VIDEO Teatrul imprevizibil cucereşte Bucureştiul

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Regizori inovatori, români şi străini, vor prezenta montările lor neconvenţionale, între 30 octombrie şi 7 noiembrie,  la cea de-a 20-a ediţie a Festivalului Naţional de Teatru din Capitală. Argentinianul Rodrigo Garcia, italianul Romeo Castellucci, polonezul Krysztof Warlikowski, dar şi regizorii români dau un suflu original teatrului contemporan.

Criticul Cristina Modreanu a selectat producţii străine, reprezentative pentru dinamica teatrului de azi, dar şi câteva dintre cele mai incitante spectacole româneşti ale momentului.

„20/20", spectacol regizat de Gianina Cărbunariu, la Studio Yorick din Târgu Mureş, după propriul text, are distribuţia formată pe jumătate din actori români şi pe jumătate din actori maghiari.

Citiţi şi: Teatrul TV revine după o pauză de 15 ani

Regizoarea a încercat, după o serioasă documentare, să sublinieze criza comunicării, care a dus la sângerosul conflict interetnic din 19 martie 1990, de la Târgu Mureş. Spectacolul a fost programat la 31 octombrie, de la ora 17.00 şi de la ora 20.00, la Teatrul Naţional „I.L. Caragiale", Sala Atelier.

O altă producţie care sparge clişeele este „Aici, la porţile beznei", după Euripide (Teatrul Naţional din Iaşi), în regia lui Mihai Măniuţiu. Spectacolul are o coloană vertebrală muzicală formată din manele, lucru care a stârnit stupoare în rândul publicului, la premiera oficială.

Montarea modernă, care satirizează decăderea societăţii de consum, aduce televizoarele cu plasmă, motocicletele şi mobilierul de birou în Grecia antică şi poate fi văzută joi, 4 noiembrie, de la ora 18.00 şi de la ora 21.30, în Sala Mare a Teatrului Naţional din Bucureşti.

În „Aniversarea", spectacolul Teatrului Nottara din Bucureşti, regizorul Vlad Massaci utilizează camera video şi puterea de evocare a gros-planului, pentru a decodifica trăirile puternice ale personajelor, dar şi timpul real pentru a spune o poveste. Puteţi vedea o mostră de teatru foarte direct, luni, 1 noiembrie, de la ora 21.30 şi duminică, 7 noiembrie, de la ora 17.30, la Nottara.

Gimnastica lui Hamlet

Un alt spectacol care vrea să reviogoreze teatrul este „Hamlet", după Shakespeare, montat de Uray Peter la Studio M, în Sfântu Gheorghe. Regizorul se foloseşte de minimalismul teatrului non-verbal, pentru a oferi senzaţii noi în receptarea celei mai spuse poveşti.

Uray combină elemente folclorice cu dansul şi gimnastica. Miercuri, 3 noiembrie (ora 20.30) şi joi, 4 noiembrie (ora 20.00), puteţi vedea acest spectacol în sala Atelier a Teatrului Naţional din Bucureşti.

Dacă vreţi să vă sufocaţi, la propriu, în decorul unui spectacol de teatru, mergeţi la „Herr Paul", de Tankred Dorst, în regia lui Radu Afrim. Scenografia Iulianei Vâlsan, împinsă la câţiva centimetri distanţă de spectatorii aflaţi chiar pe scenă, este imaginea claustrării în cea mai pură formă a ei. Producţia Teatrului Tineretului din Piatra Neamţ are programate două reprezentaţii, joi, 4 noiembrie, de la orele 18.00 şi 21.00, la Teatrul Odeon.

Nu rataţi „Strigăte şi şoapte", de Ingmar Bergman, spectacol montat de Andrei Şerban la Teatrul Maghiar de Stat din Cluj! Regizorul porneşte de la filmul cu acelaşi nume, pentru a arăta prin ce mecanisme se conturează o capodoperă. Prin intermediul teatrului, el pune „pauză" în interiorul filmului, prezentând dialogurile dintre Bergman şi actori şi relaţiile lor tensionate.

Actorii fac un efort considerabil, jucând două categorii de personaje. Spectacolul poate fi văzut marţi, 2 noiembrie (ora 21.00) şi miercuri, 3 noiembrie (ora 18.00), la Teatrul Odeon. Producţiile sunt incluse în secţiunea „Romanian Showcase".

Actori la mâna hazardului

Teatrul Naţional din Craiova va prezenta în festival „Odysseia", în regia lui Tim Carrol, sâmbătă, 30 octombrie (ora 18.30) şi duminică, 31 octombrie (ora 19.30), la Teatrul Odeon. Fiecare reprezentaţie este diferită de cea precedentă.

Actorii comunică cu publicul şi sunt influenţaţi direct de alegerea pe care o fac spectatorii din primul rând. Aceştia extrag dintr-o urnă bucăţele de ceramică pe care sunt înscrise indicaţii diferite. Apoi, fiecare dintre cele 24 de cânturi ale operei va fi povestit de câte un actor într-un fel diferit, într-o lumină de scenă diferită şi folosind alte obiecte - beţe, cercuri, măşti etc.

Mari spectacole europene, în festival

„Regele moare“,  în regia lui Silviu Purcărete   Foto: Jayne Morley



Marea Britanie, Polonia, Italia şi Franţa vor fi reprezentate prin spectacole provocatoare în festivalul care începe la Bucureşti în acest weekend.

Regizorul şi coregraful britanic Billie Cowie aduce în Capitală un spectacol cum nu s-a mai văzut pe scenele din România. Spectatorii dornici să intre în lumea 3D vor primi ochelari speciali pentru a participa la un exerciţiu de imaginaţie în care teatrul şi filmul se combină cu artele vizuale, poezia şi muzica. „Trilogia stereoscopică" va avea câte nouă reprezentaţii în trei seri ale festivalului, începând cu ora 19.00, în datele de 31 octombrie, 1şi 2 noiembrie.

Sala Mare a TNB va găzdui marţi, 2 noiembrie (ora 20.00) şi miercuri, 3 noiembrie (ora 18.00) spectacolul „Dibuk", semnat de regizorul polonez Krzysztof Warlikowski, colaborator al lui Peter Brook şi artist care se bucură de apreciere unanimă în Europa.

Având o frumoasă carieră festivalieră, producţia propune o abordare inedită a Holocaustului, din dorinţa de a face mai mult decât să stârnească lacrimi. Publicul din România va putea urmări un spectacol cu o durată care depăşeşte două ore, fără pauză, care-l va pune faţă în faţă cu sufletele evreilor ucişi într-un genocid absurd.

Suprarealismul lui Castellucci

Pe cu totul alt tip de problematică este construită producţia italianului Romeo Castellucci „Hey Girl", care va avea două reprezentaţii, în zilele de 3 noiembrie (ora 21.00) şi 4 noiembrie (ora 20.30), la Sala Izvor a Teatrului Bulandra. 

Incursiune cu accente suprarealiste în trecerea de la starea de adolescentă la cea de femeie, spectacolul regizorului italian este una dintre atracţiile acestei ediţii a FNT. Spectatorii pot face cunoştinţă cu o artă în care sunetul joacă un rol important, alături de elementele teatrului de avangardă.

„Regele moare", de Eugène Ionesco, coproducţia internaţională regizată la Paris de Silviu Purcărete, va avea două reprezentaţii în ultimele zile ale festivalului, sâmbătă, 6 noiembrie şi duminică, 7 noiembrie, la aceeaşi oră, 21.30, la Sala Izvor a Teatrului Bulandra.

Două premiere în FNT

Doi dintre cei mai impresionanţi regizori europeni ai momentului au montat anul acesta în România: Matthias Langhoff la Teatrul Magiar de Stat din Cluj-Napoca şi Rodrigo Garcia la Teatrul Naţional din Timişoara. Estetica lui Langhoff este suma unor mijloace de expresie convergente: fotografia, proiecţia de film, referinţa la alte opere teatrale sau cinematografice, interactivitatea, decorurile şi costumele cu multe detalii.

El va prezenta „Măsură pentru măsură" de William Shakespeare sâmbătă, 30 octombrie, ora 18.30 şi duminică, 31 octombrie, ora 18.00, la Sala Izvor a Teatrului Bulandra.  Născut în Argentina, dar stabilit la Madrid, Rodrigo Garcia a câştigat, în 2009,  Premiul „Noi Realităţi Teatrale".

El va prezenta „Interzis accesul animalelor" (un spectacol în care arată că violenţa a devenit o banalitate cotidiană),  la Opera Naţională,
marţi 2 noiembrie, ora 18.00 şi miercuri, 3 noiembrie, ora 21.00.

„Regele moare“,  în regia lui Silviu Purcărete   Foto: Jayne Morley
Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite