Organizatorii ordoneaza expozantii potrivit "criteriului fidelitatii"

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Efectul: edituri obscure au prioritate in detrimentul unora prestigioase

Targul international de carte Gaudeamus, ajuns anul acesta la cea de-a X-a editie, se va desfasura in perioada 26 - 30 noiembrie la Bucuresti. Fiind cea mai importanta si prestigioasa manifestare de gen din aceasta perioada a anului, evenimentul starneste in cel mai inalt grad interesul editorilor, care se inghesuie sa aduca sub ochii publicului atat noutatile, cat si titlurile aparute de-a lungul anului. Pentru a preintampina cozile pentru inscrierea la targ a expozantilor, cozi care in anii precedenti se formau cu 48 de ore inaintea inceperii perioadei de inscriere, organizatorul, Societatea Romana de Radiodifuziune, a introdus in premiera un set de criterii care sa stabileasca o ordine fixa a inscrierilor. Criteriul principal potrivit caruia SRR a ierarhizat editurile (lista poate fi consultata in intregime la adresa de internet a targului www.gaudeamus.ro) nu este insa nici prestigiul lor, nici numarul de titluri scoase intr-un an, ci ... fidelitatea fata de targurile Gaudeamus. Astfel, in detrimentul unor edituri renumite, cu activitate bogata, cum sunt Polirom (abia locul 28 in clasamentul realizat de organizatori), Albatros (locul 31), Cartea Romaneasca (locul 33) etc., au prioritate in alegerea locului de expunere si a dimensiunilor acestuia altele mult mai putin active, precum Petrion (locul 13), Kiki Eurocart (locul 15), CNI Coresi (locul 19), Editura Ministerului de Interne (locul 22) sau Q-T-Raz (locul 25). "Criteriul fidelizarii" inseamna pur si simplu numarul de participari la targurile Gaudeamus, aflam de la Vladimir Epstein, directorul executiv al targului. "Noi avem o evidenta cu participarile la targurile din Bucuresti si din tara, si pe baza ei s-a stabilit ordinea de inscriere. Cand apare egalitate intervine criteriul trofeelor obtinute prin voturile publicului si numarul de titluri editate. Nici un criteriu nu este perfect, dar am vrut sa preintampinam situatiile din anii precedenti, cand se formau cozi mari inaintea orei de inscriere. Mi-ar placea sa atingem momentul in care editorii sa nu fie interesati de spatiul de expunere, ci de substanta participarii lor", ne-a declarat Vladimir Epstein. De cealalta parte, unul dintre editorii asezati de organizatori in esalonul doi de inscriere, Georgeta Dimisianu, directoarea editurii Albatros (situata pe locul 31) isi exprima nemultumirea: "E un criteriu straniu pentru ca nu poate fi controlat. Cine poate sa verifice daca editura MEGApress (locul 8, n.r.), care s-a infiintat tarziu, a fost la toate editiile targului. La fel se intampla cu editurile Kiki Eurocart si Petrion. In plus, cei care au facut Gaudeamus nu au investit pentru ca editia urmatoare sa fie imbunatatita sub aspectul organizarii, al mobilierului. Iar asta in conditiile in care pretul a crescut de la 50 de euro, cat era anul trecut pentru metrul patrat, la 60 anul acesta. Este cel putin bizar. Nu trebuie uitat ca organizatorul este o institutie publica. Dupa cum arata lista, cei mai bine tratati sunt cei care publica traduceri si nu cei care publica cu precadere literatura romaneasca." La randul sau, Silviu Lupescu, directorul editurii Polirom, ne-a declarat: "Criteriul este al organizatorilor. Faptul ca o editura precum Polirom este plasata pe locul 28 dovedeste ca este un criteriu neconform cu realitatea. Ramane ca publicul sa infirme sau sa confirme acest clasament. Speram sa avem conditii ideale de expunere, dar, daca acest lucru nu este posibil, vom lua in calcul eventuala neparticipare la targ." Asociatia Editorilor din Romania a trimis si ea, ieri seara, o scrisoare de protest fata de criteriile organizatorilor.

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite