Opere de arta se deterioreaza vazand cu ochii

0
Publicat:
Ultima actualizare:

"Carul cu boi", recent restaurat, are fisuri in culoare

Nu sunt putine semnele ca Romania nu-si poate permite sa ingrijeasca de propriile-i valori: monumente istorice se prabusesc sub ochii autoritatilor neputincioase - fie din lipsa de bani, fie din dezinteres sau dintr-un mixaj ce le include pe amandoua - iar operele de patrimoniu dispar zilnic din tara, fie din cauza legislatiei deficitare, fie carate de insi aflati in buna intelegere cu cei ce dau avizele de export. Mai rau e cand incepi sa te gandesti ca pentru obiectele de arta s-ar putea sa fie mai bine ca sunt sustrase din aceasta tara, unde sunt supuse unui atac mai toxic decat o infractiune: indiferenta. Din indiferenta nu s-a pus in aplicare pana acum un sistem de asigurari, care sa permita pastrarea fara emotii permanente a capodoperelor aflate in Romania. Cu toate laudele actualului ministru al Culturii, care a promis ca va gasi solutii pentru aceasta problema, un hot ceva mai priceput poate salta orice din marile muzee romanesti, numai sa vrea. Paza e firava, supraveghetorii putini, fiindca nu sunt fonduri sa fie angajati mai multi, sistemele de alarma primitive. Ca si cum asta nu ar fi fost de ajuns, nici macar nu e nevoie de o interventie exterioara pentru ca raul sa fie facut. E suficient ca picturile, de exemplu, care se deterioreaza cel mai usor, sa fie pastrate, chiar pe simeze, in conditii nepotrivite, pentru ca distrugerea sa devina vizibila in timp. Asa cum se intampla acum, la Iasi, unde nu sunt bani pentru o amarata de centrala termica, prin urmare tablourile, dintre care unele abia au fost restaurate, stau in frig. Dubla iresponsabilitate, care face cat un furt din avutul public, fiindca pentru restaurare s-au cheltuit si bani si munca unor specialisti. Poate despre asta ar trebui sa citeasca dimineata, la cafea, un ministru al Culturii dintr-o tara care se vrea europeana, ca sa-si dea seama cat de departe suntem de peisajul cultural romanesc tinzand spre perfectiune, descris de el in vorbe umflate, la sfarsit de mandat. (C.Modreanu) Capodopere ale picturii romanesti si universale, multe mostenite de la cea mai veche pinacoteca a tarii, aflate acum la Complexul Muzeal Moldova de la Palatul Culturii din Iasi, se degradeaza din cauza variatiilor de temperatura. Muzeografii si conservatorii institutiei sunt ingrijorati de ceea ce se intampla cu valori inestimabile. Palatul Culturii din Iasi, care adaposteste patru mari muzee, plus Biblioteca "Gheorghe Asachi", al carei patrimoniu include aproape 1 milion de volume, nu dispune de o centrala termica proprie, care sa permita mentinerea unei temperaturi interioare constante. Variatiile mari de temperatura, care se produc in asemenea conditii, sunt extrem de nocive pentru starea lucrarilor de pictura. Reputata specialista in restaurarea si conservarea patrimoniului artistic Adriana Ioniuc, director adjunct al Complexului Muzeal Moldova, explica: "Daca se trece brusc de la 12 grade, cam cate sunt acum in unele sali, la 25, efectele asupra creatiilor pe care le gazduim la Muzeul de Arta sunt vizibile cu ochiul liber. Daca va uitati la "Carul cu boi" al lui Nicolae Grigorescu sau la "Fata cu fluturele" al lui Panaiteanu Bardasare, care au fost recent restaurate, se observa cu ochiul liber fisurile produse la nivelul stratului de culoare". In aceste zile, de pilda, in Palatul Culturii nu se furnizeaza caldura. Si aceasta, in primul rand din cauza costurilor exorbitante, care se ridica la circa 400 de milioane de lei pe luna, ceea ce inseamna aproape 5 miliarde de lei pe an. Singura solutie a acestei situatii o constituie dotarea imensului edificiu cu o centrala termica proprie, care costa aproape 10 miliarde de lei, cat plata caldurii timp de 2 ani. Ministerul Culturii si Cultelor, dar si administratia ieseana sunt singurele care ar putea sa aloce de urgenta fonduri in acest scop.

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite