Radu Afrim: "Cioran este un scriitor pop"

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Regizorul a declarat, în exclusivitate pentru ziarul "Adevărul", că nu a ştiut că se dau premii la Avignon Din 900 de spectacole, montarea lui Radu Afrim a câştigat Premiul "Coup de Coeur

Regizorul a declarat, în exclusivitate pentru ziarul "Adevărul", că nu a ştiut că se dau premii la Avignon

Din 900 de spectacole, montarea lui Radu Afrim a câştigat Premiul "Coup de Coeur de la Presse" la Festivalul Avignon Off, desfăşurat între 10 iulie şi 2 august.

Spectacolul "Mansarde à Paris/ Les Detours de Cioran" ("Mansardă la Paris cu vedere spre moarte"), regizat de Radu Afrim, după o piesă de Matei Vişniec, avându-l pe Emil Cioran personaj principal, a obţinut "Coup de Coeur de la Presse", în cadrul unei ceremonii care a avut loc la Palatul Papilor din Avignon, şi a fost deja cumpărat de mai multe teatre din Franţa.

Câştigătorul, premiat şi de UNITER în 2006 şi 2007, la categoria "cel mai bun regizor", ne-a mărturisit că, înainte de a fi prezentat la Avignon, spectacolul a fost văzut la Luxemburg, unde un juriu de profesionişti a decis ca spectacolul să reprezinte această ţară la festivalul din Franţa.

Romeo Castellucci, fabulos

Regizorul spune că a apucat să vadă esenţialul din festival, adică trei spectacole ale lui Romeo Castellucci, inspirate din Dante, pe care le-a calificat drept "fabuloase".

El promite că, până la întoarcerea sa "la lucru", pe 5 august, va merge "la derută", la câteva spectacole din secţiunea Off, deşi, recunoaşte el, "sunt mii de afişe pe străzi, nici nu ştii ce să alegi. Pentru cineva care n-a fost pe aici e greu de imaginat care e dimensiunea acestui festival. E o frenezie care poate deveni greu de suportat".

"În sală nu se aude niciun telefon"

Radu Afrim crede că media de vârstă a publicului din sală e mai ridicată decât în România. "Se pare că aşa e la Avignon. Dar e ok. Oamenii se bucură şi aici, ca la noi, când le vorbeşti despre lucruri în care se regăsesc, dacă le oferi emoţie, îţi sunt recunoscători.

Toţi se minunează însă de talentul şi energia lui Cojocaru (n.r. - actorul Constantin Cojocaru îl interpretează pe Cioran în spectacolul lui Radu Afrim). În sală, nu o să auzi niciun telefon sunând şi asta e o fericire. În schimb, lumea fotografiază, fără flash, imaginile spectaculoase.

Şi mai filmează. Ceea ce eu n-am reuşit să fac la Castellucci, de exemplu. Pentru că urgent cineva din spate mi-a pus mâna (grea) pe umăr.

Publicul e foarte atent la text. Chiar şi la fazele care se referă strict la România. Unii nu prea ştiu cine e Cioran. Sau ştiu vag. Însă Vişniec a scris textul în aşa fel încât aproape oricine are acces la un nivel sau altul de lectură. Plus doza de infantilism pe care i-am administrat-o eu...", adaugă Radu Afrim.

"Il y a des roumains dans la salle?"

Români în public n-au prea fost, remarcă regizorul. Cum şi-a dat seama de asta? "Cioran are o replică în care întreabă publicul <> , şi asta ca să le pună câteva întrebări mai dure eventualilor români...

Şi nu prea se aude <

Oamenii se bucură şi aici, ca la noi, când le vorbeşti despre lucruri în care se regăsesc. Dacă le oferi emoţie, îţi sunt recunoscători.
Radu Afrim,
regizor

"Am devorat Cioran în facultate"

Radu Afrim a devorat cărţile lui Emil Cioran pe vremea când era student al Facultăţii de Litere. Ar fi vrut să o facă în adolescenţă, ce-i drept, pentru că e o vârstă care se potriveşte mai bine cu aceste scrieri, însă nu prea avea atunci acces la el.

Şi acum mai deschide la întâmplare câte o pagină din Cioran. "Eu îl găsesc destul de < > pe acest mare stilist al limbii franceze. Şi scenografia pe care i-am cerut-o lui Mihai Păcurar e în această zonă. Post-pop art. Şi eu am momentele mele de scepticism, dar asta nu se vede în spectacol... În plus, e vară, iar producătorului i s-a sugerat elegant să renunţe la ultima parte din titlu - <> ."

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite