Tendinţele dansului contemporan

0
Publicat:
Ultima actualizare:

La Bucureşti se desfăşoară, între 14 şi 19 octombrie, evenimentul internaţional “eXplore dance festival”. Teatrul Naţional de Operetă “Ion Dacian”, Teatrul Nottara, Teatrul Metropolis şi Librăria Cărtureşti vor găzdui spectacolele şi întâlnirile cu artiştii.

Organizat de Fundaţia Artlink, Festivalul internaţional de dans contemporan de la Bucureşti, aflat la a treia ediţie, are ca temă “Sharing”. Este gândit ca modalitate de comunicare între coregrafii şi dansatorii din România, Germania, Bulgaria, Turcia, Belgia, Portugalia, Franţa.

Opt spectacole, dintre care o pemieră româno-portugheză, “Follow the Summer”, în coregrafia Mihaelei Dancs şi a lui Rui Catalo. Festivalul va fi deschis mâine-seară, la Teatrul Naţional de Operetă, cu spectacolul “Meat Market” (Piaţa de carne), al coregrafului elveţian Marcel Leemann, nume bine cunoscut specialiştilor şi iubitorilor dansului din Germania, Belgia şi Elveţia.

Dansul explorează viaţa zilnică

Dintre coregrafii străini prezenţi la festival, se detaşează Maja Delak, care are, ca şi Vava Ştefănescu, şi o bogată experienţă de teatru. Este fondatoarea Institutului EMANAT, destinat afirmării dansului contemporan, şi a revistei “Transitions series”.

Majoritatea spectacolelor propuse explorează două direcţii: noile concepte artistice ale domeniului şi aspecte ale vieţii cotidiene contemporane. De la o abordare cu tentă filosofică, ca în “8 days a week” de Eduard Gabia la maladiile incurabile, ca Alzheimerul, din spectacolul deja amintit al Mihaelei Dancs şi Rui Catalao, viaţa devine subiect de gândire şi realizare estetică.

Integrarea dansului contemporan într-o viziune socio-estetică este declarată în “50/50” semnat şi interpretat de Mette Ingvartsen (Belgia). Spectacolul se constituie într-un manifest: “Manifestul DA”, ce aminteşte declaraţiile avangardei.

Manifest estetic contemporan

“Da virtuozităţii redefinite/ Da conceptualizării experienţei, stărilor şi senzaţiilor/ Da materialităţii, efortului fizic/ Da implicării performerului şi spectatorului/ Da exprimării/ Da excesului/ Da invenţiei (oricum ar fi ea posibilă/ Da expresiei fără nume, cifrabilă şi descifrabilă/ Da unicităţii/ Da non-sensului, ilogicului/ Da sistematizării principiilor în locul sistemelor logice fixe/ Da mişcării «conceptului clar» în spatele performance-ului propriu-zis/ Da metodologiei şi procedurii/ Da animaţiei/ Da stilului ca rezultat al procedurii şi particularităţii unei propuneri/ Da complexităţii”.

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite