Presedintele CNA este de parere ca actionarii straini sunt paravanul unor romani "discreti"

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Campania Consiliului National al Audiovizualului pentru o mai mare transparenta in audiovizual a urmarit obtinerea numelor de actionari - persoane fizice la institutiile media din Romania. Dupa

Campania Consiliului National al Audiovizualului pentru o mai mare transparenta in audiovizual a urmarit obtinerea numelor de actionari - persoane fizice la institutiile media din Romania. Dupa indelungi insistente, perioada in care trusturile se ascundeau doar sub titulaturi de firme cu sedii in tari exotice s-a incheiat. Sub amenintarea sanctiunilor, radiourile si televiziunile au hotarat sa dezvaluie identitatea oamenilor care le detin actiunile. Din cele mai recente date obtiunte de CNA reiese ca piata romaneasca de media este un veritabil paradis al oamenilor de afaceri ciprioti, care detin pachete importante la mai multe societati. Astfel, aceleasi nume se regasesc printre proprietarii Alpha TV, Realitatea TV si Radio Total: Spyridon Hadjinicolaou (reprezentant al firmei Radoway Limited) si trio-ul Antis, Georgios si Stelios Triantafyllides ( de la A.T.S. Nominees Limited si A.T.S. Trustees Limited). Radoway Limited detine 65% din actiunile Alpha TV, precum si 29% din cele de la Realitatea TV. Astfel, Hadjinicolaou se afla intr-o situatie de ilegalitate, legea interzicand unei persoane care detine peste jumatate din actiunile unui post radio sau tv sa aiba mai mult de 20 de procente din actiunile unei alte societati media. De aceea, CNA a adresat o somatie omului de afaceri, pentru a-si reduce participarea pana la 20%, in cazul Realitatea TV. Nici alti patroni de import nu sunt straini de scena media neaosa: Kiss FM este detinut, in proportie de 99%, de catre britanicul Anthony William Ghee, iar la Realitatea TV firma elvetiana Bluelink Comunicazioni detine 55% din actiuni. Pe lista de actionari de la Prima TV sunt trecuti, printre altii, "Cristian Burci" si "Cristian Ionel Burci". Evident, sunt una si aceeasi persoana, lucru confirmat intr-o intalnire cu membrii CNA de catre reprezentantii Prima TV. Aceasta este, probabil, cea mai mica dintre ciudateniile observate in urma solicitarilor Consiliului. Presedintele CNA are mari rezerve in ceea ce priveste identitatea reala a actionarilor din media romaneasca, de la firme cu sedii in "zone obscure, care spun ele insele ceva". "Intalnim peste tot aceiasi ciprioti de bine. Eu nu cred ca ei sunt patronii, tot ai nostri se afla, probabil, in spatele lor". Care sa fie explicatia acestei "discretii" (ori "modestii") iesite din comun? "Un motiv ar putea fi procentele: daca ar aparea numele reale pe toate listele, ne-am afla in fata unor situatii de pozitie dominanta, ceea ce ar implica masuri legale. O alta explicatie ar fi aceea ca respectivii sunt persoane despre care publicul nu are o parere buna, ceea ce ar putea afecta credibilitatea si audienta acestor posturi. Ar mai putea fi vorba si despre o fuga de raspundere, fiindca una e sa sanctionezi un radiodifuzor roman, regimul unuia strain e diferit. Pot fi si unele aranjamente financiare, locurile in care au sediul respectivele firme beneficiind de regimuri fiscale mai avantajoase".

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite