Muzică ţigănească şi jazz pentru americani

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Artista de origine română Sanda Weigl susţine în lunile octombrie şi noiembrie primul său  turneu în SUA, cu seria de spectacole „Gypsy in a Tree”. Felul în care Sanda Weigl, nepoata lui Bertolt Brecht, interpretează muzica Mariei Tănase sau piese româneşti gypsy a fermecat publicul şi presa internaţională.

„O combinaţie extraordinară între Tom Waits şi Cesaria Evora cu influenţele unui Dagmar Krause“, a notat Union Tribune San Diego. S-a mai zis că are ceva din Edith Piaf sau Marlene Dietrich.

Pentru concertele din SUA, reunite sub titulatura „Gypsy in a Tree”, Sanda Weigl a pus melodii ţigăneşti româneşti pe ritmuri de jazz. Cântăreaţa a început, ieri, turneul cu un spectacol la Boston. Pe 23 şi 24 octombrie va cânta alături de ansamblul său (Shoko Nagai – pian, acordeon, Stomu Takeishi – bas, Kermit Driscoll –bas şi Satoshi Takeishi - percuţie) la Teatrul Morse din Chicago, pe 7 noiembrie la Universitatea din Illinois, iar pe 11 noiembrie la Universitatea Stanford din San Francisco.

Spectacole world-music

„Suntem foarte entuziasmaţi că promovăm spectacolele world-music ale Sandei. Nu este numai felul minunat, cu totul neaşteptat, în care ea interpretează cântecele tradiţionale, ci şi întâlnirea misterioasă dintre diferitele tradiţii muzicale - a ei şi a muzicienilor ei”, a declarat Corina Şuteu, directoarea Institutului Cultural Român de la New York.

În luna mai a acestui an, publicaţia „The New Yorker” a scris că „Sanda Weigl i-a captivat pe newyorkezi cu o porţie zdravănă de cântece româneşti ţigăneşti pe care le-a învăţat în tinereţe pe străzile din Bucureşti”.

Închisă pentru că s-a opus comuniştilor

Sanda Weigl s-a născut la Bucureşti, unde tatăl ei s-a refugiat la începutul anilor ’30 din Germania nazistă. Nepoata dramaturgului Bertolt Brecht şi a actriţei Helene Weigl a emigrat la vârsta de 13 ani, împreună cu tatăl ei în Germania de Est. La Berliner Ensemble, a studiat cu Helene Weigl, iar tradiţia cabaretului în stil Brecht/Kurt Weill a fost un motor pentru cariera sa viitoare. 

Din cauză că s-a opus regimului comunist, a fost condamnată la închisoare pentru mai bine de doi ani. A fost eliberată doar datorită presiunilor internaţionale, pentru ca mai apoi să fie expulzată în Germania de Vest cu eticheta de „duşman al statului“.

A lucrat ca dramaturg şi regizor la Teatrul „Schiller“ din Berlin şi la Teatrul „Thalia” din Hamburg, unde a colaborat cu Luc Bondy, Jurgen Flimm sau Robert Wilson. De la teatru s-a reîntors la jazz, colaborând cu trupa cu care Robert Wilson şi Tom Waits au pus în scenă opera rock „The Black Rider”.

Tot de atunci, a început să cânte piesele Mariei Tănase. A emigrat în SUA în 1993, unde l-a întâlnit pe muzicianul Andrew Colleman, alături de care a scos albumul „Gypsy Killer”.

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite