Premii pentru o industrie editoriala saraca

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Ieri s-a incheiat cea de-a 11 editie a Targului International de Carte "Bookarest". Bilantul nu pare insa nici pe departe unul pozitiv: la aceeasi aglomeratie din anii precedenti, care a dovedit inca

Ieri s-a incheiat cea de-a 11 editie a Targului International de Carte "Bookarest". Bilantul nu pare insa nici pe departe unul pozitiv: la aceeasi aglomeratie din anii precedenti, care a dovedit inca odata ca spatiul nu este adecvat unei manifestari de asemenea dimensiuni, s-a adaugat o evidenta scadere a numarului de evenimente. Numarul extrem de redus al lansarilor de carte remarcabila, semn al unei crize editoriale (dupa cum se arata si in comunicatul oficial al organizatorilor) si absenta, spre deosebire de editiile trecute, a unor dezbateri despre piata editoriala, extrem de necesare in contextul actual, nu au putut decat sa nemultumeasca. In ultimile zile ale targului, asa cum era de asteptat, s-a inregistrat si cea mai mare densitate de vizitatori si de evenimente. Dintre acestea nu au lipsit premiile. Vineri a venit randul Ministerului Culturii si Cultelor sa acorde o serie de distinctii, unele mai mult decat discutabile, pentru "realizatorii" din domeniul cartii. Marele premiu, pentru intreaga activitate (insotit de 15 milioane de lei), i-a fost decernat lui Deak Ferenc (grafica de carte). Celelalte premii (in valoare de 10 milioane de lei), din ale caror denumiri nu lipseste cuvantul "national" (uneori prezent chiar de doua ori ex.: "premiul national pentru valorificarea si promovarea patrimoniului national"), ne pun in fata unor optiuni uimitoare. Pentru a marca modul in care este promovata cultura romana in strainatate, ministerul premiaza nici mai mult nici mai putin decat traducerea in franceza a "Tiganiadei", de Ion Budai Deleanu. "Premiul National pentru promovarea programelor nationale in domeniul culturii scrise" i-a fost decernat lui Mircea Micu. Iar cum cei din minister si-au imaginat ca de programele domniei sale a auzit toata lumea, fireste ca nu au mentionat nici unul. Cel mai socant premiu, "pentru cea mai buna realizare tipografica", a fost acordat editurii Semne, rasplatind mai mult decat modestele volume din pachetul "Fanus, 70 de ani", fara nici o calitate iesita din comun. Premiile au fost decise de o comisie a MCC, bineinteles secreta. Alte premii, decernate sambata, au fost cele ale Asociatiei Editorilor din Romania. Acordate pentru prima data de trei comisii, una umanista, alta pentru arta si cealalta pentru stiinta, Premiile anuale AER, in numar de 19, au valorat fiecare sase milioane de lei si au avut in vedere carti aparute in perioada aprilie 2002 - aprilie 2003. Printre premianti s-au numarat: Mircea Cartarescu cu volumul "Orbitor - Corpul" (editura Humanitas) - premiul pentru proza romaneasca; Marcel Tolcea pentru volumul "Eliade ezotericul" (editura Mirton) - premiul pentru eseu; Gabriel Liiceanu si Catalin Cioaba - premiul pentru cea mai buna traducere in limba romana pentru "Fiinta si Timp" de Martin Heidegger. Cea mai interesanta colectie a fost desemnata "Colectia de poezie" a Editurii Brumar, cea mai frumoasa carte "Viata secreta a lui Salvador Dali" (editura EST), conceptia grafica Samuel Tastet, iar premiul pentru cartea de arta a revenit lui Cosmin Bumbut, pentru volumul "Transit" (editura Humanitas). Pentru stiinte umaniste premiile au fost acordate lui Matei Calinescu - "A citi, a reciti. Catre o poetica a relecturii" (editura Polirom) si lui Catalin Avramescu - "Filosoful crud. O istorie a canibalismului" (editura Humanitas). Un premiu special a mai fost acordat volumului "Arca lui Noe / De la neolitic la Coca-Cola" coordonat de Irina Nicolau. Ion Iliescu - factor de stabilitate la Bookarest Vedeta incontestabila a zilei de sambata a fost presedintele Ion Iliescu, venit la standul editurii Fundatiei Culturale Romane pentru a lansa versiunea in limba engleza a cartii sale "Integrare si globalizare. Viziunea romaneasca". Ravasind impreuna cu numeroasele sale garzi de corp intregul targ toropit de caldura, presedintele i-a surclasat pe organizatori, dovedindu-se un adevarat "factor de stabilitate" in haosul din targ. Ajuns la stand, presedintele si-a scos sacoul si, ramanand in camasa, a inceput sa dea sugestii pentru o mai buna desfasurare a lansarii. Avand de ales intre a se urca, impreuna cu ceilalti participanti, pe o masa, pentru a fi vazuti de public, sau a muta lansarea pe treptele salii, presedintele a optat in cele din urma pentru cea de-a doua varianta. Dupa mutarea mesei, cartilor si a instalatiei de sunet si iscarea unei adevarate furtuni printre cei prezenti, presedintele a oferit auditorilor o lectie despre riscurile economice pe care le comporta globalizarea si despre raspunsul european, social-democrat, la gravele ingalitati si polarizari produse de piata libera. La finalul discursului sau prelungit, presedintele a acordat autografe, apoi a facut o scurta vizita in targ, la standurile Spaniei si ale editurilor Albatros si Tehnica.

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite