Romanii iau lectii de la specialistii britanici in patrimoniu

0
Publicat:
Ultima actualizare:

O delegatie britanica de experti in conservarea patrimoniului cultural, aflata in vizita in Romania pentru a studia oportunitatile de afaceri odata cu desemnarea orasului Sibiu drept capitala

O delegatie britanica de experti in conservarea patrimoniului cultural, aflata in vizita in Romania pentru a studia oportunitatile de afaceri odata cu desemnarea orasului Sibiu drept capitala culturala europeana, a sustinut ieri un seminar la Ministerul Culturii si Cultelor. Dezbaterea "Turismul, patrimoniul cultural si muzeele", organizata de Consiliul Britanic, impreuna cu Ambasada Britanica si cu sprijinul Ministerului Culturii si Cultelor, a fost inca o ocazie pentru cei prezenti de a sesiza diferentele "ca de la cer la pamant" dintre modul in care sunt tratate problemele din domeniu de catre specialistii britanici si modul neaos, dambovitean. Dupa balmajeala functionarilor din minister cu privire la "ultimele realizari", expertii britanici si-au sustinut propriile prezentari, cateva trasaturi importante remarcandu-se in opozitie cu modul in care sunt privite, de obicei, chestiunile de patrimoniu in Romania. In primul rand, britanicii par sa vada in fiecare monument, muzeu sau sit arheologic o oportunitate de afacere care sa ii permita acestuia sa se auto-sustina, fara a mai apela la banii de la stat. Apoi, interventiile, departe de a se pierde in abstractiuni si teorii, au tratat, de regula, cazuri concrete. Astfel, probleme precum "in ce fel trebuie prezentata o destinatie culturala", sau cum se desfasoara parteneriatele public-privat, au fost ilustrate cu cazuri reale semnificative. Mai mult, britanicii nu s-au ferit sa prezinte si esecurile, acestea constituind exemple bune cu privire la ce anume nu trebuie facut. Povestea britanica a reusitei transformari a unui monument istoric in destinatie turistica prevede cateva etape care pentru romani par sa nu existe: realizarea unui studiu de piata referitor la monument, sondaje cu privire la modul in care este perceput de catre public, corecta pozitionare pe piata a "destinatiei turistice" in raport cu publicul tinta, ceea ce presupune si adecvarea discursului la acest public. Subliniind potentialul unor zone precum cea a Sibiului, britanicii le-au mai vorbit romanilor despre managementul siturilor istorice, sistemele atractive de expunere muzeala, realitatea virtuala si grafica 3D pentru patrimoniul cultural, activitati comerciale pentru obiectivele turistice si de patrimoniu etc. Dincolo de interesul pe care specialistii romani, veniti in numar mare la discutii, au dat semne ca il manifesta, momentul in care asemenea metode vor fi aplicate pare extrem de indepartat. Romania inca este in stadiul in care specialistii abia pot sa opreasca buldozerele ce rad de pe fata pamantului monumentele istorice.

Cultură



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite