Plasticieni de top

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Profit Majoritatea câştigurilor sunt date de revânzarea lucrărilor prin casele de licitaţii. Moştenitorii lui Petraşcu, Baba sau Ressu, dar şi artişti în viaţă ca Vasile Grigore, Sorin Ilfoveanu şi Alexandru Ghilduş au câştigat sume frumuşele în 2009.

Printre topurile veniturilor din drepturi de autor comunicate recent de către Oficiul Român pentru Drepturile de Autor (ORDA) se află şi cel al „remuneraţiilor în domeniul artelor vizuale pe anul 2009", comunicat de către Societatea de Gestiune Colectivă a Dreptului de Autor în Domeniul Artelor Vizuale (VISARTA). Această societate, avându-l ca preşedinte pe Ştefan Gavenea, este organismul de gestiune colectivă care gestionează drepturile autorilor în domeniul artelor vizuale, avizat să funcţioneze prin Decizia ORDA nr. 8/28.07.1999.

Ca şi celelalte organisme aflate în discuţie, VISARTA este o iniţiativă privată care nu face altceva decât să fie un intermediar, un fel de „impresar", între cei care deţin drepturile legale şi cei care vor să utilizeze operele cu pricina. „Fiecare artist plastic sau moştenitor, dacă se înscrie la noi, ne dă un mandat de a-i gestiona drepturile cuvenite în urma folosirii operei", explică, pentru „Adevărul", Gheorghe Voican, directorul executiv al VISARTA. Este vorba de domenii precum: „carte conţinând imagini din operă, albume, cataloage, expoziţii, afişe, apariţii la televiziuni, reproduceri în ziare şi reviste", dar mai ales, insistă Voican, de aşa-numitele „drepturi de suită", specifice domeniului gestionat.

Pictor cu cotă

Termenul se referă la suma colectată atunci când o lucrare a unui artist, în viaţă sau decedat, este revândută de proprietarul acesteia. Cota parte revenită deţinătorului drepturilor de autor variază între 5% (pentru o tranzacţie de 300 de euro) şi 0,25% (pentru o tranzacţie peste 500.000 de euro). „Casele de licitaţie sunt obligate să ne vireze, după fiecare licitaţie, aceşti bani, pe care noi îi gestionăm, invitându-i pe autori sau pe moştenitori să vină să-i încaseze.

Procentul din sumă pe care-l oprim noi nu este, aşa cum se mai spune, un comision, ci reprezintă cheltuielile de funcţionare, fiind stabilit conform legii", explică, pe înţelesul oricui, funcţionarea sistemului reprezentantul VISARTA.

Majoritatea câştigurilor din acest top provin, aşadar, din aceste drepturi de suită, cărora li se adaugă alte situaţii prevăzute de lege: reproducere, distribuire, închiriere, împrumut. Grosul topului este dat de moştenitori ai unor pictori cunoscuţi interbelici, „cu cotă". Pe primele două locuri se află moştenitorii lui Gheorghe Petraşcu (cu 18.847 lei) şi Corneliu Baba (cu 5.767 lei), urmaţi de descendenţii lui Rudolf Schweitzer-Cumpăna (locul 3), Jean Cheller (locul 4) - pictor multă vreme uitat, readus în atenţie de monografiile lui Tudor Octavian -, Camil Ressu (locul 7), Constantin Piliuţă (locul 18).

Nici artiştii în viaţă nu o duc rău, ocupând destule locuri în top 20 al VISARTA: Vasile Grigore (locul 5), Traian Brădean (locul 10), Ana Maria Smigelschi (locul 13) - moştenitoare şi pentru Alin Gheorghiu -, Sorin Ilfoveanu (locul 14), Dumitru Şerban - preşedintele UAP (locul 15), Alexandru Ghilduş (locul 19).

"Procentul din sumă pe care-l oprim noi reprezintă cheltuielile de funcţionare, fiind stabilit conform legii."
Gheorghe Voican director executiv VISARTA

image
Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite