Music-hall "National", fara orchestra, regizor si coregraf

0
Publicat:
Ultima actualizare:

In stagiunea 2004-2005, Teatrul de revista "Fantasio" dispare ca entitate artistica, urmand sa fiinteze ca sectie in componenta a ceea ce, prin votul consilierilor judeteni PSD si PRM, se va numi

In stagiunea 2004-2005, Teatrul de revista "Fantasio" dispare ca entitate artistica, urmand sa fiinteze ca sectie in componenta a ceea ce, prin votul consilierilor judeteni PSD si PRM, se va numi "Teatrul National Constanta". Pana saptamana trecuta, colectivul acestei prime trupe desfiintate in Romania dupa 1989 inca mai spera ca "nu este posibil ca ceea ce nici Ceausescu n-a cutezat sa se intample acum, in libertate si democratie". Consiliul Judetean a pus capat, insa, confuziei si incertitudinilor, transmitand, negru pe alb, noua organigrama, care nu mai lasa loc "altor speculatii"; directorul general artistic al Teatrului National Constanta va fi subordonat unui manager economic, uns, totodata, si presedinte al Consiliului de Administratie. Noua institutie "nationala" va avea in structura o "Companie dramatica" si "Compania Music-Hall", cu sediu comun, in cladirea fostului Teatru Fantasio. In Raportul de "reorga-nizare" intocmit de directorul Directiei de Cultura, Cristian Zgabercea, se argumenteaza ca "Teatrul Fantasio, care ofera conditii propice desfasurarii normale a activitatilor artistice, nu are exploatata la maximum baza materiala de care dispune, deoarece genul de spectacol pe care-l ofera este mai putin gustat de public, in general, si de publicul constantean, in special". Iar "Fuziunea admini-strativa a celor doua institutii conduce la reducerea masiva a cheltuielilor administrative (...), generand, astfel, o economie ce va putea fi redistribuita in calitatea spectacolelor si in cooptarea in procesul de creatie a unor nume importante din peisajul teatral romanesc si european". In viziunea avangardista a CJ, "calitatea" montarilor "nationale" de music-hall poate fi asigurata insa... fara orchestra, dirijor, regizor artistic, si doar cu 16 balerini, 15 actori, 4 solisti vocali, un regizor de culise (?!) si un secretar literar. "Organigrama aprobata este conceputa cu grave lacune si in totala necunostinta de specific, contraataca directorul fostului Teatru Fantasio, compozitorul Aurel Manolache, in scrisoarea deschisa adresata inclusiv Presedintiei, Ministerului Culturii s.a.m.d. Cel mai elocvent exemplu il constituie lipsa in schema unui teatru cu specific muzical a unui dirijor, a maestrului de balet si a compartimentului de orchestra. Nu se cunosc, concret, care ar fi economiile la buget, in conditiile in care sute de oameni raman fara locuri de munca, dar sumele alocate noilor bugete sunt echivalente cu cele aprobate anterior. In acelasi timp, multe miliarde se irosesc pe actiuni (pretinse culturale) care nu au eficienta spectacolelor institutiilor profesioniste. Nu este suficient a se da crezare unor promisiuni utopice ale unor ignoranti, spre a se ajunge, in final, la o situatie dezastruoasa, mult mai greu de reparat in viitor". In prezent, Fantasio are circa 120 de angajati, cu tot personalul tehnic si administrativ, 5 cabine pentru artisti, magaziile abia fac fata propriilor decoruri, tocmai a prezentat, in avanpremiera, un nou spectacol, care ar fi trebuit sa deschida noua stagiune, are si cateva miliarde venituri, din economii. Or, pretinsa "rentabilizare prin reorganizare" instaleaza, cel putin deocamdata, haosul, derapajul socioprofesional, deruta. Nimeni nu se indoieste de necesitatea reformei si in institutiile profesioniste de spectacol. Intrebarea este daca "reorganizarea" pompieristica, fara consultarea minimala a profesionistilor scenei, poate crea "modelul" de urmat!

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite