York, Statele Unite. Proiecţii video, ecrane, voci masterizate, paşi înainte şi înapoi, imagini cu Richard Burton (Hamlet în 1964), peste care s-a suprapus un teatru al erei digitale şi tehnologice.

Bucureştenii au avut parte timp de patru zile de un spectacol „Hamlet" inedit, care a spart toate canoanele clasice, în închiderea Festivalului Shakespeare. Susţinut de celebra trupă The Wooster Group din New York, spectacolul a avut patru reprezentaţii, de joi până duminică, la Teatrul Bulandra, la sala „Toma Caragiu" din Bucureşti.

The Wooster Group a devenit celebru pentru deconstrucţia radicală a textelor, folosirea masivă a tehnologiilor multimedia şi abordarea subversivă a problematicii identitare.

Fondat de regizoarea Elizabeth  LeCompte în 1975, grupul a dus la extrem experimentele radicale postmoderne, aflate la răscrucea dintre teatru, dans şi arte vizuale, inserturile digitale şi tehnologice fiind cu adevărat spectaculoase. „Stand by" apărea pe nişte ecrane, în timp ce se rezolvau micile probleme tehnice din timpul proiecţiilor de joi seară de la Bulandra.

„Mă simt ca în «Star Trek»"

Montarea porneşte de la un spectacol care l-a avut ca protagonist pe Richard Burton, în 1964, şi de la filmul care a reconstituit ulterior această transpunere scenică. Noul Hamlet modern, al erei digitale, este interpretat de Scott Shepherd.

Actorii sunt ca nişte păpuşi mecanice, cu voci masterizate şi robotizate, făcând paşi înainte şi înapoi, într-o încercare de a spaţializa mişcările pe ritmul replicilor. Ei ascultă în căşti vocile originare din film şi îşi suprapun peste acestea propriile vorbe în timp real. Imaginile din film, alb-negru, se blurează, într-un efect de „fade out" năucitor, în care contează numai „action, forward, backward".

„Mă simt ca în «Star Trek», riscul este ca, excedat de digitalizarea şi tehnologizarea excesive, de vocile suprapuse, să nu mai am nicio emoţie", spunea un spectator.

Teatru din filmul unui teatru

Când filmul înlocuia teatrul, ca formă dominantă de artă în SUA, „Hamlet"-ul lui Richard Burton, jucat pe scenă în 1964, a fost transpus in film. „A fost înregistrat în direct, din 17 unghiuri diferite de filmare şi a rulat timp de numai două zile, în 2.000 de cinematografe din SUA. Ideea era transpunerea experienţei teatrale în direct în faţa a mii de privitori, în mod simultan. Acest fenomen era promovat ca o nouă formă de artă denumită «Teatro-film»", a spus regizoarea Elizabeth LeCompte, care a susţinut sâmbătă dimineaţă şi o conferinţă la Institutul Cultural Român (ICR).

„În «Hamlet-ul» nostru, ne întoarcem la teatru, de la filmul unui teatru. Încercăm să răsturnam procesul, reconstruind o piesă de teatru ipotetică din fragmentele de film editat. Noi «acoperim» filmul, canalizând în mod intenţionat vocile şi mişcările înregistrate din producţia din 1964", a precizat regizoarea.

Bugetul Festivalului Shakespeare a fost în total de peste 600.000 de euro: Ministerul Culturii a contribuit cu peste 240.000 de euro, ICR - cu 168.00 de mii de euro, iar Primăria Capitalei - cu aproape 100.000 de euro.

Atât Bucureştiul, cât şi Craiova au avut, fiecare, câte un bonus în cadrul Festivalului, început, sub semnul constelaţiei „Hamlet", la 23 aprilie şi încheiat aseară: The Wooster Group a jucat numai în Capitală, pe când „Hamlet"-ul celebrului regizor lituanian Eimuntas Nekrosius a fost reprezentat numai la Craiova, marţi, la 4 mai, la încheierea evenimentului din Bănie.

Celebritate în toată lumea

Începând cu 1975, regizoarea Elizabeth LeCompte a construit aproape 20 spectacole de teatru multimedia, printre care trilogia „Three Places in Rhodes Island" („Trei locuri în Rhodes Island") sau „Who's Your DADA?", comandat de MoMa, pentru a încheia expoziţia Dada din 2006.

Elizabeth LeCompte, în colaborare cu actorii şi echipa tehnică, a creat peste 30 de producţii de teatru, film şi video, incluzând „Rumstick Road" (1977), „Brace Up!" (1991), bazat pe adaptarea lui Paul Schmidt a piesei „Trei surori" a lui Cehov, „House/Lights" (1999).

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite