Pompierii scapă de geanta Vuitton

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Ministerul Culturii va interzice amplasarea reclamelor pe monumentele istorice Reclama firmei Louis Vuitton care acoperă Monumentul Pompierilor din Dealul Spirii va fi demontată. Mai mulţi

Ministerul Culturii va interzice amplasarea reclamelor pe monumentele istorice

Reclama firmei Louis Vuitton care acoperă Monumentul Pompierilor din Dealul Spirii va fi demontată. Mai mulţi intelectuali cer demisii în Ministerul Culturii.

Numeroase personalităţi culturale au semnat joi o scrisoare deschisă adresată Ministerului Culturii şi Cultelor (MCC), premierului şi preşedintelui României prin care cer demiterea directorului Direcţiei pentru Culte şi Patrimoniu, Ştefan Damian, pe care-l fac răspunzător pentru acoperirea Monumentului Pompierilor din Dealul Spirii cu o reclamă a firmei Louis Vuitton.

Semnatarii, printre care se numără Radu Beligan şi Mariana Nicolesco, susţin că "profanarea Monumentului Eroilor Pompieri din Calea 13 Septembrie este una dintre cele mai grave ofense la demnitatea naţională a românilor".

Demontarea cufărului Vuitton

Nici ministrul MCC, Adrian Iorgulescu, nici secretarul de stat al aceleiaşi instituţii, Virgil Niţulescu, nu aveau cunoştinţă de avizul eliberat de către Direcţia pentru Culte şi Patrimoniu. Adrian Iorgulescu a mărturisit că informaţia i-a parvenit din ziare, în timp ce Ştefan Damian a calificat această intervenţie drept "admisibilă în sensul Legii monumentelor istorice".

Pompierii care au venit să depună flori la monument pe 5 iunie, de Ziua Eroilor, au fost întâmpinaţi de o reclamă pentru firma Louis Vuitton şi califică acest act drept o impietate. "Începe să-mi fie frică, spune maestrul Radu Beligan, că în ultima vreme asist la din ce în ce mai multe evenimente din acestea nefericite. Ar trebui ca societatea civilă să fie mai atentă şi să acţioneze mai dur."

Istoricul Andrei Pippidi consideră acţiunea MCC de un "cinism obraznic" şi că "în ţara domnului Louis Vuitton" publicitatea unei firme mari ca aceasta se face "într-un mod mai decent": pe pancarta care explică ce lucrări de restaurare se întreprind la un monument istoric, se arată că firma respectivă şi-a asumat cheltuielile. "Ca un gest de mecenatism, de ce nu s-ar face şi la noi la fel?", se întreabă Pippidi.

Adriean Videanu a somat firma ca, în 24 de ore, să prezinte la primărie toată documentaţia legată de acest amplasament.

Reacţiile autorităţilor

Monumentul Pompierilor este acoperit de reclama Louis Vuitton de câteva zile. În urma protestelor apărute, prefectul Capitalei, Cătălin Deaconescu, a cerut, joi, să fie îndepărtată construcţia publicitară. Î

n acelaşi timp, Ministerul Culturii şi Cultelor a anunţat că va interzice amplasarea reclamelor pe monumentele istorice. Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă (IGSU) a anunţat ieri că vrea să mute Monumentul Pompierilor în perimetrul Palatului Parlamentului, acolo unde a fost amplasat iniţial, în anul 1901.

Ce spun oamenii din publicitate

Firma Louis Vuitton e recunoscută pentru campaniile sale în care a folosit figurile unor personalităţi-simbol din mai multe ţări, cum sunt Mihail Gorbaciov sau Catherine Deneuve.

Şerban Alexandrescu, director de creaţie Headvertising, spune că reprezentanţii Louis Vuitton "nu au făcut-o cu forţa". "Dacă e s-o luăm aşa, declară el, e vina autorităţilor care le-au dat voie să facă asta. Eu unul nu aş da cu piatra în Loius Vuitton. Noi ne aducem aminte de monumentele astea doar când se întâmplă ceva de genul ăsta".

Bogdan Naumovici, director de creaţie la 23 Idea Communication, crede că "e foarte OK că au făcut-o şi nu văd nicio problemă la nivel moral. Nu s-a atentat la nicio valoare naţională, pentru că noi, ca români, nu mergem să vedem statuia aia în fiecare dimineaţă. Este un tip de publicitate neconvenţională şi este nouă pentru România, dar cred că în perioada asta ar trebui să discutăm cu totul altceva.

E perioada alegerilor". Mihai Ursa, PR-ul firmei Louis Vuitton, spune că această campanie a fost făcută după planul companiei la nivel internaţional, aşa cum s-au făcut şi campaniile pentru celelalte ţări, şi că nu s-a lucrat cu nicio agenţie de publicitate din ţară.
(Andreea Lupu)

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite