Noul director al Cinematografiei vrea concursuri fără scandal

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Venit din afara sistemului, scriitorul, fost purtător de cuvânt al guvernului în 1998, are studii postuniversitare de politică, jurnalism şi comunicare de masă la Universitatea Maryland, USA şi

Venit din afara sistemului, scriitorul, fost purtător de cuvânt al guvernului în 1998, are studii postuniversitare de politică, jurnalism şi comunicare de masă la Universitatea Maryland, USA şi la Universitatea Harvard.
- Care sunt ţintele mandatului dumneavoastră?
- Aş vrea ca publicul să revină în proporţie mai mare în sălile de cinema, la filmele româneşti. Eu nu am competenţe în raport cu exploatarea sălilor, dar, prin faptul că noi finanţăm parţial aceste filme, putem să fim atenţi la produsele care se proiectează şi să promovăm, alături de componenta experimentală şi de artă, care ne-au adus premii, şi componenta pe care o văd pe traiectul poveştii. Mă refer la filmele de poveste, care aduc cei mai mulţi oameni în sală. Accesibile, cu actori buni. Centrul Naţional al Cinematografiei nu-şi propune să se amestece în tematica sau mijloacele de exprimare ale regizorilor şi creatorilor. Noi nu vrem să le impunem nimic, doar pentru că finanţăm anumite producţii, dar putem să încurajăm la jurizare acele scenarii care corespund criteriului valoric. Juriul, care este stabilit de Ministerul Culturii, poate să aibă anumite orientări. Pentru prima dată, eu, ca director CNC, pot supraveghea ca procesul de jurizare să fie cât mai echilibrat. Dacă un scenariu este notat de un membru al juriului din comisie cu 8, iar altul dă nota 2, pot să intervin şi să îi rog să mai evalueze încă o dată acest scenariu, dacă există o mare discrepanţă între note.
- Cum veţi evita scandalurile legate de jurizările defectuoase de până acum, care au destrămat credibilitatea instituţiei în ultimii ani?
- Se poate evita printr-o judicioasă selectare a membrilor juriului. De asemenea, la concursuri, tinerii trebuie să aibă aceeaşi şansă ca şi seniorii. Aş vrea ca acest război dintre generaţii să dispară din paginile ziarelor şi să rămână în câmpul strict creativ. Eu nu vreau să comentez ce s-a întâmplat până acum, ci aş vrea să vorbesc despre ce se va întâmpla de acum înainte. În niciun caz nu a fost un dezastru înainte, mai ales că juriul nu era, nici acum, nici atunci, atribuţia CNC-ului, ci a ministrului culturii. Dacă CNC-ul ar desemna juriul şi ar avea şi Consiliul de Administraţie care acordă creditele, ar însemna că întreaga organizare şi controlul întregului concurs sunt doar în mâna CNC-ului, ceea ce ar conduce la critici şi acuzaţii că e dictatură. E mai bine ca puterea să se distribuie la mai multe instituţii şi responsabilitatea să fie împărţită.
- Câţi bani are CNC-ul pentru filmele româneşti în 2006?
- Anul acesta avem un fond de 200 miliarde de lei vechi, pentru concursul de proiecte cinematografice. Poţi să faci 15-16 filme cu aceşti bani. Cunoscând faptul că tinerii regizori nu au încă un palmares format, dar trebuie să li se întindă o mână, 17,5% din bani, adică 35 miliarde de lei vechi sunt alocate numai pentru debuturi. 10 de miliarde vor fi alocate pentru scurtmetraje, 30 de miliarde pentru documentare şi animaţie. 60% din bani, adică 120 de miliarde, se vor duce către lungmetrajele de ficţiune.
- O să vă favorizaţi prietenii regizori la aceste concursuri?
- Nu prea am prieteni în câmpul cinematografiei. Vin din afara sistemului, dar înţeleg munca de creaţie, pentru că sunt scriitor şi scenarist. Indiferent de prietenii şi antipatii, nu am de gând să amestec lucrurile.

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite