TIFF, raiul iubitorilor de film

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Peliculele şi evenimentele desfăşurate la Transilvania International Film Festival de la Cluj-Napoca atrag un public numeros. Oraşul este împodobit cu steaguri şi afişe cu sigla festivalului, iar chipul regizorului Corneliu Porumboiu – anul acesta, imaginea evenimentului —, îmbrăcat în fotbalist, este omniprezent.

În faţa cinematografelor este mereu aglomeraţie, chiar şi filmele necunoscute rulează cu sala plină. Terasele sunt aglomerate, fie că este duminică, fie că este mijlocul săptămânii, iar cinefilii nu se lasă speriaţi de vremea toridă.

Majoritatea turiştilor vorbesc despre filme, în timp ce clujenii se refugiază de puhoiul de vizitatori într-un loc pe care-l ştiu doar ei, precum terasa de la punctul de observaţie Belvedere.

Într-o pizzerie, două americance discutau despre finalul seriei „Harry Potter" (cu ultimul film programat pentru lansare la sfârşitul lui iulie), recapitulând povestea, în timp ce făceau poze la mâncărurile gustate.

Luni, în parcarea din faţa Teatrului Maghiar, a început prima reprezentaţie la TIFF a spectacolului ­„Autobahn", de Neil LaBute, în regia Mihaelei Sîrbu.

La fiecare dintre cele cinci reprezentaţii există un număr limitat de spectatori - 18 -, iar formatul este unul neobişnuit. Piesa se joacă în şase maşini, care pornesc din parcare în locuri diferite din Cluj - actorii stau pe locurile din faţă şi trei spectatori în spate.

Amatorii de proiecţii în aer liber au avut două opţiuni. Faţă de ecranul din Piaţa Unirii, comod, unde puteau sta pe scaune, la nou-deschisul Mănăştur Open Air, lumea a stat în fiecare seară aşezată pe iarbă sau pe asfalt.

Tot în weekend, s-au proiectat două superbe filme 3D, aparţinând marilor regizori germani Wim Wenders şi Werner Herzog.

Film de 1.000 de dolari

Duminică seară au avut loc proiecţiile primelor două pelicule din competiţia ­TIFF 2011, „Proiectul fără titlu al lui Khartik Krishnan" şi „O sâmbătă obişnuită". Pe primul, directorul artistic al festivalului, Mihai Chirilov, l-a numit cel mai neobişnuit film dintre cele 12 care concurează pentru premiul de 15.000 de euro. „Proiectul fără titlu al lui Khartik Krishnan" se poate lăuda că este cel mai ieftin film indian produs vreodată. El a avut un buget de 1.000 de dolari, este 100%  independent şi ­n-are nici cea mai vagă legătură cu Bollywoodul.

Tânărul regizor Srinivas Sunderrajan a fost prezent la proiecţie şi a răspuns ulterior la întrebări din public. Sunderrajan a lucrat la acest film 30 de zile,  în weekenduri, pe parcursul unui an întreg. Pelicula cu nume foarte lung este povestea producerii chinuite a unui scurtmetraj, iar personajele sunt regizorul, chiar Sunderrajan, şi scenaristul, Khartik Krishnan din titlu, interpretate de actori. „Proiectul... " este despre un film care n-a mai fost terminat niciodată, pentru că şi actorii l-au părăsit, pentru Bollywood, aşa cum a povestit regizorul la sesiunea de întrebări şi răspunsuri de după proiecţie.

Filmul din competiţie a fost precedat de primul scurtmetraj din secţiunea „Shadow Shorts". Este vorba despre „Pescuit nocturn", primul film realizat integral cu un iPhone 4, câştigător al Ursului de Aur la Berlin. Scurtmetrajul regizat şi scris de fraţii Chan-kyong Park şi Chan-wook Park (regizorul „Oldboy") este un mariaj interesant între tehnologia de ultimă oră şi tradiţiile şi ritualurile vechi din Coreea de Sud.

Cinema şi istorie

O capodoperă a cinematografului fascist din Italia mussoliniană, filmul „Odessa în flăcări", care va fi mâine proiectat la TIFF, a fost distrus de autorităţile bolşevice, după ce soarta războiului s-a întors, din păcate, în favoarea lor, pentru că prezenta ororile acestora şi drama refugiaţilor din Basarabia în timpul celui de-al Doilea Război Mondial. „Odessa în flăcări", regizat de un italian, Carmine Gallone, a câştigat în 1942 marele premiu la Festivalul de Film de la Veneţia.

„Odessa în flăcări", proiecţie specială

„Odessa în flăcări", cunoscută şi drept „Cătuşe roşii", va fi proiectată într-un cadru special, la Castelul Banffy, în aer liber, în această seară, de la ora 21.30. Coproducţia româno-italiană, considerată o capodoperă, ce datează din 1942, a fost descoperită în arhivele italiene în urmă cu câţiva ani, atunci când nimeni nu mai avea speranţe s-o găsească.

Michele Placido nu scapă de Cattani

Actorul Michele Placido a primit, sâmbătă, Premiul ­TIFF pentru Întreaga Carieră, oferit unei Personalităţi din Cinematografia Europeană. Placido a venit la Cluj în calitate de regizor al filmului „Vallanzasca", în care joacă şi Monica Bârlădeanu. „Vallanzasca" a fost proiectat în aer liber, în Piaţa Unirii, iar lui Placido i s-a decernat distincţia în faţa publicului, după care actorul şi-a făcut apariţia şi la o petrecere privată, alături de Monica Bârlădeanu,şi a fost prezent la o întâlnire informală cu presa şi publicul, duminică la prânz, la TIFF ­Lounge. Aproape toate întrebările care i s-au adresat aveau legătură cu „Caracatiţa" sau cu Mafia italiană, iar Placido, care a ţinut să menţioneze la început că este doar „masca lui Corrado Cattani", şi nu comisarul însuşi, le-a răspuns, răbdător şi politicos, tuturor. Majoritatea celor din public erau femei trecute de vârsta a doua, care-l priveau cu adoraţie pe italianul de 65 de ani. Acesta  a încercat să schimbe subiectul de câteva ori, dar nu a reuşit, aşa că „Piovra" a monopolizat întreaga conversaţie.

Preferă personajele negative

Actorul a promis că se va întoarce la Cluj, anul viitor, cu copiii săi, şi va sta pe toată durata festivalului. „Voi vorbi cu fiul meu cel mare, ­Michelangelo, să vină chiar marţi la Cluj, pentru a prinde ultimele cinci zile ale TIFF", a mai spus Placido. Însă doamnele din public nu erau mulţumite. Mai multe i-au vorbit în italiană, fără a-i pune întrebări, şi i-au mulţumit pentru că le-a schimbat „viaţa". Placido s-a arătat recunoscător şi a mărturisit că preferă personajele negative şi explorările răului din fiecare om.

„Sunt convins că TIFF va exploda la nivel european peste doi ani. Îmi încurajez colegii din Italia şi Franţa să vină la TIFF. Voi vorbi cu actorii francezi Daniel Auteuil şi Mathieu Kassovitz, cu care voi face un film în acest an în Franţa, să vină şi ei la ­TIFF", a mai declarat celebrul interpret al comisarului „fără teamă şi prihană" Cattani. „Peste zece ani, când va avea loc globalizarea tehnologiei, mi-e teamă că toate filmele vor fi la fel şi nu cred că este bine ca acest lucru să se întâmple", consideră actorul şi regizorul italian.

"Berlusconi a declarat că nu i-a plăcut «Caracatiţa» pentru că a oferit o imagine negativă a Italiei în lume. A fost o chestiune politică."
Michele Placido
actor

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite