Tandarica - un loc de vis pentru copii

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Teatrul Tandarica a inaugurat, joi, la sarbatorirea a 60 de ani de la infiintare, sala complet renovata din Piata Lahovari si a decernat trei premii de excelenta unor personalitati din domeniul

Teatrul Tandarica a inaugurat, joi, la sarbatorirea a 60 de ani de la infiintare, sala complet renovata din Piata Lahovari si a decernat trei premii de excelenta unor personalitati din domeniul animatiei. Sala Lahovari se deschide din nou spectatorilor dupa zece luni - o perioada destul de lunga intrucat structura spatiului a fost regandita, iar lucrarile au vizat nu doar modernizarea, ci si reconditionarea unei aripi de cladire cu infiltratii puternice de apa. Acum, foaierul si sala nu mai sunt despartite de un zid, ci legate de scari si, pentru copii, de o mica pasarela. Bancutele de lemn si panourile in culori foarte vii ce acopera peretii completeaza cadrul gandit pentru publicul teatrului de papusi si marionete. Proiectul de renovare a salii a fost realizat arhitectul Octavian Neculai, cel care s-a ocupat si de Sala Studio a Teatrului de Comedie, Sala "Toma Caragiu" a Teatrului Bulandra si Teatrul "Ion Creanga". Potrivit directorului Teatrului Tandarica, Calin Octavian Mocanu, costurile reabilitarii se ridica la circa cinci miliarde de lei. Cat priveste cealalta sala a teatrului, de pe Calea Victoriei, in vara se va realiza o analiza seismica a imobilului. "Din cate stim noi, spatiul este impropriu pentru copii sa calce macar acolo", a declarat pentru Mediafax Mocanu. In sala renovata, au intrat, joi, nu numai copii pentru premiera spectacolului "Mica sirena" dupa Hans Christian Andersen, ci si profesionisti ai artei animatiei pentru ca Teatrul Tandarica si Uniunea Internationala a Artistilor Marionetisti Romania - UNIMA au inmanat premiile de excelenta pe anii 2004 si 2005. Primul a revenit lui Liviu Steciuc, directorul Teatrului de Papusi Arlechino din Brasov, iar cel de-al doilea lui Valeriu Simeon, actor care a jucat mai bine de 50 de ani pe scena de la Tandarica. De asemenea, a fost anuntat laureatul premiului pe 2006: Margareta Niculescu, directorul Teatrului Tandarica in perioada 1949-1984 si presedintele de onoare al UNIMA. Teatrul Tandarica a fost fondat intr-o perioada tulbure, la sfarsitul celui de-al doilea razboi mondial, sub inaltul patronaj al Regelui Mihai. Prima sa sectie a fost cea de marionete, in timp ce sectia de papusi a fost creata in 1949 de Margareta Niculescu. Inima teatrului la infiintare si mult timp dupa aceea a fost Dorina Tanasescu, care a avut o contributie majora si la intemeierea, in 1990, a sectiei Papusi/Marionete a Universitatii de Arta Teatrala si Cinematografica.

Spectacolul nevazut al marionetelor
Regizorul Cristian Pepino, dirijorul din umbra
Zilele acestea, cand aniversarile se tin lant la Teatrul Tandarica - cu premiere, cu spatii proaspat renovate si evenimente special dedicate celor mici - a fost lansata si o carte ceva mai speciala. Lucrarea cunoscutului regizor Cristian Pepino intitulata Tehnica teatrului de animatie (UNATC Press), un manual dedicat celor ce vor sa devina papusari, este mai mult decat atat. Citindu-l pe Cristian Pepino intelegi cat de greu este sa construiesti miracolul pe scena, sa creezi cu ajutorul tehnicii, care e suportul imaginatiei, o farama de mister, element esential in teatru. Intr-un fel, iti face rau sa participi la dezvaluirea mecanismelor intime, atat de minutios puse la punct de papusari pentru ca marionetele si papusile lor sa prinda viata spre bucuria publicului. Ca simplu spectator, constati ca nu ti-a trecut niciodata prin cap cate tipuri de papusi exista, cat de diferite sunt mecanismele prin care ele sunt puse in miscare, cum anume sunt ele construite si cum functioneaza in contextul spectacolului. Dar aceasta carte, care se adreseaza in primul rand celor ce vor sa se alature echipelor din spatele acestor papusi, le spune ceva important si celor ce nu au de-a face direct cu meseria respectiva: ii ajuta sa admire in cunstinta de cauza rezultatul acestei munci, spectacolul, in care nu se vad toate "firele" ascunse dezvaluite in carte. Faptul ca ele nu se vad inseamna ca sunt bine construite si asamblate, ca tehnica este stapanita in folosul artei. Un lucru e sigur: e bine sa ne amintim ca in afara spectacolului pe care il vedem exista intotdeauna si un spectacolul nevazut, uneori la fel de pasionant.

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite